28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 07 خرداد 1398 ساعت 17:34

بادکوبه قائم‌مقام مدیرعامل در امور مالی و اقتصادی سایپا: ظرف دو هفته آینده ۴۰۰ میلیارد اوراق منتشر مي‌شود

نوشته شده توسط 

photo ۲۰۱۹-۰۵-۲۸ ۱۷-۲۹-۲۳گروه خودروسازي سايپا در ارديبهشت ماه سالجاري موفق شد ۴۲ هزار و ۸۵۱ دستگاه انواع محصولات خانواده X100، تيبا، تيبا ۲، ساينا، كوييك، سراتو، انواع وانت نيسان و ساير خودروهاي تجاري نيمه‌سنگين و سنگين را توليد و عنوان خودروساز برتر كشور را از آن خود كند.
به گزارش خبرنگار ما؛ عليرضا بادکوبه قائم‌مقام مدیرعامل در امور مالی و اقتصادی سایپا ضمن بيان مطلب فوق در جمع خبرنگاران گفت: سايپا به ‌عنوان خودروساز برتر كشور؛ طي دو ماهه نخست امسال نيز ۶۳ هزار و ۶۴۹ دستگاه خودرو توليد كرده است.
وي همچنين گفت: گروه سايپا آخرين بار در تيرماه ۹۷ و پيش از اعمال رسمي تحریم‌ها و محدوديت‌هاي بين‌المللي موفق شده بود بيش از ۴۰ هزار دستگاه خودرو در بازه زماني يكماهه توليد كند كه در اردیبهشت ۹۸ این رکورد 10 ماهه شکسته شد.

وی ادامه افزود: بعد از اعمال تحریم‌ها تولید ما به شدت کاهش پیدا کرد؛ به خصوص اينكه در تولیدات محصولات سی کی دی که قطعات آن از خارج تکمیل می‌شد؛ بر همین اساس برنامه‌ریزی کردیم محصولات جایگزین داشته باشیم.
بادکوبه تصریح کرد: مشکل دیگر کاهش سرمایه در گردش بود که به دلیل افزایش قیمت ارز و مواد اولیه و کاهش فروش به وجود آمده بود که با کمک معاون اول رئيس‌جمهور و نمایندگان مجلس مقرر شد بخشی از این خلا از محل تسهیلات بانکی و بخشی با انتشار اوراق با حمایت سازمان بورس تامین شد. اکنون وضعیت ما بهتر از سال‌های گذشته است و امیدواریم ادامه داشته باشد. همچنین برای تامین مواد و کنترل قیمت در سایپاگستر و مگاموتور به دنبال منابع و تامین‌کننده‌های جدید هستیم.
وی با اشاره به تامین‌نقدینگی از محل فروش گفت: ما در فروش محدودیت‌هایی همچون کد ملی و محدودیت سنی که گذاشتیم توانستیم تا حدودی بازار را کنترل کنیم و جلوی سفته‌بازی را بگیریم.
بادکوبه تصریح کرد: در انتهای سال ۹۷ مصوبه شورای اقتصاد مقاومتی مبنی بر پرداخت ۲ هزار میلیارد و انتشار اوراق ۱۱۰۰ میلیاردی که ۷۰۰ میلیارد منتشر شد؛ بخشی از سرمایه در گردش ما تامین شد. قرار است ظرف دو هفته آینده ۴۰۰ میلیارد دیگر منتشر شود؛ ضمن‌آنکه برنامه‌های دیگری همچون فروش اموال مازاد و همکاری بانک‌ها را خواهیم داشت.
وی در خصوص واگذاری سهام دولت گفت: ابلاغیه هنوز به ما نرسیده و سهامدار دولت سازمان گسترش و ما در این موضوع تابع سیاست‌های اعلامی هستیم.
بادکوبه در خصوص بدهی ثبت شده در ترازنامه به قطعه‌سازان گفت: بدهی به شبکه قطعه‌سازی ۲ هزار میلیارد تومان است که مطابق قراردادهایی است که با شرکت سازه‌گستر دارند و این میزان بدهی مطابق مجوزهای مدیریتی است. ما تا به امروز ۲۲۰ هزار دستگاه تعهد معوق داریم که تا پایان مهر ماه امیدواریم این رقم صفر شود.
خوروهای ناقص ظرف يكماه تکمیل و وارد بازار می‌شوند
به گفته وي بر اساس تعامل با شرکت‌های سازه‌گستر و دانش‌بنیان و با توجه به راه افتادن پویش داخلی‌سازی؛ ظرف یکماه آینده 80 درصد خودروهای متوقف شده در کارخانه‌ها؛ تکمیل و به بازار عرضه خواهد شد. ضمن اینکه تا شش ماه آینده قطعات های‌تک در داخل تولید می‌شود تا وابستگی به واردات کاهش یابد.
وی افزود: ابهامات مهم و کلیدی ایجاد شده در رابطه با این است که در جنگ اقتصادی حال حاضر توان مقابله را داشته باشیم. افزایش تولید؛ اولین بحث در این راستاست که با توجه به حصول آمار تولید در اردیبهشت ماه و اینکه سایپا خودروساز اول کشور شد؛ در اصل نتیجه این بود که بعد از اعمال تحریم‌ها و کاهش روزانه تولید با تمهیداتی که طی سه ماه اخیر اندیشیده شد؛ تولید به مدار قبلی خود بازمی‌گردد. در رابطه با اینکه برخی محصولات ما به دلیل مواد اولیه که وارداتی بوده و به سبب تحریم‌ها دچار مشکل شدند؛ هم برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گرفته تا جایگزین آنها محصولات جدیدی داشته باشیم و بتوانیم کمبود این حوزه را جبران کنیم.
بادکوبه با تاکید بر اینکه کاهش و از بین رفتن سرمایه در گردش از نفس‌گیرترین موضوعات در حوزه تحریم‌ها به واسطه افزایش نهادهای تولید و افزایش قیمت ارز بوده است گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و با حمایتی که از سوی وزارت صمت، شخص وزیر، معاون اول رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت؛ باعث شد سرمایه در گردش را بخشی از طریق تسهیلات بانکی، بخشی از طریق انتشار اوراق و … جبران کنیم. در حوزه نقدینگی اوضاع ما بسیار بهتر از سال گذشته بوده است. همچنین سعی داریم این روند ادامه داشته باشد تا چرخه تولید همچنان افزایشی باشد و بتوانیم در این جنگ اقتصادی موفق باشیم.
قائم‌مقام مدیرعامل سایپا در امور مالی اظهارکرد: درباره افزایش قیمت مواد اولیه نيز تمهیداتی در واحدهای تأمین در شرکت‌های سازه‌گستر اندیشیده شده که قیمت مواد کنترل شده و بتوان منابع تأمین جدید پیدا شود تا به موقع برای بخش تولید آماده باشیم. در راستای سیاست‌های کشور با توجه به شدت تقاضایی که در بازار ایجاد شد، توانستیم با محدودیت کد ملی، گواهینامه، سن ۱۸ سال و …؛ تا حدودی تقاضاهای کاذب را از بین برده و در نتیجه بازار کنترل شد.
وی خبر داد: ظرف یکماه آینده ۸۰ درصد خودروهای ناقص وارد بازار می‌شود؛ ضمن اینکه طی شش ماه آینده قطعات «های‌تک» در داخل تولید می‌شود تا وابستگی به واردات کاهش یابد.


قائم مقام امور اقتصادی و مالی سایپا گفت: تعهدات معوق این شرکت ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو است که تا قبل از مهرماه تعهدات خود را نسبت به مشتریان انجام خواهیم داد.
وي درباره میزان تعهدات گروه خودروسازی سایپا و زمان تحویل، با اعلام اینکه کل تعهدات شرکت سایپا 442 هزار دستگاه خودرو است، اظهارداشت: تعهدات معوق این شرکت 220 هزار دستگاه خودرو است که تا قبل از مهرماه تعهدات خود را نسبت به مشتریان عملی خواهیم داد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تعهدات معوق همچنان فروش فوری خودرو را انجام می دهید، افزود: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مقرر کرده 20 درصد از خودروهای تولیدی در هر ماه باید به فروش‌های جدید و نقدی اختصاص یافته و 80 درصد باقیمانده صرف خودروهای معوقه مشتریان شود. در این شیوه مقرر شده تقاضای موجود در بازار کنترل شود، در غیر این صورت امکان دلال بازی و دامن زدن به قیمت‌ها وجود دارد. البته باید تأکید کنم ما یک ریال بالاتر از این قیمت خودروها را به مشتریان نداده‌ایم.
قائم مقام امور اقتصادی و مالی سایپا، تصریح کرد: در دو ماهه امسال یک هزار و 552 دستگاه چانگان، 848 دستگاه سراتو، 17 هزار و 42 دستگاه x200 در این شرکت تولید شده است.
قائم مقام امور اقتصادی و مالی سایپا در خصوص احتمال بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو گفت: در حال حاضر ما مطابق فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار که از سوی سازمان حمایت تعیین شده، محصولات خود را می فروشیم.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل زیان 6 هزار میلیارد تومانی سال گذشته سایپا قیمت‌های دستوری محصولات آن بوده است. پرسش ما این است چرا شورای رقابت وارد کنترل و نظارت قیمت‌های محصولات نظیر مس و مواد پلیمری نشده است؟
وی در خصوص بدهی ثبت شده شرکت به قطعه سازان نیز افزود: بدهی به شبکه قطعه سازی 2 هزار میلیارد تومان است که مطابق قراردادهایی است که با شرکت سازه گستر منعقد شده و این میزان بدهی مطابق مجوزهای مدیریتی است.