07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 15 دی 1399 ساعت 14:28

جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو: صادرات معدن و صنایع معدنی 8.5 میلیارد دلار رشد داشته است

نوشته شده توسط 

افزایش ارزش سهام شرکت های معدنی و صنایع معدنی در بورس به 67.7 میلیارد دلار (معادل 23.7 درصد ارزش کل بورس کشور)؛ حاکی از اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور است.

 

به گزارش بورس و بانك، وجیه اله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو در سومین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران و فناوری های وابسته با نگاهی به تولید و بازار ضمن بیان مطلب فوق گفت: طی هشت سال گذشته ارزش افزوده بخش معدن ۵۰ درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه رشد صادرات معدن و صنایع معدنی به ارزش بیش از 8.5 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است، افزود: افزایش ارزش سهام شرکت های معدنی و صنایع معدنی در بورس به 67.7 میلیارد دلار (معادل 23.7 درصد ارزش کل بورس کشور)؛ حاکی از اهمیت بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور است.
وی در ادامه افزود: اهمیت بخش معدن با اعداد و ارقام مشخص شده و همگی به آن واقف هستیم. آنچه به دنبال آن هستیم؛ پیش بردن کارها به شکل صحیح است.
وی افزود: در بخش صنایع غیرفلزی حدود ۵۰ درصد زنجیره صنایع معدنی دنیا را دارا هستیم و در سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته است.
به گفته وی این همایش‌ها به تقویت شرایط توسعه‌ای در کشور کمک می‌کند.
جعفری خاطرنشان کرد: طرح های جامع، بازنگری و تدوین شد و به همسان سازی زنجیره کمک کرد.
وی همچنین گفت: بخش اکتشاف در بخش فلزات غیرآهنی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است که ایمیدرو در این زمینه اقدامات بسیار خوبی طی این سالیان انجام داده است.
به گفته وی آنچه مهم است بستر اولیه استفاده از این ذخایر و کشف آن است.
جعفری با بیان اینکه از سوی دیگر روش‌های بازنگری معادن باید تغییر کند،
تاکید کرد: طرح احیای معادن کوچک و متوسط برای تبدیل ذخایر کوچک به بزرگ بوده است. اکتشافات در محدوده‌های واگذار شده به درستی در این معادن انجام نشده بود.
وی گفت: شرکت مس در بخش‌های معدنی طی سال‌های اخیر توسعه‌های خوبی داشته است‌. برای فعالسازی معادن کوچک باید بستر مناسبی برای بخش خصوصی فراهم کنیم. در حال حاضر این معادن دارای ۳ برابر ذخیره جدید است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: رشد صنایع غیرفلزی نشان می‌دهد که می ‌توانیم در این زمینه تلاش بیشتری کنیم و به جایگاه مناسبی در این حوزه‌ها برسیم.
وی با بیان اینکه ما باید سرمایه‌گذاری‌ها و نقدینگی‌‌ها را به سمت این بخش سوق دهیم، گفت: طرح جامع مس شروع شده و طرح جامع سرب و روی نیز به اتمام رسیده و در حوزه زغالسنگ نیز طرح جامع آن آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از ارز مورد نیاز کشور از صنایع معدنی کشور تامین می‌شود. ما در ایمیدرو به دنبال توسعه اکتشاف در تمامی بخش‌های آهنی و غیرآهنی هستیم.
جعفری در ادامه افزود: در بحث توسعه اکتشافات امید داریم ذخایر جدید در مدار تولید در استان‌های مختلف کشور قرار گیرد. در همین خصوص پتانسیل مس و طلای کشور بسیار است که کمتر در این حوزه کار شده است و باید بیشتر در این حوزه‌‌ها کار کنیم.
وی در پایان گفت: تامین نقدینگی‌ شرکت‌ها از طریق بورس از دیگر اقدامات ما بوده است.