29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 18 مهر 1400 ساعت 11:00

مدیرعامل شرکت ملی پست : راه‌اندازی بزرگترین مرکز تجزیه‌ومبادله مکانیزه در خاورمیانه؛ تا پایان مهر

نوشته شده توسط 

رمضانعلی سبحانی‌فر معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست صبح امروز به مناسبت روز جهانی پست در نشست خبری پس از ارائه گزارش عملکرد شرکت پست؛ پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود که در ادامه می‌آید.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست ؛ مدیرعامل شرکت ملی پست در این نشست خبری با اشاره به هوشمندسازی و نصب سیستم‌های مکانیزه در پست؛ از راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز تجزیه‌ومبادله مکانیزه در خاورمیانه خبر داد و گفت: پست؛ سکوی تجارت الکترونیک است و در کشور‌های پیشرفته بسیاری از اقدامات مردم از طریق پست انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه پست از رفت‌وآمد‌های غیرضروری جلوگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: ما باید در ایران به پست توجه بیشتری داشته باشیم.
سبحانی‌فر در خصوص اینکه با توجه به افزایش نیافتن تعرفه‌های پستی از چه طریقی ارتقاء معیشتی همکاران پست فراهم می‌شود، گفت: دو سال است که تعرفه‌های شرکت پست افزایش پیدا نکرده است و ما شرکتی درآمد–هزینه‌ای هستیم و بودجه دولتی نداریم.
مدیرعامل شرکت ملی پست با تاکید بر اینکه ما بر اساس قانون مکلفیم خدمات پایه پستی را به مردم ارائه کنیم، افزود: بر اساس مواد ۲۸ و ۲۹ اساسنامه پست؛ تفاوت نرخ تعیین شده کمیسیون تعیین مقررات با قیمت تمام‌شده را باید دولت بپردازد، اما تاکنون دولت این ما‌به‌التفاوت را پرداخت نکرده است که زیان‌ده بودن پست ناشی از همین موضوع است.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا طی این یک‌سال موفق شدیم در بخش امور رفاهی‌ومعیشتی توجهی به همکارانمان داشته باشیم که این کار از طریق مدیریت بر منابع و ارزش‌افزوده‌ای که ایجاد شده است؛ صورت گرفت.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران افزود: ما برای اولین‌بار موفق شدیم طی یکسال گذشته بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان برای ارتقاء زیرساخت‌هایمان هزینه کنیم.
وی با اشاره به اینکه فعالیت پستی در جهان در واقع از ایران آغاز شده است، افزود: طی دو سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد؛ رویکرد‌های پست تغییر کرد؛ چراکه زیرساخت‌های لازم در این خصوص فراهم نبود. در ابتدا چالش‌هایی متوجه شرکت ملی پست بود، اما با سرعت چالش‌ها با توسعه زیرساخت‌ها و مرکز تجزیه و مبادلات برطرف شد.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت ریلی در پست گفت: در این مدت صد درصد ناوگان شهری پست افزایش یافت و با خرید ۴۰۰۰ دستگاه ترولی از تخریب بسته‌های پستی جلوگیری شد و ۴۰ درصد افزایش رضایت مشتریان را داشتیم.
سبحانی‌‌فر گفت: در گذشته همه بسته‌های پستی باید به تهران می‌آمد و از آنجا ارسال می‌شد که با راه‌اندازی ۶ کانون و هاب منطقه‌ای در کشور و ۲۰ خط مستقیم همجواری میان استان‌ها سرعت ارسال بسته‌های پستی افزایش یافته است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به تغییر دولت همچنان در شرکت پست می‌مانید؟ گفت: این موضوع در اختیار ما نیست، اما من طی یک‌سالی که به عنوان مدیرعامل شرکت پست منصوب شدم؛ سعی کردم که به صورت اتوبوسی کسی را نیاورم و با همان مدیران قبلی تلاش کردم تا وضعیت پست را ارتقاء دهم.
سبحانی‌فر در خصوص تاخیر‌های صورت گرفته در ارسال کارت سوخت نیز گفت: ما در این خصوص با مشکلاتی مواجه هستیم که اخیرا جلسه‌ای را با رئیس‌پلیس راهور کشور داشتیم.
وی گفت: مشکل در خصوص تائیدیه‌های مکانی است و افراد وقتی خودرویی را معامله می‌کنند؛ نشانی دیگری داده می‌شود که وقتی پستچی می‌رود صاحب کارت حضور ندارد و باید کارت سوخت حتما به صاحب کارت داده شود؛ به همین دلیل با کارت سوخت‌های بسیار زیادی مواجه‌ایم که به علت مشکلات نشانی در باجه‌های معطله پست نگهداری می‌شود.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در بحث رصد هوشمند کالا‌های اساسی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ گفت: ما در خصوص شناسه رهسپاری امکانات بسیار خوبی داریم و این کار بستگی دارد که دستگاهی از ما بخواهد یا نخواهد.
سبحانی‌فر گفت: مثلا وزارت صنعت، معدن و تجارت هم‌اکنون در موضوع رصد توزیع گوشت مرغ از کشتارگاه تا مصرف‌کنندگان از خدمات ما استفاده می‌کند و ما همه اطلاعات را به سامانه جامع تجارت منتقل می‌کنیم و این رصد هوشمند از بسیاری از تخلفات پیشگیری کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: از آغاز شیوع کرونا تاکنون شاهد افزایش سه برابری مرسولات مرتبط با خرید‌وفروش‌های اینترنتی بوده‌ایم.
وی در ادامه افزود: همچنین شاهد رونق کسب‌وکار‌های دیجیتال در ایام شیوع بیماری کرونا بودیم که هر چه شبکه ملی اطلاعاتی توسعه بیشتری پیدا کند؛ ما از طریق هوشمندسازی پست می‌توانیم سرعت و دقت ارسال مرسولات را افزایش دهیم.
سبحانی‌فر در خصوص رصد انبار‌ها نیز گفت: این ظرفیت در شبکه پست وجود دارد که همه انبار‌ها را رصد و مشخصات آن را به وزارتخانه‌ها اعلام کند. در همین خصوص ما این موضوع را در شناسایی خانه‌های خالی و اجاره‌ای هم می‌توانیم انجام دهیم؛ به شرطی که دستگاه‌های ذیربط از ما بخواهند.
وی در خصوص اینکه بانک‌ها چه بخشی از عملکردشان را به پست واگذار کرده‌اند، افزود: با بانک‌های دولتی‌وخصوصی قرارداد داریم و برخی بانک‌ها فقط در حد ارسال اخطاریه و ابلاغیه با ما همکاری دارند، اما برخی بانک‌ها در خصوص دسته‌چک، کارت عابربانک و کارت هدیه و حتی افتتاح حساب با ما قرارداد بسته‌اند و ما به نیابت از آنها این کار را انجام می‌دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران گفت: ۲۰ درصد شهر‌های ما نامگذاری معابر ندارند که ما را در بحث ارائه کدپستی با مشکل مواجه کرده است.
سبحانی‌فر از راه‌اندازی سامانه روستابازار طی ماه‌های آینده خبر داد و افزود: محصولات صنایع‌دستی و دامی کشاورزان و روستائیان از طریق این سامانه به فروش می‌رسد و دست واسطه‌ها کوتاه خواهد شد.
وی همچنین به انعقاد تفاهمنامه میان شرکت پست با نهاد ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: در این تفاهمنامه که امروز منعقد شد؛ مردم به جای مکاتبه فیزیکی با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها می‌توانند درخواست‌های خود را از طریق پست به صورت الکترونیکی ارسال کنند و بعد از دریافت کد رهگیری ما می‌توانیم پاسخ‌های شهروندان را هم دریافت کنیم.
سبحانی‌فر گفت: امروز همچنین تفاهمنامه‌ای با مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص تائیدیه مکانی ثبت‌نام دانش‌آموزان داشتیم تا بتوانیم این تائیدیه مکانی را از طریق پست به آموزش‌وپرورش ارائه کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران همچنین به تفاهمنامه‌ای که قرار است این هفته با بنیاد مسکن امضاء شود، اشاره کرد و افزود: بحث کدگذاری روستا‌ها را در دستور کار خود داریم و باید این کار بر اساس نقشه‌های طرح هادی انجام شود. در همین خصوص دو هفته پیش با سازمان دهیاری‌ها تفاهمنامه‌ای امضاء کردیم تا اعتبارات لازم برای نامگذاری معابر انجام شود تا کدگذاری را انجام دهیم. وی درباره پیشرفت‌های طرح ساماندهی نشانی‌ها (جی‌‌نف) افزود: این موضوع جزء تکالیف قانونی ما است و باید بانک اطلاعاتی آن تکمیل شود و قطعا یکپارچگی جی‌‌نف به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد.
سبحانی‌فر در بحث تکمیل بانک اطلاعاتی هم گفت: ۸۰ درصد اطلاعات شهر‌های ما کافی است، اما در روستاها هنوز معابر نامگذاری نشده‌اند؛ در حالی که ارائه کدپستی مستلزم نامگذاری معابر است.
وی گفت: ۲۰ درصد شهر‌های ما نامگذاری معابر ندارد و ما با مرکز استانی مواجهیم که نامگذاری معابرش مشکل دارد و تا این نامگذاری انجام نشود؛ ما در بحث کدپستی با مشکل مواجه خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در پایان در خصوص پهپاد پستی هم گفت: این طرح در کیش اجرا شد، اما نیازمند دریافت مجوز از سازمان هواپیمایی و دستگاه‌های امنیتی هستیم. قطعا در کشور‌های توسعه‌یافته از پهپاد پستی استفاده بیشتری می‌شود و ما هم در این خصوص باید اقدامات بهتری داشته باشیم.##