30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 13 مهر 1398 ساعت 12:46

کاهش نیمی از مراجعات غیر ضروری ام آر آی با رعایت سبک زندگی مناسب

نوشته شده توسط 

DS00216705رئیس گروه پاراکلینیک سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به اینکه علت عمده بسیاری از دردهای ناحیه ستون فقرات مربوط به عدم رعایت سبک زندگی مناسب است، گفت: حدود 50 درصد از بار مراجعات بیمه‌شدگان برای انجام ام آر آی در سال 97 مربوط به تصویربرداری ار ناحیه ستون فقرات بوده به طوری که 35 درصد از کل بار مراجعات تنها مربوط به ناحیه کمر است.

 

به گزارش بورس و بانک و به نقل از آی‌هینا، دکتر سید سعید انوری درباره یکی از خدمات پرهزینه سازمان بیمه سلامت را مربوط به خدمات‌ ام آر آی دانست و افزود: بررسی بار مراجعات و هزینه‌های ام آر ای نشان می دهد که حدود نیمی از هزینه‌های انجام شده این بخش در سال 97 مربوط به تصویربرداری از ناحیه ستون فقرات شامل گردن، پشت و کمر بوده است.

 

رئیس گروه پاراکلینیک سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: از سال گذشته خدمات ام آر آی وارد سامانه تائید خدمات شده و تمام مراکز ملزم شده اند که این خدمات را وارد سامانه کرده و کد رهگیری دریافت کنند که تاکنون از انجام غیر ضروری این خدمت تا حدود زیادی جلوگیری شده است.

انوری به رعایت سبک زندگی و تاثیر آن در کاهش درد ستون فقرات اشاره کرد و گفت: نحوه بلند کردن اجسام سنگین، تغذیه مناسب، جلوگیری از افزایش وزن و ... از جمله مواردی است که اگر به درستی رعایت شود تا حدود زیادی از فشار بر ناحیه ستون فقرات جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد انتظار دارند که در مراجعه به پزشک بلافاصله برای آنها ام آر آی تجویز شود در حالی که انجام این اقدام در موارد خاص از جمله فشار بر روی کانال نخاعی و بیمار کاندید جراحی باید صورت گیرد در غیر این صورت دردهای منتشره با اصلاح سبک زندگی کاهش یافته و نیازی به انجام آن نیست.

رئیس گروه پاراکلینیک سازمان بیمه سلامت ایران گفت: سازمان بیمه سلامت در سال 97 بالغ بر 67 میلیارد تومان برای ام ار آی هزینه کرده است که نیمی از آن مربوط به ستون فقرات بوده است.

انوری بیان کرد: برای جلوگیری از خدمات غیرضروری، استاندارهایی در سامانه تائید خدمات تعیین شده است به نحوی که افراد در کمتر از شش ماه مجاز به تکرار ام آر آی به جز موارد ضروری نیستند و هر متخصصی تنها مجاز به تجویز ام آر آی مرتبط با تخصص خود است.

رئیس گروه پاراکلینیک سازمان بیمه سلامت ایران گفت: با تدوین و اجرایی کردن گایدلاین ستون فقرات از سوی وزارت بهداشت به خصوص برای خدمات پرهزینه ام آر آی و قرار دادن آن در سامانه تایئد خدمات می‌توان از حدود نیمی از هزینه‌های غیرضروری در این بخش جلوگیری کرد./