10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 17 آذر 1402 ساعت 16:12

جهش 48 درصدی ارزش معاملات خرد

نوشته شده توسط 

بازارهای فرابورس در هفته‌ای که گذشت شاهد رشد دسته‌جمعی متغیرهای معاملاتی بودند که روند مثبت مبادلات باعث شد تا ارزش بازار فرابورس بیشتر از 3 درصد رشد کند و ارزش معاملات خرد هم 48 درصد بیشتر شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی هفته منتهی به 17 آذرماه در فرابورس ایران شاهد رونق معاملات و بهبود تقاضا بودیم که این روند افزایش 3.5 درصدی شاخص کل فرابورس را رقم زد. به‌این‌ترتیب که آیفکس با افزایش 886 واحدی از کانال 25 هزار فاصله گرفته و وارد سطح 26 هزار و 196 واحد شد.

طی 5 روز معاملاتی هفته گذشته حجم و ارزش معاملات هم بالا رفتند. در این مدت بیش از 36 میلیارد و 700 میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزش 298 هزار میلیارد تومان دادوستد شد که رشد نزدیک به 6 درصدی را ثبت کرد.

رتبه‌بندی بازارهای سهامی؛ بازار اول در صدر

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها طی این مدت نشان می‌دهد در میان بازارهای سهامی فرابورس بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار اول بوده است. این بازار در هفته گذشته معاملاتی به ارزش بالغ‌بر 4 هزار و 200 میلیارد تومان را ثبت کرد که نسبت به هفته ماقبل رشد 12 درصدی داشت.

پس‌ازآن بازار دوم با ارزش معاملاتی نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان ( 3986 میلیارد تومان) بیشترین ارزش معاملات سهام را داشت که افزایش 47 درصدی را به خود دید.

در بازار پایه هم معاملاتی به ارزش 3 هزار و 500 میلیارد تومان ثبت شد که رشد 31 درصدی داشت.

گفتنی است طی هفته گذشته در بازار توافقی فرابورس هم معاملات 7 میلیارد و 600 میلیون تومانی به ثبت رسید که 33 درصد افزایش داشت.

همچنین بازار ابزارهای مشتقه معاملات 24 میلیارد تومانی و بازار جدید نوآفرین معاملات 7 میلیارد تومانی را تجربه کردند.

بهبود معاملات ETF ها

این گزارش حاکی است طی مدت مورد بررسی بیش از 286 هزار میلیارد تومان معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی انجام شد که افزایش 5 درصدی داشت. در این بازار معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز با افزایش 5 درصدی بر عدد 15 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

همچنین در هفته گذشته خریدوفروش اوراق گواهی تسهیلات مسکن اندکی کاهش یافت و با افت 5 درصدی به عدد 216 میلیارد تومان رسید.

فلزات اساسی؛ صنعت پیشرو هفته گذشته

رونق معاملات طی هفته گذشته افزایش نزدیک به 48 درصدی ارزش معاملات خرد را هم رقم زد. به‌این‌ترتیب که مجموع ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در 5 روز معاملاتی هفته گذشته به بیش از 10 هزار و 800 میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته ماقبل رشد 48 درصدی داشت.

در این میان بررسی صنایع پیشرو نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی 16 درصد ارزش معاملات خرد هفته گذشته را به خود تخصیص داد. رتبه دوم هم متعلق به خودرویی‌ها با سهم 10 درصدی بود و سومین گروه پیشرو بازار نیز سرمایه‌گذاری‌ها بودند که 9 درصد ارزش معاملات خرد را از آن خود کردند.

درمجموع هفته‌ای که گذشت با رشد و رونق معاملات، بهبود تقاضا و صعود چشمگیر ارزش معاملات خرد مواجه شد که نشان‌دهنده افزایش تحرکات سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار است.