08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
موارد پالایش شده بر اساس تاریخ: آبان 1402

سقف قرض‌الحسنه اعطايي توسط صندوق‌هاي قرض‌الحسنه چندشعبه‌اي به هر مشتري به مبلغ يك ميليارد ريال افزايش يافت.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، سقف قرض‌الحسنه اعطايي توسط صندوق‌هاي قرض‌الحسنه چندشعبه‌اي به هر مشتري از مبلغ پانصدميليون ريال به مبلغ يك ميليارد ريال افزايش يافت.

منتشرشده در اقتصاد کلان
معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به آغاز اجرای قوانین مربوط به اصلاح نظام بانکی تاکید کرد:‌ سپرده گذاران موسسه اعتباری سابق نور هیچ نگرانی درخصوص سپرده‌هایشان نداشته باشند و از روز شنبه سپرده مشتریان این موسسه در بانک ملی ایران خواهد بود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر فرشاد محمدپور با حضور در خبر ۱۴ شبکه یک سیما با بیان اینکه بانک مرکزی در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی و سیاست های نظارتی و شفاف سازی نظام بانکی، اقداماتی را از یک سال گذشته آغاز کرده است،‌گفت: رئیس کل این بانک نیز در یک سال گذشته به ویژه ابتدای سال جاری اعلام کرد که یکی از موضوعات مهم مدنظر بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی است و لذا اقداماتی در خصوص برخی موسسات اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: موسسه اعتباری سابق نور از روز شنبه در قالب بانک ملی فعالیت خواهد کرد. سپرده گذاران، سپرده ها، شعب و کارکنان تسهیلات و دارایی های این موسسه همگی از روز شنبه در ذیل مدیریت بانک ملی است. 

معاون نظارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه نیازی به اقدامی از سوی سپرده گذاران موسسه اعتباری سابق نور نیست تصریح کرد: تمهیدات این مهم طی چند ماه گذشته در نظر گرفته و جلسات مستمری در این باره در بانک مرکزی، بانک ملی و موسسه اعتباری سابق نور برگزار شده است. از این رو تمام پیش بینی ها در نظر گرفته شده است و مشتریان، سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان اقدام خاصی انجام نمی دهند. 

دکتر محمدپور از در نظر گرفتن یک دوره گذار سه ماهه خبر داد و گفت: ما دوره گذار سه ماهه ای را پیش بینی کردیم که طی این مدت، سپرده گذاران همه خدماتی که پیش از این نیز دریافت می کردند و حتی خدمات بیشتر را از طریق همان شعب که قبلاً متعلق به موسسه اعتباری نور بود، پیگیری خواهند کرد و پس از این دوره گذار سه ماهه، مشتریان موسسه اعتباری نور شماره حساب بانک ملی خواهند داشت. اما در دوره گذار نیز این مشتریان، از روز شنبه مشتری بانک ملی ایران به حساب می آیند. لذا شعب همان است و تنها تابلوی آن به بانک ملی ایران تغییر می کنند. 

وی درخصوص وضعیت کارکنان موسسه اعتباری نور یادآور شد: کارکنان موسسه اعتباری نور نیز از روز شنبه، کارکنان بانک ملی ایران هستند. لذا به هیچ عنوان جای نگرانی برای کارکنان و سپرده گذاران موسسه اعتباری نیست. آرامش و اطمینان خاطر کارکنان و مردم دغدغه ارکان نظام و به ویژه شخص رئیس کل بانک مرکزی است. این امر یک اقدام برد – برد است و کارکنان از روز شنبه به یک بانک معتبرتر منتقل می شوند و بانک ملی نیز کمبود منابع انسانی را در ارائه خدمات به مردم را به واسطه نیروهای موسسه اعتباری نور جبران می کند. چراکه این نیروها عموماً جوان و دارای تجربه کاری میانگین ۱۲ سال هستند. 

معاون نظارت بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: مشتریان در صورتی که با مشکلی مواجه شدند، می توانند این موارد را از طریق سایت بانک مرکزی، بانک ملی ایران و نیز خود موسسه اعتباری سابق نور پیگیری کنند. خوشبختانه در این باره تمهیدات لازم اندیشیده شده است و مسیرهای ارتباطی در نظر گرفته شده است.

 

 

منتشرشده در اقتصاد کلان
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی کشور نسبت به انتقال سپرده‌ها، داراییها، تسهیلات، کارکنان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران اقدام می‌کند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، سپرده گذاران و تمام ذینفعان این موسسه می‌توانند از تاریخ شنبه یازدهم آذرماه با مراجعه به شعب سابق موسسه اعتباری نور (ذیل مدیریت بانک ملی) از تمام خدمات بانکی لازم استفاده کنند.

در خصوص سایر ذینفعان بانک، برنامه‌ریزی لازم بشرح ذیل اتخاذ شده است:
1-شعب و کارکنان شاغل در موسسه اعتباری نور همانند گذشته مشغول به فعالیت بوده و در چارچوب مصوبات کمیته اصلاح نظام بانکی به بانک ملی ایران منتقل می‌شوند.
2-ارائه خدمات بانکی به تمامی مشتریان محترم اعم از سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان موسسه اعتباری یاد شده با مدیریت و راهبری بانک ملی ایران در چارچوب ضوابط و مقررات ابلاغی و طبق روال عادی قبلی به قوت خود ادامه می‌یابد و مشتریان می‌توانند خدمات مزبور را همانند گذشته در چارچوب قراردادهای سپرده‌گذاری و تسهیلاتی دریافت کنند. علاوه بر آن در چارچوب مقررات این بانک از خدمات گسترده‌تری که توسط بانک مذکور در حال ارائه است بهره‌مند شوند.
3- امور سهام موسسه اعتباری نور، پاسخگوی تمام سوالات و درخواستهای سهامداران محترم موسسه خواهد بود. مطالبات سهامداران محترم موسسه یاد شده در چارچوب مصوبات صدرالاشاره و پس از ایفای تعهدات موسسه مذکور به بانک مرکزی و سایر دستگاه های اجرایی و مراجع قانونی، محاسبه و پرداخت می‌شود.
4-هیئت سرپرستی منصوب بانک مرکزی در موسسه اعتباری غیر بانکی نور مستقر هستند و تمام مراحل این برنامه توسط آنان و با نظارت کامل در حال انجام می‌باشد.
5- بی تردید در کنار لطف و مرحمت الهی، اصحاب رسانه، کارشناسان، مدیران و صاحب نظران نظام بانکی در راستای تشریک مساعی برای دستیابی به اهداف مد نظر این تکلیف مهم، نقش انکارناپذیری داشته و مددکار مسئولان و عوامل این ماموریت هستند.

در پایان خاطر نشان می سازد این فرایند به عنوان گامی مهم در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام بانکی محسوب شده و همراهی در اجرای موفق آن برای ارائه خدمات بهتر به آحاد جامعه مورد انتظار می‌باشد. بنابراین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از هموطنان گرامی تقاضا دارد اخبار و اطلاعات مربوط به این طرح ملی را صرفاً از طریق اطلاعیه های رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک ملی ایران پیگیری کنند.

 

 

 

 

منتشرشده در اقتصاد کلان

معاون نظارت بانک مرکزی گفت: از روز شنبه شعب، مشتریان، کارمندان و تمام دارایی‌های موسسه نور به بانک ملی ایران منتقل می‌شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی؛ فرشاد محمد پور؛ معاون نظارت بانک مرکزی در خبر ساعت ۱۴ امروز در رابطه با انتقال موسسه مالی نور با بانک ملی اظهار کرد: بانک مرکزی در راستای برنامه اصلاح نظام بانکی و سیاست‌های نظارتی و شفاف سازی سیستم بانکی اقدامات مختلفی را انجام داده است. یکی از اقدامات در این راستا اصلاح نظام بانکی بوده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز از ابتدای سال جاری اعلام کردند که یکی از موضوعات مهمی که به آن پرداخته می‌شود اصلاح نظام بانکی است.

 

محمدپور افزود: اقداماتی از سوی بانک مرکزی در خصوص برخی از موسسات در ماه‌های اخیر انجام شد و برنامه‌هایی نیز برای اصلاح بانک‌های ناتراز انجام شده است. در همین راستا تصمیم بر آن شد که موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران منتقل شود. این اقدام در جهت اصلاح نظام بانکی کشور انجام شده است؛ بنابراین موسسه اعتباری نور از روز شنبه در قالب بانک ملی ایران به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از روز شنبه به بعد سپرده گذاران، دارندگان و دریافت کنندگان تسهیلات، دارایی‌ها، کارمندان، مشتریان و شعب موسسه اعتباری نور به بانک ملی ایران منتقل می‌شود.

 

وی در پاسخ به اینکه مشتریان موسسه اعتباری نور چه اقدامی برای انتقال حسابشان به بانک ملی باید انجام دهند؟، گفت: سپرده گذاران نیاز به کار خاصی ندارند و همه تمهیدات و اقدامات لازم پیش بینی شده است. یک دوره گذار حدودا سه ماهه را پیش بینی کرده‌ایم. در این دوره سپرده‌گذاران تمام خدمات و مسائل را از طریق همان شعبات قبلی انجام می‌دهند.

 

معاون نظارت بانک مرکزی در ادامه اظهار کرد: در این دوره سه ماهه تمام خدماتی که به مشتریان بانک ملی ارائه می‌شود به مشتریان موسسه نور نیز ارائه خواهد شد. پس از این دوره سه ماهه مشتریان شماره حساب بانک ملی خواهند داشت و می‌توانند از تمام شعب بانک ملی تمام خدمات را دریافت کنند. بانک مرکزی برای حمایت از مشتریان تمهیدات لازم را اندیشیده است و این مشتریان از این به بعد در واقع مشتریان بانک ملی خواهند بود.

 

وی در رابطه با کارکنان شعبات موسسه اعتباری نور نیز گفت: از روز شنبه کارکنان موسسه اعتباری نور نیز کارکنان بانک ملی محسوب می‌شوند. در عموم مصوبات در این خصوص بند‌هایی در مورد این کارکنان داریم و از روز شنبه کارکنان از موسسه اعتباری نور به بانک ملی منتقل می‌شوند.

 

محمدپور گفت: مشتریان موسسه اعتباری نور از روز شنبه مثل سابق به همان شعبات قبلی مراجعه می‌کنند، اما تنها تابلوی بانک به بانک ملی تغییر می‌کند و شعبه‌ها به شعبات بانک ملی تبدیل می‌شوند. به گونه ای که حتی مشتریان بانک ملی نیز می‌توانند برای دریافت خدمات به شعبات قبلی موسسه نور مراجعه کنند.

 

وی در پایان تاکید کرد: افرادی که در این‌باره به هر گونه ابهام، مشکل و مسئله‌ای برخوردند می‌توانند از طریق سایت بانک ملی ایران و بانک مرکزی و راه‌های ارتباطی دیگر مسائل خود را پیگیری کنند.

 

منتشرشده در بازار پول

یکی از مهمترین مشکلات مطرح شده در میز خدمت رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در استان البرز، استفاده از کارتخوان افراد غیر در مبادلات اقتصادی است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از رسانه مالیاتی ایران، سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور برای بازدید و دیدار و گفتگوی با مدیران و کارکنان بخش های مختلف اداره کل امور مالیاتی استان البرز و حضور در میز خدمت این اداره کل وارد استان البرز شد.
یکی از مهمترین مشکلات مطرح شده در میز خدمت رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در البرز، استفاده از کارتخوان افراد غیر در مبادلات اقتصادی است که مشکلات فراوانی را برای افرادصاحب کارتخوان  ساده دل و معمولا از نظر اقتصادی ضعیف جامعه بوجود آوردند.
بنابر این گزارش در این دیدار مسائل متنوع و مختلفی از سوی مودیان مطرح گردید که تقسیط بدهی مالیاتی، بخشودگی جرائم، استفاده از ظرفیت معافیتهای بخش تولید در جهت رونق تولید، رفع توقیف از اموال توقیفی در اجرای مطالبات مالیاتی بعد وصول معوقات و سوء استفاده از کارتخوان دیگران توسط افراد سودجو از جمله موارد مربوطه بود که پس از بررسی، دستورات مقتضی توسط رئیس کل سازمان امور مالیاتی صادر گردید. 
گفتنی است، سیدمحمدهادی سبحانیان با حضور در میز خدمت امور مالیاتی استان البرز و در دیدار چهره به چهره با مودیان، ضمن بررسی مسائل و مشکلات مطرح شده، دستورات اجرایی لازم را صادر کرد.

منتشرشده در اقتصاد کلان

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس مرکز اطلاعات مالی، هدف و روح قانون مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را حمایت از اقتصاد شناسنامه‌دار کشور و مبارزه ریشه‌ای با فساد عنوان کرد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از  روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، هادی خانی در دومین نشست تخصصی سالانه بازرسان تخصصی و مدرسان مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم که با حضور اعضای هیئت‌مدیره و مدیرامور بازرسی بانک، رئیس اداره کل مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم، مدیران و کارشناسان و همچنین مدرسان و بازرسان تخصصی مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در برج غدیر بانک صادرات ایران برگزار شد، با تشریح اهمیت مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم برای سلامت اقتصاد کشور و دنیا، گفت: اجرای قانون مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم روز به روز از جهات مختلف اهمیت بیشتر می‌یابد و اجرایی شدن و پیاده‌سازی این قانون موجب هم‌افزایی بوده و همگرایی دقیق ظرفیت‌ها را می‌طلبد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: این موضوع فردی، بخشی، جناحی و محدود به دستگاه و سازمان خاصی نیست بلکه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور و تمامی افرادی که به نحوی در چرخه اقتصاد کشور دخیل و درگیر هستند، در این قانون دیده شده و دارای مسئولیت هستند و باید کمک کنند تا این قانون به نحو احسن اجرا شود.

خانی در تشریح ماهیت و روح این قانون در کشور، اظهار کرد: اولین هدف جدی که این قانون دنبال می‌کند، حمایت از اقتصاد شناسنامه‌دار است و یک اقدام سطحی و پیش‌پا افتاده برای یافتن مظنونین و افراد مشکوک نیست. روح قانون مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم و آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه، حمایت قاطع از اقتصاد شناسنامه‌دار در کشور با هدف ایجاد فضای رقابتی سالم در حوزه اقتصاد از طریق مبارزه با فساد و شفاف‌سازی اقتصاد پنهان است. این قانون تلاش دارد تا اقتصاد پنهان را وادار کند که شفاف عمل کند.

او با اشاره به اینکه اقتصاد پنهان در امور مختلف اقتصادی و عرصه رقابت بروز و ظهور بیشتری پیدا کرده یادآور شد مواردی مانند فرار مالیاتی و سایر جرائم اقتصادی نیز در قانون به عنوان جرم و منشاء پول‌شویی تعریف شده‌اند.

خانی انواع قاچاق کالا و ارز، مواد مخدر، قاچاق انسان، فرار مالیاتی و مانند آن را جزء جرائم منشاء پول‌شویی عنوان کرد و افزود: رفتار قانون مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم در کشور ما برخلاف دنیا یک رفتار دو وجهی است که از یک سو با جرم منشاء مبارزه می‌کند و از سوی دیگر با پول‌شویی مقابله می‌کند. حتی این قانون در مجامع‌ بین‌المللی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس مرکز اطلاعات مالی افزود: بحث دومی که روح این قانون دنبال می‌کند، مبارزه با فساد است. 44 سال در کشور با فساد مبارزه کرده‌ایم و هزینه‌های فراوانی نیز داده‌ایم. در این راه حتی شهید داده‌ایم. در مبارزه با بخش قاچاق مواد مخدر و کالا و ارز شهدای زیادی تقدیم کشور شده است. حتی دستگاه‌های متعددی هم در کشور برای کنترل این مشکلات وجود دارند و هزینه‌های زیادی متحمل شده‌اند. اما باید بپذیریم که اغلب برخورد با فاسد صورت گرفته نه فساد. به جای برخورد با فاسد باید جریانات مالی مشکوک را رصد کرد و اجازه ندهیم که فرد فاسد بتوانند از پول کثیفش استفاده کند. باید بررسی کرد که منشاء پول کجاست.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: بر اساس قانون، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی با «ظن» به معاملات مشکوک، باید منشاء پول خود را ثابت کنند و اگر نتوانند اموال آنها به نفع حاکمیت ثبت و ضبط شود. جلوگیری از استفاده قاچاقچی از پول کثیفش راه آسان‌تری نسبت به دنبال کردن او است. دنیا نیز از همین شیوه استفاده می‌کند. قانون تصریح دارد که باید برای تمامی اشخاص سطح فعالیت اقتصادی تعریف کرد و درصورتی که فرد از این سطح، فعالیت اقتصادی بیشتری داشته باشد، مظنون به پولشویی است مگر آنکه خلاف آن را اثبات کند.

خانی تاکید کرد: نیت این نیست که این قانون کلیشه‌ای دیده شود، بلکه به دنبال این هستیم که ریل‌گذاری‌های مناسب در این زمینه انجام شود. پول‌شویی علاوه بر بانک‌ها از طریق بیمه‌ها، بورس، صنعت، صندوق‌های خیریه، کارخانه‌ها و حتی رسانه‌ها و ساخت و فیلم و سریال نیز انجام می‌شود و باید برای اشخاص پرریسک، مظنون، اشخاص تحت مراقبت و حتی مناطق پرریسک بانک اطلاعاتی تشکیل شود. پول‌شویی به صورت شبکه‌ای انجام می‌شود و برای مقابله با آن باید لایه‌های مختلف آن را شناسایی کرد.

او با تاکید بر اینکه اقدامات و دستاوردهای کشور در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در عرصه بین‌المللی نیز به طور مناسب تبیین نشده، گفت: ذهنیت نسبت به مبارزه با قانون پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در ایران یک ذهنیت غلط است و باید اصلاح شود و در این زمینه فضای گفتمان‌سازی برای تشریح اقدامات نظام بانکی کشور فعال شده است.

خانی با تاکید بر اینکه پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم یک چالش جدی در اقتصاد کشور است، خواستار مستندسازی اقدامات بانک‌ها و بخش‌های مختلف اقتصاد کشور در در راستای مبارزه با آنها شد.​

منتشرشده در بازار پول

 جلسه ارزیابی عملکرد هشت ماهه سال 1402، عصر روز سه شنبه 7 آذرماه با حضور بهزاد شیری مدیر عامل، رئیس و عضو هیات مدیره و مدیران ستادی بانک به صورت حضوری و مدیریت شعب استان‌ها و مناطق به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک  و به نقل اداره روابط عمومی پست بانک ایران، در این نشست روسای ادارات کل آمار و بودجه، اعتبارات، پیگیری وصول مطالبات، امور بین الملل، حسابداری و امور سهام، خزانه داری و نظام های پرداخت و بازاریابی و توسعه بازار به ترتیب مطالب و گزارش های خود را در زمینه مدیریت منابع، ضمانتنامه‌ها، مدیریت مصارف (مطالبات غیر جاری)، عملکرد ارزی شعب، مدیریت درآمدها، مدیریت نقدینگی و مدیریت خدمات الکترونیک ارائه کردند.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخی برای رفع ابهامات و سئوالات مدیران استانی برگزار شد و همچنین در پایان نشست دکتر شیری مدیرعامل ، جلیلی نیا رئیس هیات مدیره و بهمنی عضو هیات مدیره بانک در جمع بندی مباحث و گزارشات مطروحه به ارائه رهنمود پرداختند.
بر اساس این گزارش، جلسات ارزیابی عملکرد، به صورت ماهانه برای رصد بر نحوه اجرای برنامه پایش و پویش سال 1402 بانک، در سطح مدیریت شعب استان‌ها و مناطق استان تهران برگزار می‌شود.

 

منتشرشده در بازار پول

آیین افتتاح مدرسه 6 کلاسه بانک سامان با حضور مدیران ارشد این بانک، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مسئولان محلی خراسان شمالی و اهالی روستای بچه دره برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل ازظظسامان رسانه، بانک سامان در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی با تخصیص اعتبار از محل بودجه فعالیت‌های خیریه خود، اقدام به ساخت و تکمیل مدرسه 6 کلاسه در روستای بچه دره از توابع شهرستان  راز و جرگلان استان خراسان شمالی کرد.
در مراسم افتتاح این مدرسه 6 کلاسه که به نام «سامان» نام‌گذاری شده، مدیران ارشد بانک سامان، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، مسئولان محلی خراسان شمالی و اهالی روستای بچه دره حضور داشتند.
علیرضا معرفت مدیرعامل بانک سامان در این مراسم طی سخنانی با ابراز خرسندی از افتتاح مدرسه سامان در روستای بچه دره، به پیشتاز بودن این بانک در پیشبرد امور عام‌المنفعه اشاره کرد و ادامه داد: بانک سامان توسعه فضاهای آموزشی در مناطق کم برخوردار را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و بر همین اساس تاکنون 9 مدرسه در مناطق محروم کشور توسط بانک سامان احداث شده و چندین مدرسه دیگر نیز در اقصی نقاط کشور در حال احداث است.
وی سپس ادامه داد: احداث مدرسه «سامان» در روستای مرزی بچه دره استان خراسان شمالی نیز باهدف ارج نهادن به سرمایه‌های ملی این منطقه صورت گرفته و امیدوارم که در آینده شاهد موفقیت تک تک دانش‌آموزان این منطقه باشیم.
 لازم به ذکر است، این مدرسه شش کلاس مشتمل بر 477 متر مربع ساختمان آموزشی و 1000 متر مربع محوطه، با سرمایه‌گذاری کامل بانک سامان احداث شده است.
با ساخت این مدرسه شش کلاسه در روستای بچه دره خراسان شمالی، بانک سامان تاکنون 9 مدرسه با بالاترین استانداردهای ساختمانی و تجهیزات، در سراسر ایران ساخته و هزاران دانش‌آموز را در سراسر کشور راهی فضاهای آموزشی کرده است.این در حالی است که چندین مدرسه دیگر نیز با سرمایه‌گذاری بانک سامان در اقصی نقاط کشور در دست احداث است که به زودی به دانش‌آموزان و فرهنگیان کشور اهدا خواهد شد.
لازم به ذکر است که بانک سامان سال‌هاست در حوزه مسئولیت اجتماعی با احداث چندین مدرسه در مناطق محروم، تجهیز بیمارستان‌ها، کمک به بیماران نیازمند، حمایت از دانش‌آموزان مستعد نیازمند و کمک در تأمین آب شرب از طریق دفتر یونسکو، اقدامات قابل‌توجهی انجام داده است.

منتشرشده در بازار پول

آیین گرامیداشت «پذیرش ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران» امروز با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیرعامل فرابورس ایران در محل سازمان بورس برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از  مدیریت ارتباطات فرابورس ایران؛ مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین گرامیداشت پذیرش ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس، ضمن تأکید بر توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، گفت: حضور پرتعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری همراه با توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم باعث افزایش ثبات در بازار سرمایه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مردم را به سرمایه‌گذاری دعوت کرد نه به معامله‌گری، افزود: یکی از ابزارهای خوب برای کاهش نوسانات بازار سرمایه و ایجاد ثبات، حضور سرمایه‌گذار غیرمستقیم است.

وی با اشاره به اینکه بررسی عملکرد صندوق‌ها طی دو سال اخیر نشان‌دهنده بازده خوب و مثبت آن‌هاست، گفت: صندوق‌ها به دلیل ماهیت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دچار هیجان ناشی از روندهای بازار نمی‌شوند.

کاهش هزینه‌های معاملاتی با توسعه ETFها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با بیان اینکه تقاضا برای حضور صندوق‌ها در بازار بسیار زیاد است، گفت: توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری به کاهش هزینه‌های معاملاتی نیز منجر می‌شود.

به گفته وی سیاست سازمان بورس، توسعه صندوق‌هاست، البته دغدغه نظارت هم وجود دارد و هم‌زمان با رشد تعداد و تنوع صندوق‌ها، نظارت‌های سیستمی و سامانه‌ای قوی نیز گسترش می‌یابد.

مجید عشقی تأکید کرد: در کنار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، موضوع تأمین مالی و ایجاد فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری نیز از دغدغه‌ها و اولویت‌های سازمان بورس است.

وی با اشاره به تسهیل تأمین مالی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط گفت: در بحث تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز پیگیر ابزارهایی برای تأمین مالی این بنگاه‌ها در زمان کوتاه هستیم.

عشقی ادامه داد: در حال حاضر متوسط انتشار اوراق بدهی برای تأمین مالی بنگاه‌ها حدود ۳ ماه است که برای شرکت‌های کوچک زمان زیادی است. این شرکت‌ها به روش‌های کوتاه‌مدت‌تری نیاز دارند که تأمین مالی جمعی یکی از این راهکارهاست.

پذیرش 8 صندوق VC و PE در سال جاری

در ادامه این مراسم محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران به اهمیت جایگاه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور و بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: امروز تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران از ۱۰۰ عدد فراتر رفته است که اتفاق بسیار مهمی است.

شیرازی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۱ صندوق فعال در فرابورس حضور دارند، تصریح کرد: در فرابورس 14 مدل صندو‌ق‌‌ فعال هستند که نشان‌دهنده تنوع پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس است.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه طی سال جاری ۲۰ صندوق در فرابورس پذیرش‌شده است، گفت: در حال حاضر ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق‌های فرابورسی بیش از ۱۱۸ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به حضور فعال صندوق‌های VC و PE در فرابورس اشاره کرد و گفت: تعداد ۲۱ صندوق جسورانه و خصوصی در فرابورس حاضر هستند که ۸ صندوق در سال جاری پذیرش ‌شده‌اند. همچنین مجموع سرمایه ثبتی صندوق‌های جسورانه و خصوصی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

شیرازی ارتقای تعداد و تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مثبت قلمداد کرد و گفت: امروز شاهد عبور صندوق‌های فعال فرابورسی از ۱۰۰ صندوق هستیم و بدین ترتیب تعداد این صندوق‌ها به ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری رسیده است.

فعالیت 500 صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

در بخش دیگری از مراسم گرامیداشت پذیرش ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اظهار کرد: با هر مجوز نهاد مالی در واقع درخواست فعالیت چند صندوق هم فراهم می‌شود. به همین دلیل درخواست پذیرش صندوق‌ها بیشتر است‌.

این مقام مسئول در سازمان بورس با اشاره به اینکه حدود 500 صندوق از مرحله موافقت اصولی تا فعالیت در بازار سرمایه حضور دارند، گفت: 434 صندوق از سازمان بورس مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند ، همچنین ۷۰ صندوق هم تا امروز مجوز موافقت اصولی یا پذیره‌نویسی گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته ۶ مدل صندوق جدید به بازار معرفی ‌شده که هرکدام متقاضیانی برای تاسیس دارند، گفت: در حال بررسی صندوق‌های هج فاند هستیم. صندوق وقف نیز به زودی امکان فعالیت در بازار را خواهد داشت.

در پایان آیین گرامیداشت پذیرش ۱۰۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در فرابورس ایران، گواهی‌نامه پذیرش صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه مينو خليج‌فارس به محمدابراهیم پورزرندی، مدیرعامل تأمین سرمایه خلیج‌فارس و گواهی‌نامه پذیرش صندوق سرمايه‌گذاري بازده مانا به بهنام چاووشی، مدیرعامل سبدگردان بازده اهدا شد.


 

منتشرشده در بازار سرمایه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اهدا لوح از رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تقدیر به عمل آورد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل ازرسانه مالیاتی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی از دکتر سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بخاطر کسب رتبه «دستگاه برتر» توسط سازمان امور مالیاتی در بین توابع و مجموعه های وزارت امور اقتصاد و دارایی در جشنواره شهید رجایی تقدیر کرد.

گفتنی است پیش از این نیز سازمان امور مالیاتی کشور موفق شده بود برای دومین سال متوالی در دولت سیزدهم حائز رتبه برتر ارزیابی عملکرد در هجدهمین جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۲ شود و لوح و تندیس دستگاه برتر در گروه اقتصادی و مالی را از دستان رئیس جمهور دریافت کند.

در جشنواره مذکور، سازمان امور مالیاتی کشور در مجموع شاخص‌های عمومی و اختصاصی از بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دستگاه‌های اجرایی و معاونت‌های وابسته به رئیس جمهور حائز رتبه برتر شده بود.

 

منتشرشده در ویژه ها