31 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 17 تیر 1402 ساعت 17:02

در همایش روز صنعت‌ومعدن بررسی شد؛ چالش‌های پیش‌روی تولید

نوشته شده توسط 

همایش روز صنعت‌ومعدن استان با حضور برادران معاون صنایع‌عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس‌شورای‌اسلامی، علیرضا فخاری استاندار تهران و علی رسولیان معاون وزیر صمت برگزار شد.
به گزارش بورس و بانک ؛ رئیس خانه صنعت‌ومعدن جوانان استان تهران در این همایش با تاکید بر اینکه در تهران ۱۰ هزار واحد صنعتی‌‌وتولیدی وجود دارد که با مستندات و بازدید‌های متعددی که صورت گرفته ۳۹ واحد برگزیده و انتخاب شدند، گفت: امسال سال مهار تورم و رشد تولید است که قسمت رشد تولید آن برعهده تولیدکنندگان به ‌ویژه تولیدکنندگان جوان است.
وی با اشاره به اینکه کیفیت کالا‌های ما بسیار بالاست، تاکید کرد: متاسفانه شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آنها هستند؛ عرصه را بر ما تنگ کردند و مجال نفس کشیدن به تولیدکنندگان را نمی‌دهند. چراکه تولیدکنندگان قادر به رقابت با شرکت‌هایی که بانک‌ها حامی آنها هستند؛ نیستند.
نجفی‌عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در جمع صنعتگران گفت: برنامه‌ای ۴ ساله تدوین کرده‌ایم؛ با مشکلات زیادی مواجه هستیم و امیدواریم با حمایت دولت بتوانیم آنها را رفع کنیم.
وی همچنین تاکید کرد: قوانین زیادی تدوین شده است که بعضا سبب مشکلات بیشتری برای تولیدکنندگان شده مانند تولید رقابت‌پذیر برخی از این قوانین برای تصحیح اقتصاد به وجود آمد، اما این قوانین فضای اقتصادی ما را نه تنها رفع نکرد؛ بلکه ملتهب هم کرد.
وی با تاکید بر لزوم حذف کارت بازرگانی گفت: کارت بازرگانی از سال ۱۳۳۴ برای مدیریت حوزه تجارت و صادرات به وجود آمد؛ این کارت از حدود دو سال پیش در سامانه جامع تجارت صادر و تمدید می‌شد؛ در حال حاضر دریافت آن بیش از ۶ ماه به طول می‌انجامد. امروز می‌توان گفت نیازی به داشتن کارت بازرگانی نیست؛ به طور نمونه کشور همسایه ما ترکیه کارت بازرگانی ندارد و این موضوع را از مسئولان مطالبه خواهیم کرد که کارت بازرگانی حذف شود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: مشخص است که در ۴۳ سال نتوانستیم با قیمت‌گذاری دستوری عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم و به همین دلیل با همکاری اندیشکده شریف، طرح‌های مستند آماده شده تا قیمت‌گذاری دستوری حذف و جایگزین آن لایحه‌ای تنظیم شده که تقدیم مجلس می‌شود. این لایحه شامل لبنیات، خودرو، آرد، نان، قند و شکر، دارو، صنعت، فولاد و صنایع لوازم‌خانگی است.
نجفی‌عرب گفت: قیمت‌گذاری دستوری باعث رکود ۸۰ واحد تولیدی کوچک شده و امیدواریم این لایحه بتواند در رفع مشکلات این حوزه موثر واقع شود. علی رسولیان معاون وزیر صمت هم دیگر مهمان این همایش گفت: در استان تهران اقدامات موثری در حوزه شهرک‌های صنعتی اتفاق افتاده است. در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین برای توسعه واحد‌های صنعتی قرار گرفت. بخش عمده‌ای از پروژه صنعت برق برای تأمین انرژی شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شد.
وی افزود: دولت مجوز ساخت ۴۰ شهرک صنعتی را صادر کرده است. علاوه بر این باید به دانش‌بنیان شدن مراکز نیز کمک کنیم.
رسولیان اضافه کرد: همچنین کارگاه‌های صنعتی برای فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده که مجموع آن شهرک‌های صنعتی خوانده می‌شوند. وی گفت: بنگاه‌ها باید شیوه حکمرانی خود را تغییر دهند؛ به این ترتیب که زیست‌بوم آنها تغییر کند.
علیرضا فخاری استاندار تهران نیز در جمع تولیدکنندگان برتر گفت: صنعتگران موتورمحرک تولید ملی هستند و اگر قرار باشد؛ کشوری را بر اساس عملکرد بسنجند سهم صنعت چشمگیر است.
وی در ادامه افزود: در بازدید‌های دوشنبه‌های صنعتی با حضور در واحد‌های صنعتی متوجه شدیم با خلا ارتباط و پیوستگی بین واحد‌های صنعتی مواجه هستیم؛ فاصله بین تصمیم‌گیران با تولیدکنندگان باید کم و از سر راه برداشته شود.
استاندار تهران گفت: استان تهران حدود ۴۷ درصد سهم صنعت کشور را داراست و تغییر واحد‌ها از واحد‌های صنفی به صنعتی در دستور کار است.