08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 21 شهریور 1400 ساعت 13:51

غفارس؛سهمی که اشتهای بازیگران آن پایانی ندارد

نوشته شده توسط 

شیر پاستوریزه پگاه با نماد غفارس سهامی که سفته بازان آن را به خاک و خون کشیدند.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی شرکت پگاه ؛  در خلاء نهاد ناظر و ضعف عملکرد در این بخش،بازیگران این نماد خوش نام بازار در دو ماه گذشته آنرا با انواع شگردها به زیر کشیده و آسیب فراوانی به سهامداران آن زده اند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که سهامداران در این گروه با شرکت در یک کانال تلگرامی،تشویق به خریدن این سهام شدند.در این شگرد بازیگران به شکل رندانه ای مقاومت مهم ۲۰۰۰ تومان را شکستند و سهامداران که مطمئن به شکست و تثبیت قیمت در بالای این مقاومت تاریخی شدند شروع به خریدهای سنگین کردند اما درست در همان زمان بازیگران سهام در کانال حضور یافته و با انواع روش ها مانند نشان دادن پرتفوی سنگین خود به سهامداران خرد و جزیی،اعلام کردند که این قیمت ها موقتی است و به زودی سهام به روند صعودی باز می گردد.
در فاصله ای که قیمت تا محدوده ۱۷۰۰ عقب شسته بود بازیگران تعداد بالایی از شناوری سهام را بر سر سهامداران خرد خالی کردند.
شایعاتی در بازار سهام وجود دارد درباره توافق دو گروه از بازیگران برای جا به جایی در این سهم.ظواهر امر نیز نشان می دهد که گروه سابق به دلیل اختلافات پیش آمده سهم را خالی کرد و گروه دیگری در قیمت های پایین تر در این سهام سوار شده اند امااشتهای گروه تازه پایانی ندارد و در حالی که نحوه معاملات نشان می دهد که سهم به اصطلاح خشک شده است اما با چیدن صف های فروش مصنوعی سهم را به حمایت های پایین تر سوق داده اند.
اگر چه بارها سهامداران با نهاد ناظر تماس گرفته اند و گزارشات این تخلفات بازیگران را اعلام کرده اند اما گفته می شود که یکی از عوامل ریزش سهم خود نهاد ناظر است که به کدهای بازیگران مشکوک شده و از این رو بازیگران به دلیل هراس از مسدود شدن کد معاملاتیشان ترجیح می دهند تماشاچی باشند تا پس از ریزش سنگین سهم،شرایط برای تزریق نقدینگی به آن فراهم شود.
بنابراین سهامداران خرد در دعوای میان سه ضلع بازیگران قدیم و جدید و نهاد ناظر گرفتار آمده اند و روز به روز سرمایه شان بیشتر آب می رود.
نمودار سهم نشان می دهد که در صورت حمایت نشدن از سوی بازیگران عمده قیمت غفارس تا محدوده ۱۰۰۰ تومان و حتی ۸۶۰ تومان نیز ریزش خواهد کرد.یعنی بیش از ۱۰۰ درصد ریزش.
این ریزش در حالی است که غفارس در ۱۳ شهریور ماه با افشای الف پیرامون دریافت افزایش ۱۰ درصدی محصولات امیدها را به بازگشت قیمت بر انگیخته بود اما با هماهنگی های صورت گرفته در پشت پرده، این افشای الف خنثی شده و سهم به به مسیر ریزشی خود ادامه داد.میزان تولید و مبلغ فروش غفارس در سال مالی منتهی به مرداد از ۲,۷۸۸,۲۴۴ میلیون ریال به ۳,۵۱۶,۱۷۸ میلیون ریال افزایش داشته است.
حال چرا این سهم با این شرایط در دست بازیگران به سمت تباهی می رود پرسشی است که گویا حقوقی آن و سازمان بورس ترجیح می دهند چشمان خود را به روی تحولات آن ببندند.