25 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 11 آذر 1399 ساعت 09:53

کارگاه آموزشی برخط «سواد مالی و تجربیات کشور نیوزیلند»

نوشته شده توسط 

183مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار با همکاری شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، کارگاه آموزشی برخط یک روزه تحت عنوان «سواد مالی و تجربیات کشور نیوزیلند» را در تاریخ ۸ آذرماه ۱۳۹۹ با مشارکت بیش از ۵۰ نفر از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه برگزار کرد.

به گزارش بورس و بانك و به نقل از سنا، در این کارگاه آموزشی، آقای «دیوید بویل»، مسؤول سابق کارگروه سواد مالی نیوزیلند و رییس بخش فروش و بازاریابی شرکت «مدیریت دارایی مینت»، به ارائه گزارشی از آخرین اقدامات آن کشور در بحث سواد مالی پرداخت. در این کارگاه یک روزه، محورهایی چون «ابزار سرمایه‌گذاری ملی کشور نیوزیلند با نام KiwiSaver»، «کمیسیون سواد مالی»، «نوآوری‌های دولت» و «رویکرد بخش خصوصی» مورد بحث قرار گرفت.

به گفته بویل، کشور نیوزیلند با ۵ میلیون نفر جمعیت، دارای امید به زندگی ۸۰/۸ درصد برای مردان و ۸۴/۲ درصد برای زنان است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۶۸ این ارقام به ترتیب به ۸۹/۱ و ۹۱/۳ سال برسد. از این رو، پدیده سالمندی یکی از چالش‌های عمده این کشور به شمار می‌رود. به این جهت، دولت نیوزیلند، در سال ۲۰۰۷ صندوق KiwiSaver را تاسیس کرد که در حقیقت الگوی داوطلبانه بازنشستگی است. وی ادامه داد: عمده درآمد این صندوق، از حقوق و دستمزد کارکنان و حداقل میزان آن، ۳ درصد حقوق است. در حال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر (بالاتر از ۶۰ درصد جمعیت کشور) در این صندوق عضو هستند و دارایی این صندوق به ۶۲ میلیارد دلار می‌رسد.

بویل در ادامه به نقش کمیسیون سواد مالی پرداخت و عنوان کرد: کمیسیون سواد مالی، تلاش دارد تا فهم دانش سواد مالی برای شهروندان نیوزیلند را ارتقا دهد. از این رو، آموزش این مفاهیم را علاوه بر مدارس، در محل‌های کار نیز گسترش داده است. وی ادامه داد: دولت نیوزیلند از طریق نهاد ناظر بازار سرمایه (FMA) و بورس نیوزیلند (NZX) به شدت موضوع سواد مالی را دنبال می‌کند و علاوه بر پرداختن به این موضوع در گزارش سالانه، اموری نظیر مشاوره مالی، و «هفته سرمایه‌گذاری جهانی» را نیز در دستور کار دارد. همچنین اعطای مجوز مشاور سرمایه‌گذاری به اشخاص حقیقی، راهنمایی درباره نحوه آگهی‌کردن ابزارهای مالی و سرمایه‌گذاری در حوزه مسؤولیت اجتماعی از جمله برنامه‌های آتی این کشور است که در دستور کار قرار دارد.

بویل درخصوص رویکرد بخش خصوصی در حوزه بازار سرمایه نیز عنوان داشت: در حال حاضر، بخش خصوصی نیوزیلند بستری آنلاین به نام Sharesies مهیا کرده که به شهروندان نیوزیلند اجازه می‌دهد در بازار سهام کشور با حداقل مبلغ ممکن (یک دلار) سرمایه‌گذاری کنند. وی تصریح کرد: Hatch نرم‌افزاری مشابه مورد فوق است که بر بازار سهام خارجی تمرکز دارد و سامانه دیگر InvestNow است که در واقع، سوپرمارکت سرمایه‌گذاری آنلاین است. این سامانه دسترسی مستقیم سرمایه‌گذاری و مدیریت وجوه در KiwiSaver را فراهم می‌کند.

دیوید بویل بیش از ۳۸ سال در بخش خدمات مالی کار کرده است. وی پیشتر مدیر صندوق GM بانک ANZ و عضو کمیسیون سواد مالی نیوزیلند بود. او همچنین در شبکه خبری Stuff National، یک ستون ثابت دارد و مدیر میزهای گفتگو و کارشناس مالی تلویزیون است.