13 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 01 بهمن 1402 ساعت 20:31

بی‌نیازی کشور از واردات یک محصول شیمیایی مهم؛ اجرای طرح تولید اتیلن دی آمین برای اولین‌بار در کشور توسط هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

نوشته شده توسط 

هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با خرید شرکت اکسیر دانش آرش با هدف تولید اتیلن دی آمین (EDA) برای اولین‌بار در کشور؛ گامی دیگر در راستای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری پیشران زنجیره ارزش صنعت شیمیایی کشور، رفع نیاز داخل، جلوگیری از واردات و کاهش وابستگی کشور به محصولات پایین دستی پتروشیمی برداشت.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران؛ آئین امضاء قرارداد خرید شرکت صنایع شیمیایی اکسیر دانش آرش در راستای اجرای طرح سرمایه‌گذاری پیشران و تکمیل‌کننده زنجیره ارزش در محصولات پتروشیمیایی و به منظور تولید اتیلن دی آمین (EDA) برای اولین‌بار در کشور با حضور مدیرعامل، معاونان و مدیران ارشد دو شرکت برگزار شد.
این اقدام هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با هدف افزایش سهم محصولات با ارزش‌افزوده بالا در سبد محصولات تولیدی شرکت، رفع نیاز داخل، جلوگیری از واردات و کاهش وابستگی محصولات پایین‌دستی پتروشیمی انجام شده است که پس از بهره‌برداری طی دو سال آینده ضمن ایجاد اشتغال برای 110 نفر از جوانان کشور، محصول فناورانه و های‌تک «اتیلن دی آمین» (EDA) برای اولین‌بار در کشور تولید خواهد شد. این محصول یکی از محصولات شیمیایی میان‌دستی، خاص و استراتژیک کشور محسوب می‌شود که در صنایع پایین‌دستی مختلف نظیر صنایع شوینده، داروسازی، کشاورزی، پلاستیک و رزین و همچنین روغن و روانکار کاربرد دارد. بر اساس داده‌های موجود؛ این محصول اکنون در کشور تولید نمی‌شود و به همین دلیل در سال 1401 بیش از 9 میلیون و 600 هزار دلار برای واردات این ماده از کشور خارج شده است.
با توجه به اهمیت EDA، طرح تولید داخلی این محصول به عنوان طرح منتخب پیشران در کمیته سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد شناخته شده و موفق به دریافت تمامی مجوزهای مربوط، از جملهب مجوز سازمان محیط زیست و موافقت اصولی وزارت نفت شده است. ظرفیت اسمی این طرح 14 هزار تن در سال و میزان سرمایه‌گذاری آن حدود 40 میلیون دلار است که در زمینی به مساحت دو هکتار در شهرک صنعتی خمین احداث خواهد شد و عملیات تکمیل تا بهره‌برداری از آن تا 2 سال آینده ادامه دارد.
قابل ذکر است بهره‌برداری از این پروژه که دارای نرخ بازده داخلی ارزی بیش از 38 درصدی است و آغاز تولید اتیلن دی آمین، علاوه بر اینکه کشور را از نیاز خارجی به این محصول شیمیایی مهم بی‌نیاز کرده و از خروج ارز کشور جلوگیری می‌کند؛ ارزش‌افزوده بالایی برای هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع‌شیمیایی ایران به دنبال خواهد داشت و یکی از حلقه‌های اصلی پارک اتیلن آمین‌هاست. سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های این حوزه نیز به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت و خبرهای خوبی برای سهامداران هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در راه است.
با توجه‌ به پیشرفت فیزیکی 38 درصدی طرح که به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده است و موافقت اصولی وزارت نفت، این طرح دارای مصوبه تسهیلات از تبصره 18 قانون بودجه کشور بوده و با اکتساب طرح توسط هلدینگ سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، تأمین مالی طرح از طریق شبکه بانکی با جدیت پیگیری خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به انتخاب طرح در زمره پروژه‌های پیشران در کمیته سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد، مذاکرات مقدماتی برای تبدیل طرح به شرکت سهامی‌عام پروژه و تأمین مالی آن از طریق بازار سرمایه میسر خواهد بود.
گفتنی است هلدینگ سرمايه‌گذاری صنايع‌شيميايی ايران از بزرگترین تولیدکنندگان آلکیل‌ بنزن خطی، آلکیلات سنگین و نرمال پارافین در منطقه خاورمیانه است که با در اختیار داشتن بیش از 70 درصدی سهم بازار داخلی آلکیل‌ بنزن خطی؛ در زمره صادرکنندگان نمونه کشور نیز قرار دارد.