10 تیر 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403 ساعت 12:57

پنج روند که چهره تحول دیجیتال را در سال‌های آینده تغییر خواهند داد

نوشته شده توسط 

مرتضی محمدی/کارشناس روابط‌عمومی الکترونیک و تحول دیجیتال

در حال حاضر دوران تحول دیجیتال فرا رسیده و به همراه آن؛  نوآوری‌های بی‌شماری برای شرکت‌ها پدید آمده است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ برای آنکه در این عرصه به شدت در حال تغییر سازمان‌ها بتوانند در دور رقابت باقی بمانند؛ باید به سرعت استراتژی‌های خود را هماهنگ کنند و تغییراتی که به احتمال زیاد تاثیر قابل‌توجهی بر تجربه مشتری می‌گذارد را بپذیرند. یعنی در صدر تازه‌ترین روندهای تحول دیجیتال قرار گیرند. طبق بررسی‌های اخیر؛ به نظر می‌رسد که چندین روند؛ آینده تحول دیجیتال را شکل خواهند داد.

فناوری‌ هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تا زیرساخت‌های مبتنی بر رایانش ابری؛ روندهایی هستند که در حال حاضر بر نحوه تعامل کسب‌وکارها با مشتریان و یکدیگر تاثیر می‌گذارند. در اینجا می‌خواهیم به بررسی پنج مورد از هیجان انگیزترین روندهای تحول دیجیتال که آینده کسب‌وکار را شکل می‌دهند؛ بپردازیم.

1- فناوری رایانش ابری: رایانش ابری سال‌هاست که در حال پیشرفت بوده و سرانجام به موفقیت رسیده است. شرکت‌ها تمرکز خود را از مراکز داده درون سازمانی؛ به خدمات رایانش ابری تغییر می‌دهند که سبب تحول دیجیتال بزرگی برای مشاغل در سراسر جهان می‌شود.  

رایانش ابری روش کار شرکت‌ها را دگرگون کرده و آنها را قادر می‌سازد هر گاه که بخواهند؛ در هر نقطه از جهان به داده موردنیاز خود دسترسی داشته باشند. این فناوری به کارکنان اجازه می‌دهد که بدون نیاز به سفر یا صرف هزینه برای زیرساخت‌های فیزیکی به شکلی کارآمدتر کار کنند و در پروژه‌ها همکاری داشته باشند. رایانش ابری همچنین نگهداری مقادیر زیادی از داده‌ها به شیوه‌ای ایمن و در صورت نیاز دسترسی به آنها را از راه دور آسان‌تر می‌کند.

2- مدل کار ترکیبی: شرایط جدید پس از کرونا؛ شیوه کار را با تغییر پارادایم مهمی روبه‌رو کرده است. سازمان‌ها برای سازگاری با شرایط این دوران در حال تغییر؛ باید چابک و انعطاف‌پذیر باشند. پدیده کار ترکیبی در حال گسترش است؛ یعنی شیوه‌ای که کارکنان می‌توانند دورکاری در خانه یا کار در دفتر کار خود را انتخاب کنند. نتایج نظرسنجی که توسط موسسه گالوپ انجام شد؛ نشان داد که «54 درصد از کارکنانی که دست کم برخی اوقات دورکاری می‌کنند؛ تمایل دارند که در حالت مطلوب، زمان خود را بین دورکاری از خانه و کار در محل کار تقسیم کنند و به شکل ترکیبی کار کنند.» جای تعجب نیست. چون مدل کار ترکیبی همچنین می‌تواند به کارکنان امکان دهد که در زمانی که بیشترین بازدهی را دارند؛ کار کنند. صبح، بعدازظهر یا اواخر شب.

3- سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین: نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال رونق یافتن است. همراه با آغاز بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای افزایش توان بیشتر ابزارهای بازاریابی و فروش؛ افزایش شمار بازاریابان را شاهدیم که این فناوری‌ها را به عنوان بخشی از استراتژی تحول دیجیتال خود اتخاذ می‌کنند. به عنوان مثال ثابت شد که به هنگام ایجاد تجربیات محتوای اختصاصی؛ هوش مصنوعی برای صرفه‌جویی در وقت بسیار ارزشمند است.

انتظار می‌رود که تمایل به کارآمدی بیشتر؛ شرکت‌ها را به خودکارسازی وظایف برای بهبود بهره‌وری سوق دهد. بر اساس نتایج نظرسنجی که در سال 2021 انجام شد؛ اولویت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای 76 درصد از سازمان‌ها؛ اولویت مهمتری نسبت به دیگر راه‌حل‌های فناوری اطلاعات بوده‌اند.

4- سیاست‌های شفاف حفظ حریم خصوصی: یکی از مسائل مهم زندگی دیجیتالی؛ موضوع نشر اطلاعات شخصی است. این اطلاعات مواردی چون نشانی خانه، ایمیل، جزئیات کارت بانکی و الگوهای رفتاری را در بر می‌گیرند. به همین دلیل حریم خصوصی و حفاظت از آن به نگرانی فزاینده‌ای در میان کاربران فناوری دیجیتال تبدیل شده است. شفافیت فقط به سود کاربران نیست؛ بلکه به شرکت‌ها نیز کمک می‌کند تا در مورد اقداماتشان صادق باشند. به عنوان مثال خط‌ مشی رازداری فعلی گوگل سندی شفاف است که به تمام شیوه‌های گردآوری داده‌ها و نحوه استفاده از آنها برای توسعه تبلیغات اختصاصی و ارائه خدمات بهتر به کاربرانش می‌پردازد. در نتیجه کاربران کمتر احساس می‌کنند که فریب خورده‌اند و بیشتر مطلع می‌شوند.

5- فناوری بلاکچین، NFT ها و متاورس: بیشترین ارتباط فناوری بلاکچین تاکنون با ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین بوده است. با این حال در بسیاری از شیوه‌های دیگر به ویژه در کسب‌وکار استفاده می‌شود. اساسی‌ترین وعده بلاکچین؛ افزایش امنیت از طریق سوابق تغییرناپذیر آن است، اما این فناوری برای نحوه مدیریت زنجیره‌های تامین، کار با شرکا و مدیریت معاملات و قراردادها پیامدهایی نیز دارد.

سال گذشته انفجاری از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)‌ها رخ داد. کلکسیون دیجیتالی منحصر‌به‌فردی که می‌توان آنها را مانند هر دارایی دیگر خرید و فروخت. امروزه اگرچه NFTها عمدتا در زمینه‌های هنر و بازی‌های دیجیتال متمرکز شده‌اند، اما برای انواع موارد مانند املاک، سهام، اوراق قرضه یا حتی حقوق مالکیت داده نیز استفاده می‌شوند.

در پایان باید گفت که چشم‌انداز تحول دیجیتال پیوسته تغییر می‌کند؛ بنابراین شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و کوچک برای سبقت از رقبا و توسعه کسب‌وکارشان باید به سرعت فکر کنند و با تغییرات سازگار شوند؛ قطعا شرکت‌هایی که یک گام جلوترند؛ به موفقیت می‌رسند.

مرجع: Forbes