20 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 27 اسفند 1397 ساعت 11:19

بررسی روند تولید و فروش محصولات شركت سایپا طی 11 ماهه سالجاری؛ سهام شرکت‌های سایپا به زودی رشد خواهد كرد

نوشته شده توسط 

sipaگروه خودروسازی سایپا بر اساس تاکیدات مدیرعامل گروه و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور پاسخگویی به تعهدات مشتریان؛ روند رو به رشد تولید محصولات خود را آغاز و تا انجام تمامی تعهدات به مشتریان این روند را ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرنگارما، گروه خودروسازی سایپا در فصل جدید فعالیت‌های خود افزایش تولید و عمل به تعهدات شرکت را در دستور كار خود قرار داده است؛ به گونه‌ای كه گفته می‌شود به زودی شاهد افزایش تولید محسوس در شرکت‌های مختلف این گروه خودروسازی خواهیم بود كه با توجه به افزایش تولید و تنوع محصول؛ به طور قطع  ارزش سهام شرکت‌های این مجموعه بزرگ خودروسازی نیز متحول خواهد شد. گفته می‌شود قیمت‌های سهام سایپا و پارس‌خودرو اکنون واقعی نیست؛ اما به زودی با افزایش تولید و تنوع محصول شاهد رشد سهام این خودروسازان خواهیم بود.
براساس این گزارش؛ گروه صنعتی سایپا طی 11 ماهه سالجاری 285 هزار و 946  دستگاه انواع خودرو تولید و میزان 274 هزار و 685 دستگاه خودرو به فروش رسانده است.
براساس این گزارش در دوره مورد بررسی فعالیت 11 ماهه منتهی به 30 بهمن ماه؛ گروه صنعتی سایپا در مجموع تعداد 285 هزار و 946 دستگاه انواع خودرو در گروه پراید، تیبا، سراتو، آریو S300،  چانگان CS35 و برلیانس تولید کرده است.
همچنین در دوره مذکور تعداد کل فروش انواع خودرو در این شرکت به میزان 274 هزار و 685 دستگاه گزارش شده كه درآمد حاصل از فروش این تعداد خودرو در شرکت سایپا طی مدت مورد بررسی بیش از 76 هزار و 333  میلیارد ریال بوده است.
این گزارش حاکی است در میان تولیدات گروه خودروسازی سایپا؛ طی 11 ماه سالجاری در حدود 130 هزار و 749 دستگاه خودرو پراید تولید و بیش از 114 هزار و 320  دستگاه به فروش رسید كه درآمد حاصل از فروش این خودرو در این مدت حدود 20 هزار و 859 میلیارد ریال بوده است. ضمن آنكه میانگین نرخ فروش این خودرو حدود 182 میلیون و 461 هزار ریال می باشد.
بر همین اساس این خودرو توانست 45.73 درصد از كل تولیدات و 41.62 درصد از كل تعداد فروش شركت سایپا را به خود اختصاص دهد  كه سهم بیش از 27.33  درصدی از مبلغ ریالی حاصل از فروش محصولات شركت را از آن خود كرده است.
اما تیبا دومین خودروی تولیدی این شركت است كه به عنوان یکی از اولویت‌های تولید و فروش در بین خودروهای تولید داخل محسوب می‌شود. بر همین اساس طی دوره مذكور تعداد تولید این خودرو بیش از 123 هزار و 140  دستگاه و تعداد فروش آن حدود  126 هزار و 344 دستگاه بوده كه درآمد حاصل از فروش آن در دوره مذکور حدود 30 هزار و 828 میلیارد ریال بوده است. میانگین نرخ فروش خودروی پراید در دوره مورد بررسی حدود 244  میلیون و 4 هزار ریال بوده است.
به این ترتیب این خودرو توانست در مدت مذكور 43 درصد از كل تعداد تولید و 46 درصد از كل تعداد فروش را به خود اختصاص دهد كه از لحاظ ارزشی نیز  40 درصد از كل درآمد حاصل از فروش شركت را شامل می شود.
بر اساس گزارشی که سایت کدال بورس تهران منتشر كرده است؛ در 11 ماهه سالجاری تعداد 13 هزار و 228  دستگاه خودرو سراتو تولید و تعداد 13هزار و 786 دستگاه از این خودرو به فروش رسید که درآمد حاصل از فروش این خودرو در دوره مورد بررسی حدود 13 هزار و 232 میلیارد ریال بوده است. بر همین اساس میانگین نرخ فروش خودرو سراتو در مدت مورد اشاره مبلغ 959 میلیون و 872 هزار ریال گزارش شده است.

به موجب این گزارش خودرو سراتو توانست در مدت فوق الذكر 4.63درصد از کل تولیدات شرکت سایپا  و 5 درصد از کل تعداد فروش محصولات در این شرکت را به خود اختصاص دهد و سهم 17.34 درصدی از مبلغ ریالی حاصل از فروش محصولات را در کل شرکت کسب کند.
بررسی گزارش عملکرد گروه خودروسازی سایپا در مدت مورد بررسی حاکی است در این دوره  6552 دستگاه  انواع خودرو  آریو S300  تولید و 8072  دستگاه از این خودرو به فروش رسیده که درآمد حاصل از فروش این محصول در این دوره حدود 4 هزار و 286 میلیارد ریال بوده و میانگین نرخ فروش این خودرو در سالجاری حدود 531 میلیون و 54 هزار ریال گزارش شده است.
بر همین اساس خودرو آریو S300 در شش ماهه سال 97 توانست سهم 2.29 درصدی از کل تولیدات شرکت سایپا و 2.94 درصدی از کل تعداد فروش این شرکت را کسب كند كه سهم آن از کل مبالغ ریالی حاصل از فروش شرکت نیز 5.62 درصد می باشد.

بر اساس این گزارش که در سایت کدال بورس تهران منتشر شده؛ خودروی چانگان  cs35  نیز در مدت مورد بررسی از وضعیت تولید و فروش خوبی برخوردار بود.
این خودرو طی 11 ماه سالجاری در حدود 10 هزار و 275  دستگاه تولید و حدود 10 هزار و 313  دستگاه به فروش رسیده است كه درآمد حاصل از فروش آن بیش از 6 هزار و 651  میلیارد ریال بوده و میانگین نرخ فروش این خودرو نیز حدود 644  میلیون و 975 هزار ریال شده است.
به این ترتیب خودرو چانگان توانست در مدت مذكور 3.59 درصد از كل تعداد تولید و 3.75 تعداد كل فروش و 8.71 درصد از كل درآمد ریالی حاصل از فروش این گروه خودروسازی را از آن خود كند.
آغاز روند رو به رشد تولید در گروه سایپا
این گزارش حاكی است تولید گروه خودروسازی سایپا در هفته منتهی به 12 بهمن ماه نسبت به دو هفته قبل از آن 19.8 درصد رشد داشت. این شركت توانست با میانگین تولید روزانه 1168 دستگاه خودرو در هفته 45 نسبت به هفته‌های 43 و 44 سالجاری؛ رشد 19.8 درصدی تولید را رقم بزند. این گروه خودروسازی درهفته 43 به صورت میانگین در روز 975 دستگاه و در هفته 44 میانگین 1095 دستگاه خودرو تولید کرده است.
گروه خودروسازی سایپا بر اساس تاکیدات مدیرعامل گروه و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور پاسخگویی به تعهدات مشتریان؛ روند رو به رشد تولید محصولات خود را آغاز و تا انجام تمامی تعهدات به مشتریان این روند را ادامه خواهد داد. سایپا همگام با سیاست‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را مكلف به پاسخگویی به تعهدات معوق مشتریان می‌داند و تمام تلاش خود را برای تامین رضایت آنان به كار می‌بندد؛ قطعا با تلاش و همدلی بیشتر از شرایط حساس كنونی با موفقیت عبور خواهد كرد و در آینده‌ای نزدیك آرامش به صنعت خودروی داخلی باز خواهد گشت.
تولید روزانه سایپا به 1500 دستگاه رسیده است
به گونه‌ای كه حتی مهندس رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به رشد تولید خودرو در ایران گفت: تولید گروه خودروسازی سایپا از تیراژ روزانه هزار و 500 دستگاه گذشت.
رحمانی با بیان اینكه تلاش این وزارتخانه رشد همه ‌جانبه صنعت خودروسازی است، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به ‌طور كامل در جریان روند فعالیت‌های صنعت خودروسازی قرار دارد و برنامه رشد تولید خودرو در ایران را دنبال می‌كند.
گروه خودروسازی سایپا پیشتر هم اعلام كرده بود كه تولید خودرو در این گروه طی روزهای اخیر نسبت به قبل 19.8 درصد رشد یافته است؛ در نتیجه به ‌نظر می‌رسد این افزایش تولید زمینه مساعدی را برای پاسخگویی به نیازهای بازار فراهم خواهد كرد.
بر همین اساس موفقیت گروه خودروسازی سایپا در رشد تولید و تسریع در پاسخگویی به تعهدات پس از انتصاب مدیرعامل جدید این شركت؛ بیانگر برنامه‌ریزی صحیح مدیریت ارشد این گروه در زمینه همكاری با قطعه‌سازان و افزایش تیراژ تولید و همچنین بهبود روند تحویل خودرو به مشتریان است.
سایپا به تعهدات خود در قبال مشتریان پایبند است
گفته می‌شود گروه خودروسازی سایپا به منظور تامین رضایت مشتریان و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به تمامی تعهدات خود در قبال مشتریان پایبند است و تا پایان سالجاری 80 درصد از خودروهای تولیدی را به مشتریانی كه از قبل پیش‌خرید كرده اند؛ تحویل خواهد داد.
با درایت و مساعدت سازمان‌های فرادستی و سیاستگزار از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به تصویب تزریق تسهیلات برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان؛ روند تولید در گروه سایپا با شتاب و رونق بیشتری در حال انجام است و خودروهای تولیدی به تدریج و طی برنامه زمان‌بندی شده تحویل مشتریان می‌شود.
این در حالی است كه كاهش قیمت محصولات پیش‌فروش شده تا پایان دی ماه 97 در راستای پیروی از سیاست‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رویكرد مشتری‌مدارانه مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا عملی شده كه منجر به تامین رضایت مشتریان خواهد شد.
همچنین گفته می‌شود طرح مناسبی برای جایگزینی خودروهای گروه رنو در حال آماده‌سازی است كه به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد كه پیش‌بینی می‌شود با ابلاغ و اجرای این طرح رضایت مشتریان گروه رنو نیز تامین خواهد شد.
بازگشت رونق به چرخه تولید با افزایش تیراژ
این گزارش حاكی است با پیگیری‌های مجدانه وزیر صنعت، معدن و تجارت و تلاش‌های ویژه  مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و نیز مساعدت‌های بانک‌مرکزی؛ در مرحله اول تزریق حدود هزار میلیارد تومان برای پرداخت مستقیم به قطعه‌سازان از محل مطالبات؛ بار دیگر رونق به چرخه تولید خودرو و افزایش تیراژ تولید باز خواهد گشت.
تخصیص منابع مالی و گشایش جدید نقدینگی روح تازه‌ای را در کالبد صنعت خودروسازی کشور خواهد دمید كه بی‌شک همه این اقدامات در سایه پیگیری‌ها و تدابیر مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا انجام گرفته که موجبات ارتقای شاخص‌های کیفی و افزایش تیراژ تولید خواهد شد.
این امر مهم سبب افزایش چشمگیر عملكرد تیراژ تولید در شركت‌های خودروساز شده است كه مسلماً  در بالابردن روحیه کارکنان گروه تاثیر مثبت داشته و برنامه‌های ساخت داخل و بومی‌سازی و توسعه محصول، روال صعودی خود را پیدا کرده است.
در همین خصوص گروه خودروسازی سایپا از طریق افزایش مستمر کیفیت و افزایش عمق داخلی‌سازی محصولات و استفاده از تمام ظرفیت‌های درونی کشور تلاش می‌کند مسیر حرکت خود را بر مبنای این راه‌حل‌ها هموار کند.
به گفته مهندس سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تولید صادرات‌محور یک اصل اساسی در صنایع خودروسازی جهانی است و ما نیز قصد داریم محصولاتی را طراحی و تولید کنیم که از نظر کیفی توان رقابت‌پذیری مناسب داشته باشد.
گروه خودروسازی سایپا در زمینه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقدامات بزرگی را به‌ اجرا درآورده است كه فروش دارایی‌های مازاد با هدف چابک‌سازی، کاهش هزینه‌های تولید محصول، اجرای سیاست‌های نوین بهره‌وری، ارتقای مهارت کارکنان و استفاده حداکثری از توان قطعه‌سازان ایرانی از جمله مهمترین فعالیت‌هایی است که در این خصوص هصورت گرفته و ادامه خواهد یافت.
كاهش التهابات بازار خودرو با رشد 90 درصدی محصولات سایپا
بر همین اساس حسن بهرام‌نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است: یكی از موضوعاتی كه برای شركت‌های خودروساز مهم است؛ تامین به موقع و با قیمت مناسب قطعات است تا بتوانند با افزایش تولید؛ روند عرضه بیشتر و کاهش قیمت را دنبال کنند كه خوشبختانه این مهم در حال انجام است. خودرو در کشورمان یكی از مطالبات جدی مردم است و عرضه مناسب آن از سوی خودروسازان می‌تواند پاسخگوی این خواست مردم باشد كه در این خصوص قیمت و کیفیت مناسب عامل اصلی کسب رضایت آنان است.
به گفته وی به دلیل کاهش تولید و افزایش قیمت خودرو؛ نگرانی برای مردم ایجاد شده که خوشبختانه با توجه به افزایش روند تولید در خودروسازان طی هفته‌های اخیر و انجام فروش فوری محصولات از سوی دو خودروساز بزرگ کشور؛ شاهد توقف رشد صعودی قیمت خودرو و نزولی شدن آن هستیم و با ادامه روند تولید و عرضه مداوم خودرو به بازار قطعا حباب قیمتی ایجاد شده از بین خواهد رفت.
وی تولیدات شرکت سایپا را با رشد مناسبی همراه دانسته و می‌گوید: این افزایش بیش از 90 درصدی از ابتدای بهمن ماه تاکنون باعث شده میزان التهابات جامعه كاسته و اعتماد مردم نسبت به این خودروساز بیشتر شود. یكی از موضوعاتی كه برای شركت‌های خودروساز مهم است؛ تامین به موقع و با قیمت مناسب قطعات در زنجیره تامین خودروسازان است تا بتوانند با افزایش تولید روند عرضه بیشتر و کاهش قیمت را در بازار دنبال کنند و خوشبختانه با تغییرات مدیریتی صورت گرفته در گروه سایپا حضور و حمایت قطعه‌سازان از این گروه خودروساز نسبت به گذشته بیشتر شده است.
علاوه بر این با حمایت انجام شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت و تزریق وام و پرداخت سرمایه در گردش به خودروسازان در قالب پرداخت به قطعه‌سازان؛ رشد تولید خودرو افزایش یافته است. در همین راستا با رشد تولید و عرضه بیشتر خودرو به بازار شكایات مردمی هم کاهش یافته و اعتمادسازی ایجاد شده است. البته كاهش هزینه‌های سربار تولید باعث کاهش قیمت محصول تمام شده خواهد شد و خودروسازان باید در این مسیر حرکت كنند.##