14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 19 خرداد 1402 ساعت 16:35

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج تاکید کرد: ضرورت حذف شیوه سنتی بازارگردانی در بورس

نوشته شده توسط 

شرکت مشاور سرمایه¬‌گذاری ترنج (سهامی خاص) در سال ۱۳۹۳ مجوز رسمی فعالیت خود را در زمینه مشاوره سرمایه¬‌گذاری و سبدگردانی از سازمان بورس‌واوراق‌بهادار تهران اخذ کرد. سازوکار و فرآیندهای این شرکت به منظور جذب سرمایه¬‌های پاک از منابع داخلی و بین‌المللی توسعه یافته است.
به گزارش بورس و بانک ؛ رویکرد ترنج به موضوع سرمایه‌گذاری بر اساس شناخت عمیق بازارهای بین‌المللی و بازار سرمایه ایران شکل گرفته است. این رویکرد به طور مشخص مبتنی بر به‌ کارگیری فرآیندهای ساختار یافته در مدیریت سرمایه‌‌گذاری، تحلیل بنیادی و انجام تحقیقات دست اول در داخل شرکت، حاکمیت شرکتی، پیاده‌سازی امور انطباق شرکتی، مدیریت ریسک، مدیریت جامع سرمایه انسانی، برنامه‌‌ریزی بحران و سایر تدابیر در این حوزه است. مجموع این عناصر مزیت نسبی ارزشمندی را برای این شرکت فراهم ساخته که بالاترین سطح کیفی ارائه خدمات را تضمین می‌کند.
بازارگردانی در بورس به صورت متمرکز از سال 99 و پس از وقایعی که برای بازار سرمایه اتفاق افتاد؛ توسط سازمان بورس‌واوراق بهادار برای ناشران الزامی شد. در همین راستا طی دو سال اخیر که شرکت‌های بورسی ملزم به معرفی بازارگردان شده‌اند؛ فعالیت بازارگردان‌ها به روش سنتی انجام می‌شود؛ این در حالی است که در مجموعه ترنج با معرفی صندوق بازارگردانی تاک، شیوه‌های نوین و به روز در سطح بورس‌های جهانی توسط تیم‌های حرفه‌ای اجرا می‌شود.


به گزارش خبرنگار ما؛ به همین بهانه رضا درخشان‌فر مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج در نشست خبری که در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) برگزار شد، در خصوص عملکرد و فعالیت‌های ترنج در حوزه تامین مالی و سرمایه‌گذاری گفت: صندوق تاک یکی از صندوق‌های زیرمجموعه ترنج است و وظیفه بازارگردانی سهام، اوراق و ETF ها را بر عهده دارد.
تاک نخستین صندوق بازارگردانی به روش نوین
وی به ضرورت حذف شیوه سنتی بازارگردانی در بورس اشاره کرد و گفت: تاک نخستین صندوق بازارگردانی در بازار سرمایه ایران است که به روش نوین مبتنی بر مهندسی مالی و توسعه ابزارها به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند.
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با بیان اینکه با معرفی صندوق‌های سرو، افرا، زیتون، انار، ترنج، تاک، تمشک، جسورانه سرو و سبدگردانی و تامین مالی شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، فراصندوق، بخشی و غیره؛ سهم بزرگی در حوزه تامین مالی داریم، گفت: 6 شرکت جدید در حوزه‌های فولاد، تکنولوژی و معدن را برای معرفی و عرضه در بازارهای مختلف بورس در دست اقدام داریم.
وی با اعلام اینکه ترنج 7 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی را برای تامین مالی شرکت‌ها آماده عرضه در بازار سرمایه کرده است، گفت: در حوزه بازارگردانی محدود به خرید‌وفروش سهام نیستیم و خدمات متنوع‌تری شامل اوراق و  ETFها را نیز برای ناشران و سهامداران حقیقی ارائه کرده‌ایم. در همین راستا درخواست‌های جدیدی را در حوزه بازارگردانی به شرکت بورس و فرابورس ارائه داده‌ایم که پس از تائید و موافقت اجرا خواهد شد.
دانش بازارگردانی در بازار سرمایه ایران وجود نداشت
امیرعباس صفا مدیر توسعه صندوق بازارگردانی تاک نیز در ادامه این نشست گفت: بازارگردانی در ایران قدمت زیادی ندارد و با بازارگردانی نوین که در بورس‌های جهانی انجام می‌شود؛ متفاوت است.
وی پیشینه بازارگردانی را به تابستان 99 مربوط دانست و افزود: در آن زمان هدف سازمان برای الزام شرکت‌های بورسی در معرفی بازارگردان، جلوگیری از ریزش‌ها و افت‌های پیاپی بود؛ در حالی ‌که دانش بازارگردانی در بازار سرمایه وجود نداشت.
مدیر توسعه تاک تصریح کرد: بنابراین صندوق سرمایه‌گذاری سرو به این نتیجه رسید که نیازهای خود را در حوزه بازارگردانی مرتفع کند. در گام نخست با ایجاد ETF مرحله تحقیق و توسعه را آغاز کردیم و پس از بررسی بازارهای جهانی با توجه به محدودیت‌هایی که در بازار سرمایه ایران داشتیم؛ مانند دامنه نوسان اقدام به بومی‌سازی کردیم تا ناشران متقاعد شوند که منابع خود را به بازارگردانی تاک اختصاص دهند.
صفا گفت: بر همین اساس صندوق بازارگردانی تاک با اختلاف رتبه اول را در تعداد ناشرانNAV   و منابع تحت مدیریت در میان صندوق‌های بازارگردانی را داراست و به زودی اجرای آپشن را برای تاک انجام خواهیم داد.
وی به 5 اقدام برای ساختار تیم صندوق بازارگردانی تاک اشاره و اظهار کرد: تیم‌های مختلف در صندوق بازارگردانی شامل تیم سرمایه‌گذاری و عملیات، NAV  و محاسبه ارزش و حسابداری، ارتباط با مشتری، تحلیل عمیق شرکت‌های موردنظر و توسعه و تدوین استراتژی بازارگردانی تشکیل شده است.
مدیر توسعه تاک گفت: در نتیجه این اقدامات هیچکدام از مشتریان خُرد و عمده از عملکرد ما ناراضی نیستند و ارزشگذاری ابزاری است که در تمامی صندوق‌ها و زیرمجموعه‌های ترنج کاربرد دارد.
وی از ارتقاء شرکت فولاد کاویان خبر داد و گفت: آماده‌ایم تا فولاد کاویان را از بازار پایه به بازار بالاتر در فرابورس ارتقاء دهیم و عرضه ثانویه این نماد را اجرا کنیم.
بازارگردانی 15 شرکت بورسی و فرابورسی توسط صندوق تاک
حمیدرضا دیده‌خانی مدیر عملیات بازار صندوق بازارگردانی تاک نیز در این نشست خبری گفت: صندوق بازارگردانی تاک؛ بازارگردانی 15 شرکت بورسی و فرابورسی را بر عهد دارد. همچنین بازارگردانی 8 صندوق ETF و 5 صندوق زیرمجموعه ترنج را نیز عهده‌دار است.
وی افزود: بازارگردانی اوراق بدهی را بر عهده شرکت توسعه مبین گذاشتیم که اوراق اجاره را منتشر می‌کند. به عنوان اولین شرکت درخواست بازارگردانی اختیار معاملات با ابزار مشتقه را هم به شرکت بورس و فرابورس ارائه داده‌ایم که در صورت موافقت انجام خواهیم داد.