30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 14 تیر 1399 ساعت 13:35

عضو هیئت مدیره: کارت امتیازی متوازن معیاری استاندارد برای سنجش مشارکت کارکنان است

نوشته شده توسط 

001072عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست گفت: ارزیابی عملکرد استان‌ها براساس کارت امتیازی متوازن(BSC) روشی علمی و استاندارد است که موجب می‌شود پرداخت کارانه به کارکنان، براساس میزان و نحوه مشارکت آنها در انجام وظایف و ماموریت‌ها انجام شود.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، فریبا مرادی با اشاره به تغییراتی که در کارت امتیازی متوازن و مناسب سازی آن با طرح ستاپ ایجاد شده است، افزود: از زمان اجرای این طرح، پرداختی‌های کارکنان براساس ضرایب تعیین مشارکت در اجرای طرح، صورت می‌گیرد.

به گفته وی، نتایج اولیه از سازمان‌هایی که کارت امتیازی متوازن را پیاده سازی کردند نشان می‌دهد، این سازمان‌ها توانسته‌‌اند بسیاری از موانع پیاده سازی استراتژی‌ها و برنامه‌ها را در سازمان خود برطرف کنند.
وی با اشاره به اینکه بررسی برنامه‌ها و اقدامات کشورهای توسعه یافته در حوزه تحول دیجیتال پست نشان دهنده این موضوع است که مهمترین دستاوردهای این تحول در فضای کسب و کار است، اظهار داشت: دلیل این امر این است که در فضای کسب و کار، سنجه‌های قابل تعریف برای اندازه گیری وجود دارد و تاثیر تغییرات بر رفاه فردی و اجتماعی کارکنان از منظر شاخص‌های اقتصادی محسوس‌تر است.

او موضوع تحول دیجیتال را در شرکت ملی پست یادآور شد و افزود: برای تحقق اهداف این تحول لازم است جهت گیری‌ها و راهبردها در حوزه‌های فناوری به عنوان موتور محرک تحول دیجیتال، قوانین و مقررات با توجه به تغییرات عدیده‌‌ای که تحول دیجیتال پست در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند و سرمایه انسانی به عنوان اصلی‌ترین عامل توسعه کسب وکارتحول دیجیتال دنبال شود.

عضو هیئت مدیره گفت: نیل به یک کسب و کار دیجیتال پستی نیازمند تحول دیجیتال نه تنها در بخش‌های کسب و کار، بلکه به صورت عام در تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست، اقتصادی و فناورانه است.

مرادی افزود: چارچوب اولیه و ارکان اصلی کارت امتیازی متوازن بر اساس تحول دیجیتال پست شامل مدل‌های کسب و کار دیجیتال، فرایندهای عملیاتی و تجربه ذینفعان است.

وی با اشاره به پیشینه اجرای کارت امتیازی متوازن در شرکت ملی پست، گفت: در سال ۱۳۸۹ برنامه ریزی استراتژیک، ماموریت، چشم انداز، ارزشهای سازمانی، اهداف و برنامه‌ها تدوین شد و برای ارزیابی موثر عملکرد شرکت در اجرای برنامه ریزی استراتژیک، روش کارت امتیازی متوازن تعیین شد.

عضو هیئت مدیره سیر تکاملی کیفیت برنامه ریزی در سالهای اخیر را شامل: مطالعه برنامه جامع توسعه پست و سند برنامه پنجم پست، مطالعه برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی کشور، تحلیل ذینفعان، شناسایی ذینفعان، گروه بندی ذینفعان بر اساس قدرت و منفعت، شناسایی نیازها و انتظارات و تفکیک نیازهای استراتژیک و عملیاتی عنوان کرد.

او با اشاره به کاهش تعداد سنجه‌ها و شاخص‌ها، تصریح کرد: در آخرین نسخه بازنگری شده در سال ۱۳۹۸ که بر اساس رویکرد تحول دیجیتالی صورت گرفت، بازنگری در راهبرد و ارکان جهت ساز (چشم انداز، ماموریت و ارزش‌های بنیادی) این شرکت انجام شد و با توجه به اسناد بالا دستی، تعداد سنجه‌ها از ۴۴ به ۲۳ کاهش یافته و پروژه‌های تعریف شده در طرح تحول دیجیتال (ستاپ) به کارت مذکور مرتبط شد.
به گفته وی، پست باید برای ارزیابی، سنجه‌هایی را مدنظر قرار دهد که بتوانند قضاوتی بهتر خروجی‌های شبکه را مدنظر قرار دهد. به همین دلیل در بازنگری انجام شده، از سنجه‌ها و شاخص‌های آینده نگر مانند سنجه‌های کیفیت، پیشنهادهای ارایه شده و آموزش کارکنان بیشتر استفاده شده است.

مرادی یادآور شد: از دی ماه سال ۱۳۹۸ کلیه پرداخت های ماهیانه کارکنان شامل طرح تحول پست و سطح مسئولیت بر اساس ارزیابی شاخص های ترافیک، درآمد، هزینه و کیفیت درسامانه کارت امتیازی متوازن صورت گرفته، یعنی پرداخت شش دوره رفاهیات با عنوان طرح ستاپ با استفاده از کارت امتیازی و بر اساس پیشرفت پروژه های طرح، انجام شده که این امر افزایش انگیزه و اشتیاق کارکنان شبکه را به همراه داشته است.