30 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 24 اسفند 1400 ساعت 11:23

کمبود منابع معضل جدی حوزه بیمه و سلامت در سال پیش رو

نوشته شده توسط 

این روزها بحث بودجه و کمبود منابع حوزه سلامت و بیمه‌ها یکی از دغدغه‌های مطرح شده فعالین این عرصه است چرا که به گفته کارشناسان منابع پیش بینی شده با توجه به میزان تقاضا و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا کفاف هزینه‌ها را در سال آینده نخواهد داد و باید برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران ؛ آنطور که سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر به دلیل وضعیت خاص کشور تمام بودجه ها دچار مشکل شده است با این حال مجلس اولویت اول خود را مسائل بهداشت و درمان می داند و از این موضوع حمایت خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه منابع پیش بینی شده به خصوص برای سازمان بیمه سلامت ایران نسبت به مشکلاتی که در کشور وجود دارد به هیچ وجه جوابگو نیست، بیان کرد: ما این قول را می دهیم که اگر گشایشی صورت گیرد اولویت یک مجلس مساله بهداشت و درمان خواهد بود و تمام نمایندگان نیز سعیشان بر این است که در صحن و کمیسیون تلفیق بودجه بیمه‌ها را افزایش دهند چرا که آسیب به این حوزه تمام خدمات بهداشت و درمان کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
دکتر علیرضا خسروپناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول نیز کمبود منابع نظام سلامت و بیمه‌ها را یکی از دغدغه‌های مهم عنوان کرد و گفت: در دزفول به دلیل مناطق صعب العبور نیازمند این هستیم که تعداد پزشک و مامای بیشتری داشته باشیم چرا که این منطقه به دلیل شرایط خاص جغرافیایی جاذبه کمی برای حضور پزشکان و ماماها دارد بنابراین باید هم افزایش حقوق آنها خوب دیده شود و هم اینکه به موقع پرداخت شود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه سازمان بیمه سلامت ایران مطالبات بهمن را نیز واریز کرده از آنجایی که میزان سرانه پایین است خود به خود هر ماه با کمبود منابع مواجه می‌شویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین بیان کرد: اکننون حوزه سلامت و بیمه بر بحث کرونا و واکسیناسیون متمرکز شده و از بیماری های غیر واگیر غافل شده ایم به همین دلیل پزشکان درگیر تیم های کرونایی شده اند و بهداشت روستایی و شهری در خطر است.
وی گفت: کسری بودجه باعث کاهش انگیزه پرسنل و خدمت رسانی به مردم شده است. امیدواریم در قانون بودجه تمام موارد گفته شده مورد توجه قرار گیرد و سازمان‌های مربوطه تکالیف خود را بر اختصاص به موقع و منطقی منابع انجام دهند.
خسروپناه افزود: از یک درصد ارزش افزوده تنها 13 درصد به دانشگاه‌ها اختصاص داده شده است این در حالی است که برای جلوگیری از آسیب به دانشگاه‌ها و ارائه خدمات به مردم باید این منابع به موقع و درست اختصاص یابد تا دچار مشکل نشویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: سازمان بیمه سلامت ایرات تکلیف خود را براساس وظایفی که وزارت بهداشت بر عهده این سازمان قرار داده به درستی انجام داده است و قول داده‌اند که در زمینه کسورات نیز نهایت همکاری را با ما داشته باشند. در حال حاضر مشکل اصلی این سازمان که عملکرد دانشگاه‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمبود منابع است که امیدواریم در لایحه بودجه منابع این سازمان به درستی پیش‌بینی و تخصیص داده شود.
حال با وجود این شرایط باید دید که آیا مسئولان و نمایندگان مجلس برای جلوگیری از آسیب به حوزه بیمه و سلامت چاره‌ای خواهند اندیشید؟