09 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 09 خرداد 1402 ساعت 18:36

آغاز اجرای طرح مردمی «نذر علم»

نوشته شده توسط 

آئین رونمایی از طرح مردمی «نذر علم» با هدف «حمایت قرض‌الحسنه از ترویج علم و فناوری» صبح امروز با حضور دکتر سیدسعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در محل بانک قرض‌ الحسنه مهر برگزار شد.
به گزارش بورس و بانک؛ دکتر سیدسعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در جمع خبرنگاران گفت: یکی از دلایلی که باعث شد در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از علم و فناوری حمایت کنیم؛ بحث ابزارسازی برای توسعه آن است.
وی در ادامه تاکید کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و مردمی خود؛ طرح «نذر علم» را در گام نخست با مشارکت کارکنان خود کلید زد که به موجب آن 3500 نفر از پرسنل بانک فردا در این امر خداپسندانه شرکت می‌کنند.
دکتر شمسی‌نژاد همچنین گفت: با دریافت این وام از این بانک و تخصیص آن به گسترش علم و فناوری می‌توان از جایزه مصطفی (ص) حمایت کرد که گام جدیدی در توسعه و شکوفایی محسوب می‌شود.
به گفته وی متفاضیان می‌توانند از یک میلیون تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات از 510 شعبه فعال بانک قرض‌الحسنه مهر ایران را بدون هیچگونه معطلی و درنگی و به صورت بازپرداخت 6 ماه تا 36 ماه بدون کارمزد و پرداخت هیچ هزینه‌ای دریافت کرده و مبلغ وام به حساب بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) اختصاص می‌یابد و متقاضیان با پرداخت اقساط این وام در این کار خداپسندانه و عام‌لمنفعه شریک می‌شوند.
وی با بیان اینکه ما نهاد تسهیل‌گر هستیم؛ نه سرمایه‌گذار گفت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که در هویت و ماهیت تسهیل‌گر باشیم.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تاکید بر اینکه «سواد مالی و فضای علم و فناوری کشور ما سابقه تاریخی دارد»، گفت: از طرف دیگر کشور ایران در حال حاضر متخصصان زیادی دارد که بعضی از آنها در کشور زندگی می‌کنند و بعضی از آنها متاسفانه مهاجرت کرده‌اند، اما آنچه که مسلم است؛ اینکه ایرانیان در علم و فناوری از گذشته زبانزد بوده‌اند.
دکتر شمسی‌نژاد در حالی که به این نکته که «رسول اکرم (ص) ما را به دریافت آموزش از کل جهان تشویق می‌کنند» اشاره کرد، گفت: یکی از اقدامات مفید بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ابزارسازی و نهادسازی با همکاری دستگاه‌های معتبر است.
وی در ادامه افزود: در کشورهای غربی در حوزه ابزارسازی و نهادسازی پیشرفت‌های خوبی شکل گرفته است، اما در کشور ما کماکان مسیر برای کار در این حوزه وجود دارد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر با تاکید بر اینکه «بنیاد مصطفی به عنوان بنیادی که برترین جایزه نوبل اسلامی را به دانشمندان اسلام اهدا می‌کند»، گفت: این بنیاد در سه سطح دانش‌آموزی، دانشجویی و بزرگسالان فعال است و ما می‌توانیم با کمک و همکاری این بنیاد رشد مناسبی در این بخش ایجاد کنیم.
دکتر شمسی‌نژاد بانک قرض‌الحسنه مهر را بانکی دانست که وظایف اجتماعی متعددی برای خود قائل است و در ادامه گفت: مسیر همکاری بانک با بنیاد مصطفی دو طرفه است و سالجاری و سال‌های آینده نتایج این همکاری را خواهیم دید.
به عقیده وی در مدل اجرایی پیش‌رو به ‌واسطه تلاش مجموعه بانک این طراحی شکل گرفته که اگر فردی بخواهد وقف علمی انجام دهد؛ در قالب شخصیت‌هایی همچون خیران و استادان دانشگاه و اصناف و... می‌تواند با بانک همراه باشد.
مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: تلاش می‌کنیم این نذر علمی گام به گام راه‌اندازی شود و البته این کار ادامه‌دار است. باید این موضوع را فرهنگ‌سازی کنیم که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در کنار فعالیت‌های مالی؛ وظیفه اجتماعی نیز برای خود قائل است.
وی خاطرنشان ساخت: در کنار مسئولیت‌های اجتماعی ما خود را موظف می‌دانیم که اقدامی نیز برای مباحث علمی انجام دهیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) می‌فرمایند: «اگر کشور ما بخواهد این عقب‌افتادگی را جبران کند؛ تنها راه آن توسعه علم و فناوری است. ما در حوزه پزشکی متخصصان بسیار خوبی داریم؛ چراکه به این موضوعات بهاء داده شده است.»
به عقیده دکتر شمسی‌نژاد موضوع بهداشت اعتباری این وام‌ها باید مدنظر قرار گیرد و ساده‌سازی شود تا اگر احیانا خیری قصد همراهی با طرح را دارد؛ دچار گمراهی نشود و در این راستا شیوه‌نامه اجرایی طرح مفروض آماده خواهد شد و در قالب ابلاغیه به شعب استان‌ها ارسال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه می‌توان مخاطبان طرح مهریار را در قالب بسته نذر علمی با این طرح همراه کرد، در پایان گفت: این طرح یک پروژه ثابت برای اداره‌کل بازاریابی و توسعه کسب‌وکار است. حرکت امروز؛ گام نخست ماست و باید وظیفه خود را در بحث حمایت از توسعه علم انجام دهیم.

معصومه صالحی