29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 23 مهر 1398 ساعت 09:31

رئیس جمهور: امروز بازار سرمایه، بازاری پرنشاط و یکی از شاخص‌های بزرگ ماست

نوشته شده توسط 

2836حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سیزدهمین نشست مطبوعاتی خود گفت: خوشبختانه امروز بازار سرمایه، بازار پرنشاط و یکی از شاخص‌های بزرگ ما است که در این ۶ ماه، بورس ما بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است که این برای مردم خیلی مهم است چرا که مردم در این بازار خیلی حضور دارند و امیدواریم مسئولین بورس این را به خوبی هدایت کنند. بنابر این اصل این حرف درست است که همه حواس ما باید جمع بوده و به فکر باشیم که نقدینگی درست هدایت شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از سنا، رئیس جمهوری گفت: از دی ماه ۹۶ وارد شرایط جدیدی شدیم، کبریت این شرایط ابتدا در داخل و سپس در خارج زده شد و وارد سال ۹۷ شدیم با شرایط سخت و مشکل، در سال ۹۷ پیش بینی های هم خارجی ها و هم برخی از تحلیلگران اقتصادی داخل این بود که سال بسیار سختی داریم و سال بسیار سخت تری در سال ۹۸ پیش رو خواهیم داشت حتی برخی از تحلیل گران اقتصادی در برخی از رسانه ها می گفتند بحث تورم سه رقمی را برای ایران مطرح کردند اما خوشبختانه در این ۱۸ ماه ملت بزرگ ایران دولت و سایر ارکان نظام توانستند از این طوفان عبور کنند
وی یادآور شد: از اردیبهشت سال ۹۸ شاخص های ما مسیر و حرکت درستی را طی می کند. یعنی تورم نقطه به نقطه ما از ۵۲ درصد، امروز به ۳۴ درصد رسیده است، بنابراین در طی این چند ماه تورم نقطه به نقطه ما به سرعت کاهش پیدا کرده و پیش بینی ما این است که تا پایان سال روند کاهشی خود را ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری گفت: البته در تورم ۱۲ ماهه حرکت کندتر آغاز شده است. در عین حال تورم ۱۲ ماهه هم با تاخیری از تورم نقطه به نقطه تبعیت خواهد کرد. پیش بینی ها این است که رشد اقتصادی کشور که در سال گذشته منفی بود ۶ ماهه اول امسال که هنوز آمار نهایی اعلام نشده، مثبت خواهد بود.
روحانی افزود: اشتغال در تابستان امسال رکورد بسیار خوبی را به نمایش گذاشت و ما در تابستان امسال نسبت به پارسال ۸۴۳ هزار اشتغال خالص داریم و بیکاری ما از بالای ۱۲.۳ دهم به ۱۰.۵ درصدکاهش پیدا کرده یعنی یک و هشت دهم منفی شده و این به معنای موفقیت ایران در بخش اقتصادی است.
وی ادامه داد: در زمینه صادرات و واردات شرایط مناسب‌تر از سال گذشته داریم. هم صادرات ما رشد بیشتری دارد و هم تراز ما اگرچه مثبت در ۶ ماهه نیست اما نسبت به پارسال بهتر است. در ۶ ماهه پارسال ۱.۵ میلیارد تراز منفی داشتیم و امسال کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار بنابراین شرایط واردات و صادرات ما در مسیر درست قرار گرفته است.
رئیس جمهوری گفت: نرخ ارز که شاخص حائز اهمیتی است از سال گذشته نسبت به امسال حرکت کاهشی داشته و به سمت تعادل حرکت کرده است و طبق آمار بانک مرکزی در این یک‌سال گذشته از این مهرماه تا مهرماه سال قبل حدود ۴۰ درصد بر ارزش پول ملی افزوده شده است.
وی افزود: همه آمارها و ارقام ها و شاخص‌های اقتصادی به ما می گوید که ما در مسیر آرامش اقتصادی در حال حرکت هستیم. البته دولت انتظارات بیشتری برای تغییر در برخی ساختارها داشت که بتواند بیشتر به مردم در رفع مشکلات کمک کند.
وی با بیان اینکه بودجه جاری در سال ۹۹ را باید از درآمد نفتی جدا کرد، تصریح کرد: بودجه و نفت دوقلو هستند اما جدا کردن آنها نیازمند جراحی دقیقی است که آغازش سخت است. کشوری که تکیه‌اش بر نفت بوده، وقتی می‌خواهد از دیگر بر نفت تکیه نکند باید به اوراق، عوارض و مالیات تکیه کند در ابتدا مشکلاتی ایجاد می‌شود. ما باید در خصوصی‌سازی و واگذاری سهام، حرکت صحیح، با دقت و حساب‌شده‌ای داشته باشیم.
رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا افزود: هم فرار مالیاتی است، هم پایه مالیاتی را گسترش یابد و هم معافیت‌های مالیاتی باید کم شود. صادرات و تولید برای ما مهم است. اگر صادرات افزایش یابد، درآمد ارزی ما مثبت می‌شود.
روحانی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها بر این مبنا است که سال ۹۹ تکیه بر نفت نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این زمینه هم دولت و هم ستاد اقتصادی دولت در حال بحث و انجام اقداماتی است. در شورای هماهنگی سه قوه نیز این موضوع را در دستورکار گذاشته شده و تصمیماتی اتخاذ شده است و در صورت نیاز، تصمیمات لازم گرفته می‌شود. تا زمان تقدیم بودجه سعی می‌کنیم تلاش‌ها را به نتیجه برسانیم تا در بودجه منعکس شود.
وی اضافه کرد: برجام باعث شده بود شرایط اقتصادی بسیار خوبی پیش روی ایران باشد؛ بعد از اجرای برجام سال بعد بالاترین رشد اقتصادی دنیا را داشتیم و این نشان داد شرایط ما بسیار عالی آست آنچه من به مردم وعده دادم، کوشش کردم از طرف ایران به برجام صدمه وارد نشود چون آمریکایی ها طرح اول شان این بود که ایران برای ترک برجام پیشقدم شود اما با همه مشکلات چنین نکردیم.
روحانی تصریح کرد: ما مسائل اقتصادی را با شرایط مردم پیش بردیم اما با شرایط جدیدی مواجه شدیم. پیش بینی نمی‌کردیم در سال ۹۶ افراد کم خرد در داخل کشور مسائلی بوجود بیاورند و ضد انقلاب از آن اشتباه موج سواری کند. به ترامپ چراغ سبز نشان داده شود و او هم از برجام خارج شود؛ شدیدترین تحریم ها در ۹۷ و ۹۸ بر ایران وارد شد طوری که در هیچ زمانی سابقه نداشته است.
رئیس جمهور با اشاره به وقوع برخی حوادث طبیعی غیرقابل پیش بینی اظهار داشت: حوادث طبیعی هم بود که پیش بینی نمی‌کردیم نه زلزله کرمانشاه و نه سیل عظیمی که فروردین ۹۸ روی داد را پیش بینی نکرده بودیم و اینها هم به طور طبیعی مشکلاتی برای مردم و دولت ایجاد می‌کند.
وی اضافه کرد: از آن طرف فکر نمی‌کردیم در منطقه عده ای تا این حد دنبال شرارت باشند و همه اینها دست به دست هم داده است. کاری که امروز دولت بعد از ۱۸ ماه انجام داده این است که دولت توانمند و برنامه ریز و قادر است از سخت‌ترین بحران اقتصادی خارج شود همانطور در سال ۹۶ ظرف ۵ روز از بحران اجتماعی خارج شد؛ بحرانی داشتیم هفت ماه طول کشید و این کارآمدی دولت است که ظرف ۵ روز بحران پایان یابد. در زمینه اقتصادی از شبه بحران خارج شدیم البته هنوز مردم مشکلاتی دارند.
باید زمان مسکن دار شدن مردم را کوتاه‌تر کنیم
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کار و کارگر در مورد اقدامات دولت در ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد گفت: مسئله مسکن، برای مردم مسئله ای مهم است. تمام تلاش ما در دولت باید این باشد که این انتظار را کوتاه کنیم. در ایران هر فردی که تشکیل خانواده می دهد به دنبال تهیه مسکنی برای خود است، که گاهی تا ۱۰ سال گاهی ۲۰ سال و حتی تا پایان عمر برای تهیه مسکن باید صبر کند. در حالی که وظیفه ما این است که باید این زمان را کوتاه کنیم تا افراد بتوانند در فاصله کوتاهی به حداقل ممکن برسد.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: دولت در زمان آغاز به کار با دو گرفتاری مواجه بود؛ اول این که از جیب بانک مرکزی ۴۳ هزار میلیارد تومان جهت ساخت مسکن مهر برداشت شده بود و باعث ایجاد تورم و گرفتاری های اقتصادی زیادی شده بود. برداشتن پول از جیب بانک مرکزی کار ساده ای است و ما می‌توانیم فردا ۶۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برداشت کنیم تا مسکن درست کنیم. اما مردم باید بدانند این کار یعنی از جیب مردم پول برداشته ایم. وقتی که دولت دست می کند در جیب بانک مرکزی یعنی دست کرده است در جیب مردم. چون هرچه پایه پولی بالاتر برود، تورم بالاتر میرود و مردم باید هزینه بیشتری کنند.
وی افزود: مشکل بعدی ما این بود که این خانه ها، همه نیمه کاره مانده بودند. امکان رها کردن آن ساختمان های وجود نداشت، برای تکمیلش هم بودجه زیادی نیاز بود. ما یک میلیون و صد هزار از این خانه‌های نیمه کاره تا الان تکمیل کرده ایم و این بیش از آماری است که دولت قبل مدعی ساخت آن ها است. مسئله بعدی این بود که این خانه ها نه آب، برق، پاسگاه، مدرسه، مسجد، تلفن، جاده و هیچ زیرساخت دیگری نداشت و پول عظیمی خرج فراهم کردن این زیرساخت ها شد.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم تلاش ما این بود که مسکن بیشتری بسازیم، اما وزارت شهرسازی در آن مقطع بیشتر متمرکز بر توسعه بندرگاه ها، راه و جاده ها و راه آهن بود. اما در دولت دوازدهم تلاش خوبی آغاز شده است. آنچه وزیر مسکن به مردم قول داده است ساخت ۹۰۰ هزار واحد مسکن تا پایان دولت است و کارهای زیادی در این خصوص انجام شده است، مخصوصا در زمینه بافت های فرسوده قدم های خوبی برداشته شده است.

از مهر ماه امسال فروش اوراق را شروع می‌کنیم
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما درباره راهکار و برنامه دولت جایگزینی درآمدهای نفتی گفت: بودجه ۹۹ برای ما مهم است. بودجه ۹۹ باید متکی به نفت نباشد. وقتی می گوییم متکی به نفت نباشد یعنی متکی به مالیات، اوراق، فروش سهام و بانک مرکزی شود که این آخرین بدترین مورد است که باید راه کارهای دیگر را پیدا کنیم که به بانک مرکزی متکی نشویم.
وی افزود: در زمینه اوراق ما فرصت خوبی داریم و دولت از همین مهرماه انتشار اوراق را شروع می کند که این خودش راه و مسیر درستی برای حل معضل بودجه است. مساله دوم فروش سهام است که این کار امسال سرعت بیشتری پیدا کرده و باید پیدا کند تا به نتیجه برسد.
رئیس جمهوری درباره احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی و سوخت گفت: اما نسبت به مسائل سوخت و حامل های انرژی آنچه امروز با آن مواجه هستیم یک مسیر عادلانه و مناسبی نیست که باید روی آن فکر شود که البته روی آن هم دارد فکر می شود. البته معنی آن نیست که بارسنگینی بر مردم تحمیل شود که حتما این طور نخواهد بود، یعنی قیمت سوخت آن طوری که در ترکیه لیتری ۱۵ هزارتومان یا در اروپا یک لیتر ۲۰ هزارتومان است دنبال آن نیستیم که بنزین هزارتومان ۱۵ یا ۲۰ هزارتومان شود، یا در کشورهای عربی جنوب ما بنزین لیتری ۶ هزارتومان است.
وی افزود: ما دنبال این نیستیم که بخواهیم قیمت بنزین یا به طور کلی حامل های انرژی و سوخت را یارانه را از آن برداریم و قیمت واقعی کنیم این کار نه امکان پذیر است و نه برای مردم ما در شرایط اقتصادی شان قابل تحمل است. اما در عین حال داریم فکر می کنیم که تغییراتی در این زمینه انجام شودکه به تصمیم نهایی برسیم به اطلاع مردم می رسانیم.


وی درباره مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی هم گفت: باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و کاملا عادلانه باشد و به مردم فشار نیاید. واقعا در شرایط سختی قرار گرفتیم که باید بین این شرایط سخت راه حل مناسبی را انتخاب کنیم که معتقدیم این راه حل با همکاری سه قوه باشد برای این که کار راحت‌تر انجام شود البته کار دولت است و می تواند خودش این کار را انجام دهد.

به باد رفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی حرف کاملا غلطی است
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار کیهان از رئیس جمهور پرسش خود را اینگونه مطرح کرد درمجموع ۱۸ هزار دلار ذخایر ارزی کشور در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی به باد رفت مسئولیت آن با چه کسی است؟ حجت الاسلام روحانی پاسخ داد: این چون سوال شایعی در برخی روزنامه ها است به اختصار پاسخ می دهم و بانک مرکزی هم پاسخ مفصل می دهد.
وی با بیان اینکه چیزی به باد نرفته است، افزود: ۱۸هزار میلیارد به باد نرفته بلکه ۱۸ هزار میلیارد ثبت سفارش کردند؛ همانطور که امسال هم ۱۹ هزار میلیارد ثبت سفارش کردند پس باید بگوییم ۱۹ هزار میلیاردتومان به باد ر فته است؟ ثبت سفارش کردند و گفتند ارز را برای وارد کردن این جنس می خواهیم حالا باید بررسی شود آیا کسی پول را که گرفته، جنس را وارد کرده یا نکرده و قوه قضاییه هم موضوع را بررسی می کند.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: این که می گویند به باد رفته حرف کاملا غلطی است، رفتند خرید کردند جنس را به مردم دادند؛ در نیمه نخست امسال ۱۹ هزار میلیارد ارز پرداخت کردیم.
روحانی با طرح این پرسش که چرا قیمت ارز این طور بود، تصریح کرد: می دانید اوایل سال ۹۷ در کشور ما بحران ارزی ایجاد شد، قیمت ارز ساعتی تغییر می کرد ارز ۳۰۰۰ تومان بود نیم ساعت بعد ۳۵۰۰ تومان و نیم ساعت بعد ۳۸۰۰ تومان، ۴۰۰۰ تومان و بیشتر می شد. میدانید آن روزها در بازار و پاساژها چه خبر بود.
وی ادامه داد: در دولت بحث شد چه کنیم، دولت اتفاق نظر داشت ارز را با نرخ واحد برای کالاها ایجاد کنیم من مخالف بودم. این جلسات ادامه یافت جلسه ای به طور مفصل در حضور من و با شرکت کارشناسان اقتصادی و غیراقتصادی برگزار و در آنجا روی این موضوع بحث شد. شیوه های مختلفی برای آرامش بازار مطرح شد که یک نظر این بود نرخ واحد در نظر گرفته شود. کیهان این را تعریف کرد و گفت چرا زودتر نکردند و مقام معظم رهبری فرمودند این کار خوبی بود کاش زودتر می کردید.
روحانی اضافه کرد: اصل تصمیم در مقطع خود اشکال نداشت. عده ای سوء استفاده کردند از بانک مرکزی پول گرفتند ممکن است آن جنس را نیاورده باشند. به بانک مرکزی اعلام کردم همه این مورد را بررسی و به هر کسی پول داده، محکم اعلام کنید.اگر کسی سفارش داده پول گرفته و جنس را آورده کار خوبی کرد اما اگر جنس نیاورده مسئول است و باید با او برخورد شود.
رئیس جمهوری گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمان خود با وجود اینکه من مخالف بودم کار خوبی بود؛ هیچ ارزی هدر نرفته و همه اینها سفارش تجار و کارفرینان بود و اینکه شاید کسی جنس وارد نکرده درست است و باید با آنان برخورد شود.

باید مراقب باشیم نقدینگی درست هدایت شود
روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه آسیا، مبنی بر اینکه آیا شما اعتقاد دارید که جریان نقدینگی شما را آزار می‌دهد یا خیر، اظهار داشت: البته خود نقدینگی چیز بدی نیست که زیاد یا کم شود ولی منبع آن خیلی مهم است. اگر منبع نقدینگی پایه پولی باشد، بسیار مضر و خطرناک است ولی اگر اینچنین نباشد خیلی خطرناک نیست.
رئیس جمهوری بیان کرد: به‌هرحال خود نقدینگی می‌تواند پتانسیل یک تخریب بزرگ را داشته باشد و این حرف درست است. ما باید مشوق‌های لازم را برای جذب این نقدینگی ایجاد کنیم اگر این نقدینگی در جای درست استفاده شود مشکلی نیست، ولی این نقدینگی رها شده و به سمت سکه، دلار یا چیزهای دیگر برود بسیار خطرناک است.
روحانی ادامه داد: خوشبختانه امروز بازار سرمایه، بازار پرنشاط و یکی از شاخص‌های بزرگ ما است که در این ۶ ماه، بورس ما بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است که این برای مردم خیلی مهم است چرا که مردم در این بازار خیلی حضور دارند و امیدواریم مسئولین بورس این را به خوبی هدایت کنند. بنابر این اصل این حرف درست است که همه حواس ما باید جمع بوده و به فکر باشیم که نقدینگی درست هدایت شود.

کاهش قیمت حامل‌های انرژی هنوز نهایی نشده است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چه برنامه‌ای دارد که قیمت حاصل از کاهش یارانه حامل‌های انرژی منجر به شوک اقتصادی نشود و این منابع صرف چه کاری می‌شود، ابراز داشت: این تصمیم هنوز صد درصد نهایی نشده است. هدف ما این است که خانواده‌هایی که بیشتر تحت فشارند که حدود ۱۸ میلیون خانوار هستند، که مشخص هم شده‌اند، این پول و افزایش درآمدها به آن ۱۸ میلیون خانوار برسد.
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: این پول نه به صورت نقدی بلکه به صورت اعتباری به آن خانوارها داده شود که بتوانند کالاهای مورد نیازشان را تامین کنند. با توجه به فاصله‌ای که با اجرای این مسئله وجود دارد، جزییات آن و برنامه ما به اطلاع داده می‌شود.