22 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 04 تیر 1398 ساعت 16:05

دکتر غریب‌پور: توجه به مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی و توسعه آن از اولویت‌‌های ايميدرو است

نوشته شده توسط 

imidroتفاهمنامه همکاری دو جانبه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی و خانه معدن ایران با حضور دكتر خداداد غریب‌پور رئیس‌ هیات‌عامل ایمیدرو صبح امروز توسط مجيد وفايي‌فرد و محمدرضا بهرامن امضا شد.

به گزارش خبرنگار ما؛ مفاد این تفاهمنامه شامل فراهم‌کردن بستر همکاری در زمینه‌های مختلف پژوهشی و رفع معضلات موجود در بخش معادن‌وصنایع معدنی، انجام پژوهش‌های کاربردی بر اساس نیازهای خانه معدن و نیز تسهیل و توسعه ارتباطات و تعامل مرکز با خانه معدن و اعضای آن است.
ارائه خدمات آزمایشگاهی و پایلوت با توجه به ضوابط مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی، توسعه همکاری‌هاي دو جانبه و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات آن مرکز برای برگزاری دوره، سمینار و همایش با موضوعات مرتبط با معدن، توسعه استانداردهای آموزشی در حوزه معدن‌وصنایع‌معدنی، مشارکت در برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارتی و توانمندسازی طرف عرضه آموزش‌های تخصصی بخش معدن‌وصنایع‌معدني نيز از دیگر مفاد تفاهمنامه مذکور است.
بر اساس اين گزارش مدت زمان اجرای این تفاهمنامه از زمان امضاء به مدت ۵ سال است و اجرای هر یک از مفاد تفاهمنامه در قالب امضا قرارداد انجام خواهد شد.
دكتر خداداد غريب‌پور رئيس‌هیات عامل ایمیدرو در اين مراسم گفت: آینده‌نگری مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران در ایجاد تکنولوژی فرآوری سیار موادمعدنی سبب پیشتازی این مرکز در ارتقاء دانش فعال‌سازی معادن کوچک شده است.
وي در ادامه افزود: مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی پیش از آنکه فعال‌سازی معادن کوچک به عنوان یکی از استراتژی‌هاي ایمیدرو مطرح شود؛‌ بر روی تکنولوژی فرآوری سیار برای صنایع کوچک اقداماتی انجام داده و دانش آن را عرضه کرده است.
دكتر غريب‌پور با بيان اينكه طي سال گذشته ۲۷ هزار نمونه آنالیز شده در مرکز تحقیقات فرآوری ایران انجام شد، تاكيد كرد: توجه به مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی و توسعه آن از اولویت‌‌های این سازمان است.
وي همچنين با اشاره به بازديدي كه از مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاه داشت، در ادامه افزود: عملکرد آن مجتمع نشان داد جهاد دانشگاهی توانمندی‌های قابل‌توجهی در اختیار دارد كه اين امر می‌تواند به رفع نیازهای شرکت‌های معدني و صنایع‌معدنی کمک شایانی کند.
وی افزود: در آینده از اعضای هیات‌علمی جهاد دانشگاهی در ترکیب هیات‌مدیره شرکت‌ها برای ارتقاء دانش فنی و رفع نیازها استفاده خواهیم کرد.
رئیس‌ هیات‌عامل ایمیدرو در ادامه از خانه معدن به عنوان سرمایه‌های اجتماعی این حوزه یاد کرد و گفت: وجود تشکل‌های مردم نهاد باعث تقویت سرمایه‌های اجتماعی می‌شود. وی ادامه داد: استفاده از نظرات تشکل‌های بخش خصوصی موجب می‌شود تصمیمات اتخاد شده از پشتیبانی اجرایی قابل‌اتکایی برخوردار شوند؛ در عین حال سبب همراهی آنها در مراحل اجرایی می‌شود.
وی از دو سویه بودن همکاری با بخش‌خصوصی سخن گفت و اظهارداشت: تصمیم‌گیری‌ها در ایمیدرو همواره به صورت گفتگو انجام می‌شود و این روند اجرای سیاست‌های دولت را نیز تسهیل می‌کند.
دكتر غریب‌پور تاکید کرد: تحقیقات و ایجاد فناوری در حوزه‌هایی همچون محیط‌ زیست، فناوری و مواد کم‌عیار معدنی از موارد ضروری بخش معدن و صنایع‌معدنی است.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه‌ها در این بخش گفت: ضرورت دارد پس از انعقاد تفاهمنامه برنامه زمانی برای انعقاد قرارداد نیز تدوین شود.
رئيس هیات‌عامل ایمیدرو همچنين گفت: راه توسعه از مسیر علمی می‌گذرد و ما باید توسعه این مرکز را در نظر داشته باشیم. دكتر غریب‌پور افزود: بازسازی و احیای معادن کوچک مقیاس در برنامه‌های ایمیدروست. ما با بخش خصوصی به گفتگو می‌پردازیم و تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. همچنين 2 کار برجسته و مهم در دستور کار ایمیدرو قرار دارد. اول اکتشاف در 300 هزار کیلومتر مربع است که با کنسرسیوم‌های بزرگ و شرکت‌های معدنی و ایمپاسکو اجرایی می‌شود که در این زمینه مرکز تحقیقات نیز پشتوانه‌ای برای اکتشافات خواهد بود تا آزمایش‌های لازم را انجام دهد. همچنین دومین مورد نیز احیای معادن کوچک مقیاس است که با همکاری تشکل‌ها همچون خانه معدن می‌تواند در کل کشور اجرا شود.
دكتر غریب‌پور خواهان ارائه اطلاعات دقیق خانه معدن از معادن کوچک شد تا زمینه توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم آید. وی از آمادگی سازمان در این زمینه خبر داد و گفت: حمایت ایمیدرو در راستاي توسعه سرمایه‌گذاری و نیز استفاده از تجارب مهندسان در فعال‌سازی معادن خواهد بود.
دكتر غریب‌پور با اشاره به اینکه امروزه معدن کانون توجه شده است، تاکید کرد: این سازمان خود را ملزم به توسعه مرکز تحقیقات، توسعه ارتباط با جهاد دانشگاهی، ارتباط موثر با تشکل‌ها، کاهش تصدی‌گری و غیره می‌داند.
وی با بیان اینکه نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری بخش معدن داریم، گفت: تاکید ایمیدرو بر توسعه سرمایه‌گذاری و رونق تولید، مشارکت بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت معادن بزرگ، توانمندسازی و توسعه نیروی انسانی، استفاده از دانش بومی، ایجاد ارزش‌افزوده و سودآوری به جای سوددهی است.
مجيد وفايي‌فرد رئیس مرکز تحقیقات فرآوری موادمعدنی ایران نيز در اين مراسم چالش‌های بخش معدن و صنایع معدنی در حوزه تحقیقات را اعلام كرد و گفت: چالش‌های بخش معدن شامل عیار پایین ذخایر کانی و تاکید روز افزون بر کاهش گازهای گلخانه و حفظ انرژی است.
وی با تاكيد بر نقش تشکل‌ها در فرهنگ توسعه، سهم ایران از درآمد ناخالص داخلی (GDP) در تحقیقات زیر نیم درصد است.
وی درباره عملکرد این مجموعه گفت: بخشی از فعالیت‌های این مرکز در سال ۹۷ شامل ارائه خدمات آنالیز حدود ۱۲هزار نمونه بخش خصوصی، انجام پژوهش‌های کارشناسی‌های ارشد و دکتری دانشجویان معرفی شده از سوی مدیریت آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو (۹۰ مورد)، انجام ۱۵۰ پروژه تحقیقاتی و خدماتی از بخش دولتی و خصوصی در زمینه فرآوری مواد معدنی، مطالعات بهینه سازی فرآوری عناصر نادر خاکی در کانسنگ آنومالی ۵ ساغند، طراحی و ساخت تیکنرهای خمیری در مقیاس بنچ و پایلوت است.
وی به زمینه‌های همکاری معدنی شامل تحقیقات و توسعه اشاره کرد و گفت: ساخت تجهیزات فرآوری پایلوت و سیار در راستای توسعه معادن کوچک، عارضه‌یابی فرآيندی و ارتقاء بازاریابی و بهره‌وری در کارخانه‌های فرآوری، جلب و جذب ایده‌های فرآوری و بسترسازی مشارکت در توسعه و تجاری‌سازی آنها، اولویت‌دهی پژوهش در چالش‌های صنایع فرآوری مواد معدنی، توسعه تحقیقات و بسترسازی مطالعات ارزیابی و استراتژیک زیست محیطی در راستای توسعه بهره‌وری و اقتصاد سبز به عنوان زمینه‌های همکاری با این مرکز به شمار می‌آید.
دكتر بهرامن: نگاه آينده‌پژوهي داريم
دكتر محمدرضا بهرامن رئيس خانه معدن ایران نيز در مراسم امضای تفاهمنامه مرکز تحقیقات و فرآوری موادمعدنی با خانه معدن كه در حاشيه بازدید از مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برگزار شد، گفت: توسعه بخش معدن با وجود چنین مراکزی انجام می‌شود‌ و باید از این پتانسیل استفاده کرد.
وي با بيان اينكه وجود مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی سرمایه ملی است و نیاز است که ظرفیت‌های آن برای همگان از سوی رسانه‌ها معرفی شود، تاكيد كرد: از وجود چنین سرمایه‌گذاری‌هایی افتخار می‌کنیم؛ چراكه در حال حاضر دنیا به سمت فرآوری مواد معدنی با عیار پایین رفته است؛ ما نيز می‌توانیم سرمایه واقعی بخش معدن را از این حوزه به دست آوریم.
دكتر بهرامن افزود: از نگاه سنتی فاصله گرفته‌ایم و به آینده‌پژوهی روی آورده‌ایم و نیازهای این بخش را در همین مسیر پیگیری خواهیم کرد.
رئيس خانه معدن با اعلام اینکه رویکرد ما آموزش‌محور است و به دنبال نوآوری هستیم، اظهارداشت: با مراکز دانشگاهی در زمینه کاهش قیمت تمام شده و مسائل زیست محیطی و غیره در ارتباط هستیم.
دكتر بهرامن افزود: باید نگاه زیست محیطی داشته باشیم. ضمن اينكه این مراکز هر لحظه می‌توانند در کنار بخش معدن باشند.