14 تیر 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 14 ارديبهشت 1403 ساعت 22:00

«نوچاد» در راستای نهادینه شدن فرهنگ نوآوری حرکت می‌کند

نوشته شده توسط 

مدیر مرکز نوآوری چادرملو و دبیر رویداد «چادرو» در خصوص اهداف و برنامه‌های «نوچاد» گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ بر اساس نیازی که شرکت معدنی‌وصنعتی چادرملو در حوزه همگام شدن با ترندهای روز دنیا احساس کرد؛ ساختار نوآوری را ایجاد کردیم.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از  پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ دکتر میرسینا امیرشنوا با تاکید بر اینکه روزهای ابتدایی کار در واقع اهدافی را برای خود در نظر گرفته بودیم و در راستای آن فعالیت‌ها و فرآیندهای خود را تعریف کردیم؛ افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها و فرآیندها این بود که بتوانیم ایده‌های فناورانه و خلاقانه را جذب کرده و وارد فرآیند مشارکت با آنها شویم.
دکتر امیرشنوا در ادامه گفت: در همین راستا فراخوان جذب ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه را اعلام کردیم که با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شد. در همین راستا طی چند ماه به ارزیابی‌ طرح‌ها و ایده‌ها و بحث توانمندسازی تیم‌ها اقدام کردیم.
مدیر مرکز نوآوری چادرملو با تاکید بر اینکه «توانمندسازی» یکی از اقداماتی بود که در مجموعه «نوچاد» به دنبال آن بودیم که صورت بگیرد، گفت: بعد از این اقدامات در نهایت توانستیم ۱۰ تیم برگزیده را شناسایی کرده که از نظر سطح کیفی در سطح بالایی قرار دارند و می‌‌توان گفت که بخش زیادی از زنجیره ارزش این مجموعه را پوشش می‌دهند.
وی در پاسخ به اینکه امروز تا چه میزان به اهداف خود رسیده‌‌اید؟ گفت: در این خصوص لازم است بگویم آن قسمتی که ما برای جذب ایده‌ها و ورود آنها به توسعه کسب‌وکارها مدنظر داشته‌ایم؛ تقریباً اکثر شاخص‌هایی که برای خود در نظر گرفته بودیم را محقق کردیم.
وی تاکید کرد: نکته حائزاهمیت اینکه هر ایده‌ای که به دست ما می‌رسید؛ باید یک سازوکاری برای آن داشته باشیم. در همین راستا پلتفرم «نوچاد» را ایجاد کردیم تا سازوکارهای لازم برای مشارکت با تیم‌ها و حمایت از ایده‌ها در آن لحاظ شود.
دکتر امیرشنوا خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که از سال گذشته شروع شده و در سالجاری تا چند ماه آینده نیز به نتیجه می‌رسد؛ این است که برای صدور مجوز صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی (صندوق cvc) «نوچاد» درخواست خود را به صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری ارائه دادیم که در حال حاضر در دست بررسی قرار دارد.
وی ابراز امیدواری کرد که با صدور مجوز این صندوق تمامی ابزارهای لازم که از روز اول برای آن ساختار نوآوری در نظر گرفته شده بود؛ به طور کامل در داخل ساختار شرکت چادرملو نهادینه و اجرایی شود.
دبیر رویداد «چادرو» در ادامه به «اقتصاد ملت» گفت: این در حالی است که ما می‌توانیم بخش زیادی از اهدافی که مدنظر داشتیم را محقق کنیم. قاعدتاً همانطوری که این فعالیت را از سال گذشته شروع کردیم؛ همواره خود را در چرخه یادگیری می‌بینیم و سعی می‌کنیم که اگر جایی نیاز به اصلاحاتی باشد؛ آن اصلاحات را انجام دهیم تا همواره بتوانیم در آن حالت بهینه فعالیت داشته باشیم.
وی عملکرد مرکز «نوچاد» طی یکسال گذشته را چنین ارزیابی کرد و گفت: البته یکسال زمان کوتاهی برای یک ساختار نوآوری است تا آن را نهادینه کند. آنچه که مسلم است اینکه این بخش مربوط به تیم‌ها و اکوسیستم نوآوری است که با ما در ارتباط بودند، اما خوشبختانه من و همکارانم توانستیم تمام آن KPI هایی (شاخص‌های عملکرد کلیدی) که در نظر داشتیم را به‌ طور کامل محقق کنیم و خوشحالم که امروز اینجا هستیم و توانستیم این رویداد را با موفقیت به اتمام برسانیم.
مدیر مرکز نوآوری چادرملو در خصوص همرسانی دستاوردهای حاصل شده در این مرکز با سایر مراکز نوآوری فعال کشور به منظور تبادل اطلاعات و داده‌ها تاکید کرد: قطعا یکی از اهداف مرکز نوآوری «نوچاد»؛ همکاری با مراکز نوآوری است که در راستای فعالیت‌های ما حرکت می‌کنند و ما احساس می‌کنیم که این همکاری و همرسانی می‌تواند به اکوسیستم نوآوری کمک بسزایی کند.
وی با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌های این مجموعه بر بستر «نوآوری باز» است؛ گفت: اینطور نیست که بگوییم تنها دستاورد ما است یا دستاوردهای مجموعه‌های دیگر، فقط برای خود مجموعه است؛ بلکه قطعا این تبادل اطلاعات و دستاوردها اتفاق می‌افتد و حتی شاید در موضوعاتی بتوان به طور مشترک با این مجموعه‌ها در قالب هم‌سرمایه‌گذاری‌ها موضوعات را پیش برد.
دکتر امیرشنوا در ادامه در ارتباط با چالش‌ها و موانع پیش‌روی مسیر نوآوری بیان کرد: بزرگترین چالشی که همواره در فضای نوآوری هم برای ساید نوآوران و هم برای ساید صنعت وجود دارد؛ حلقه ارتباط به همرسانی و این نهادینه شدن فرهنگ نوآوری بوده است که خوشبختانه می‌توان گفت در این بازه یکساله بخش زیادی از این چالش‌ها و مشکلات رفع شده است و امروز فرهنگ نوآوری در ساختار شرکت چادرملو نهادینه شده که این حلقه ارتباطی نیز توسط «نوچاد» شکل گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: البته این حلقه ارتباطی می‌تواند به چالش‌های موجود کمک بسیار زیادی داشته باشد و تا امروز نیز توانستیم تعداد زیادی از چالش‌های مجموعه را از طریق شرکت‌های همکار فناور شناسایی کرده و با آنها وارد مذاکره شویم که انشالله ‌بتوانند برای چالش‌های ما راه‌حل‌های مناسب و کاربردی داشته باشند.