08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 17 آبان 1402 ساعت 16:55

تابلو سبز بورس انرژی عامل موثر در توسعه تجدیدپذیرها

نوشته شده توسط 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه راه‌اندازی تابلو سبز بورس انرژی در دولت سیزدهم یکی از مهمترین عوامل توسعه صنایع تجدیدپذیر است، گفت: به وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم که آمادگی تامین مالی سرمایه‌گذاری در حوزه تجدیدپذیر را داریم.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)؛ مجید عشقی در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس با بیان‌اینکه بورس انرژی ایران در سال گذشته بازار انرژی‌های سبز را راه‌اندازی کرد،افزود: با این اتفاق معضل تولیدکنندگان انرژی سبز که مانع توسعه این صنعت شده، رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی تابلو سبز بورس انرژی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مشکل قیمت‌گذاری را برطرف کرد، افزود: از این پس تولید انرژی‌های پاک برای تولیدکنندگان آن صرفه اقتصادی خواهد داشت و به توسعه صنعت کمک خواهد کرد.

عشقی در واکنش به عرضه هر کیلووات ساعت برق به بهای ۳۰۰۰ تومان در تابستان امسال، یادآور شد: قیمت در بورس بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و ممکن است در برخی فصول سال قیمت بالاتر و در مواقع دیگر پائین‌تر باشد و این خود به تولید و سرمایه‌گذاری این صنعت کمک می‌کند.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: بورس انرژی آمادگی دارد زنجیره ابزارهایی که در این رابطه وجود دارد را تکمیل کرده و منابع جدیدی را هم در بخش عرضه و تقاضا و معاملات و هم تامین مالی فراهم آورد، چرا که وقتی صرفه اقتصادی وجود داشته باشد امکان تامین مالی صنعت هم فراهم خواهد شد.

عشقی در پاسخ به این سئوال که تابلو برق سبز بورس انرژی تا چه میزان کشش پاسخگویی به نیازها را به خصوص در بخش صنعت دارد، اذعان کرد: نیازها فراتر از چیزی است که هم‌اکنون در حال عرضه است و تقاضا برای خرید انرژی از تابلو برق سبز بسیار بالا است به طوری‌که امکان گسترش این بازار وجود دارد.

وی از آمادگی بورس انرژی برای تامین مالی سرمایه‌گذاران در این حوزه خبر داد و گفت: به وزارت نیرو اعلام کرده‌ایم که آمادگی تامین مالی سرمایه‌گذاری در این حوزه را برای سرمایه‌گذاران داریم.