28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403 ساعت 17:23

وکیلی معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان: «فخوز» سال گذشته بیش از ۱.۳ میلیون تن از محصولات خود را صادر کرده است

نوشته شده توسط 

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان در دومین روز از ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری‌اسلامی‌ایران که با هدف فراهم کردن فرصت‌ ارائه محصولات، خدمات، فناوری‌ها و ایده‌های تجاری کسب‌وکارها، تولیدکنندگان، عرضه‌کنندگان و سایر فعالان بخش‌ها و صنایع مختلف برگزار شده است؛ به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده این مجموعه پرداخت.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان ؛ رضا وکیلی با اشاره به اینکه شرکت فولاد خوزستان سال گذشته بیش از ۱.۳ میلیون تن از محصولات خود را به بیش از ۱۰ کشور دنیا صادر کرده است، گفت: دسترسی به آب‌های آزاد باعث شده است که شرکت فولاد خوزستان صادرات محصولات تولیدی را در دستور کار خود قرار دهد. به همین دلیل صادرات محصولات این شرکت از رشد قابل‌‌توجهی برخوردار بوده است.
معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان برنامه صادراتی «فخوز» برای سالجاری را ۱.۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: البته اولویت شرکت ابتدا تامین نیاز داخل و سپس صادرات است؛ این در حالی است که با توجه به تشدید تحریم‌ها، اما فولاد خوزستان هم‌اکنون به بیش از ۲۸ کشور دنیا صادرات دارد و از رشد چشمگیری هم برخوردار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه فولاد خوزستان 3 درصد از صادرات غیرنفتی کشور را از آن خود کرده است، گفت: این در حالی است که صادرات بخش قابل‌توجهی گندله که در سال گذشته صورت گرفت؛ با برنامه‌ریزی وزارت صمت مغایرت داشته است.
وکیلی اختلاف نرخ ارز را موضوع حائز اهمیتی دانست که فولادسازان با آن مواجه هستند و در ادامه گفت: اختلاف نرخ ارز بیش از ۵۰ درصد است و همین موضوع باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته با تغییراتی در دستورالعمل‌های صادراتی مواجه بودیم که اختلاف نرخ ارز یکی از این موارد به شمار می‌آید، گفت: در حال ‌حاضر شاهد اختلاف ۵۰ درصدی نرخ ارز نیمایی و نرخ بازار هستیم. این در حالی است که وضع عوارض ۱۵ تا ۲۰ درصدی صادرات بر کالاهای تولیدی مازادی همچون شمش فولاد تصمیم اقتصادی و منطقی نیست و همین موضوع باعث عدم ایفای تعهدات شرکت‌های تولیدی و به دنبال آن سلب اعتماد بخشی از مشتریان خارجی شده است. به همین دلیل در جلسات پایانی سال گذشته این اعداد تغییر کرد.
معاون بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه این مجموعه در خصوص ایفای تعهدات ارزی بیش از تعهداتش عمل کرده است؛ این موضوع را یک امتیاز ویژه برای «فخوز» عنوان کرد و گفت: این در حالی است که تداوم صادرات؛ باعث تامین ارز موردنیاز کشور می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه بازار هدف شمال آفریقا را در برنامه توسعه داریم، گفت: سال گذشته میزان صادرات به این بخش از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.
وکیلی در ادامه به ابرپروژه زمزم ۳ اشاره کرد و با بیان اینکه فولاد خوزستان ۵۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی خریداری می‌کرد که با راه‌اندازی زمزم ۳ نیاز به این محصول برطرف شد، خاطرنشان کرد: شرکت فولاد خوزستان با بهره‌برداری از پروژه زمزم ۳؛ پیش‌فروش محصول خود را از بهمن ‌ماه سال گذشته آغاز کرده و تاکنون ۲۷۰ هزار تن آهن‌اسفنجی را به فروش رسانده است.
معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان در ادامه به بحران انرژی در صنایع و محدودیت‌های ناشی از آن اشاره کرد و افزود: سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ناشی از کمبود انرژی ۶۰۰ هزار تن تولید محصول را از دست دادیم که البته این موضوع به روند سرمایه‌گذاری آسیب شدیدی وارد می‌کند.
وکیلی در پایان با تاکید بر اینکه تامین انرژی تخصص و وظیفه فولادسازان نیست، گفت: البته اگر لازم باشد؛ در این بخش هم اقداماتی را انجام خواهیم داد. این در حالی است که شبکه برق کشور قابل مدیریت است و سال گذشته به علت قطعی برق بیشترین آسیب به صنعت وارد شد که امید است با مدیریت مناسب و مطلوب این موضوع میزان آسیب‌ها و ضررها به شرکت‌های تولیدی در سالجاری کاهش یابد.