17 تیر 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 21 خرداد 1402 ساعت 16:27

«کتوسعه» در راه فرابورس

نوشته شده توسط 

اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت «توسعه صنایع‌ومعادن کوثر» با نماد «کتوسعه» به منظور معرفی این شرکت در آستانه ورود به فرابورس صبح امروز با حضور مدیران این شرکت برگزار شد.
به گزارش بورس و بانک؛ علی سلگی مدیرعامل شرکت توسعه صنایع‌ومعادن کوثر در این نشست خبری به پروژه‌های در دست اقدام اشاره کرد و گفت: دو پروژه پودر مکانیزه در استان لرستان و پروژه مس کاتد در اردبیل؛ پروژه‌هایی هستند که در سالجاری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری خواهند رسید. ضمن‌آنکه یکی از مهمترین برنامه‌های آتی شرکت صنعتی‌ومعدنی کوثر قرار گرفتن در فهرست ۱۵ شرکت برتر در میان شرکت‌های حوزه معدن از لحاظ سودآوری است.
وی با اشاره به اینکه سازمان اقتصادی کوثر به عنوان سهامدار اصلی ۹۵ درصد سهام «کتوسعه» را در اختیار دارد، گفت: بقیه سهم متعلق به سایر زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر است. همچنین افزایش ️سرمایه این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها در سالجاری نیز در راه است.
سلگی همچنین افزایش باطله‌برداری، نظارت بر استخراج بهینه و کنترل و صیانت در تولیدات معادن به ویژه در حوزه معادن سنگ مرمر را از مهمترین فعالیت‌های این مجموعه برشمرد و در ادامه گفت: دو معدن باباشوراب و قصلان این مجموعه در یونسکو به عنوان گرانبهاترین سنگ‌های جهان ثبت شده است.
وی در تشریح مهمترین اهداف استراتژیک این مجموعه گفت: فعالیت در زنجیره ارزش صنعت، خروج از خام‌فروشی، حضور مؤثر در بازارهای جهانی، ارتقاء جایگاه رقابتی، اشتغالزایی و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی مهمترین اهداف استراتژیک این مجموعه است.
به گفته وی ظرفیت فنی «کتوسعه» از اولین مراحل اکتشاف تا پایان گواهی کشف امکان پیش‌روی دارد که در حال حاضر ۴۲ محدوده به این مجموعه پیشنهاد شده است تا این مراحل را ادامه دهد.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع‌ومعادن کوثر همچنین با اشاره به اینکه در حوزه کسب‌وکار فعالیت‌ها با تاکید بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: تحقیق‌وتوسعه تکنولوژیک، حمایت از توسعه منابع در دسترس معدنی، حمایت از توسعه زنجیره ارزش صنعت و توسعه فعالیت‌های معدنی از مهمترین فعالیت‌های حوزه کسب‌و‌کار «کتوسعه» محسوب می‌شود.
سلگی ظرفیت تولید سالانه این مجموعه را کمتر از ۲۰۰ هزار متر اعلام کرد و گفت: فعالیت خط دوم کارخانه در دست احداث است. به گفته وی سودآوری پایدار و جلوگیری از خام‌فروشی، ورود به بازارهای جهانی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از مأموریت‌های این مجموعه است.
وی با تاکید بر اینکه نسبت به سال 1400 در حدود ۳۰۰ درصد افزایش سود خالص داشتیم، به برنامه‌های آتی این مجموعه در حوزه درآمدها اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مدونی برای درآمد پایدار این مجموعه تدوین شده که یکی از این برنامه‌ها احداث کارخانه فرآوری پودر مکانیزه در شهر ازنا است.
به گفته وی طی ۵ ماهه سالجاری هم سود عملیاتی نسبت به کل سال گذشته سه برابر شده و هم روند فروش معادن رو به رشد بوده است؛ این در حالی است که در حوزه سنگ‌های بریده شده نیز با هدف جلوگیری از خام‌فروشی اقدامات قابل‌توجهی داشته‌ایم.
حمیدرضا جعفری معاون اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر نیز در این نشست تاکید کرد: سازمان اقتصادی کوثر در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی‌واقتصادی خود هشتمین شرکت فرعی کوثر را وارد بازار سرمایه کرد.

محمد محمدی نماینده ارزشگذار از تأمین سرمایه امید نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه این شرکت اولین شرکتی است که در حوزه استخراج و تولید سنگ‌های تزئینی و ساختمانی در بازار سرمایه حاضر می‌شود، گفت: شرکت صنعتی‌ومعدنی کوثر توانمندی ایجاد مزیت‌های رقابتی و پایدار فراوانی دارد. در همین راستا عملکرد سود و زیانی شرکت طی 4 سال گذشته در دوره رشد خوبی قرار داشته است.
وی در ادامه به حقوق مالکانه اشاره کرد و گفت: در بحث حقوق مالکانه نیز شرکت در قالب افزایش سرمایه با سرمایه 107 میلیارد تومان فعال است و بدهی‌های خاصی در صورت‌های مالی وجود ندارد.
محمدی همچنین گفت: کاربردی‌ترین مدل‌های ارزیابی برای این مجموعه مدل تنزیل جریان‌های نقدی آزاد صاحبان سهام، روش تنزیل سودهای تقسیمی، روش قیمت به سود هر سهم و روش خالص ارزش دارایی‌ها تشخیص داده شده است.
وی در پایان با اشاره به برآورد حدود 2 هزار و 402 تومانی برای هر سهم «کتوسعه» گفت: با بهره‌گیری از مدل‌های متفاوت ارزشیابی سهام و قضاوت حرفه‌ای مشاور ارزشیابی در خصوص ضرایب قابل ‌اتکاء هر مدل؛ ارزش برآوری حقوق مالکانه شرکت جمعا مبلغ 2 هزار و 590 میلیارد تومان و ارزش هر سهم آن نیز برابر با 24 هزار و 207 ریال پیشنهاد شده است.
معصومه صالحی