28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 21 شهریور 1401 ساعت 16:30

۵ مشخصه کلیدی هوشمندسازی صنعتی حرکت به سمت اتصال، بهینه سازی، شفافیت، پیشگیری و چابکی است.

نوشته شده توسط 

در نخستین دوره همایش معدن کاری دیجیتال عنوان شد؛۵ مشخصه کلیدی هوشمندسازی صنعتی حرکت به سمت اتصال، بهینه سازی، شفافیت، پیشگیری و چابکی است.

 

ابراهیم جمیلی رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران ضمن بیان اینکه ورود به هوشمندسازی و دیجیتالی شدن نیاز جوامع برای توسعه است اظهار داشت: ۵ مشخصه کلیدی هوشمندسازی صنعتی حرکت به سمت اتصال، بهینه سازی، شفافیت، پیشگیری و چابکی است.

 

به گزارش بورس وبانک وبه نقل ازروابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان؛  امروز دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ نخستین همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال با حضور مسوولان صنایع معدنی کشور در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد. مهندس ایرج رخصتی مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان و مهندس مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران سخنرانی هایی داشتند و پیشنهادات، نظرات و موفقیت های مجموعه خود را در زمینه هوشمند سازی بخش معدن و صنعت را مطرح کردند.

مهندس ایرج رخصتی عنوان کرد: در نگاه به معادن باید یک تغییر رویکرد داشته باشیم. کل پروانه‌های صادر شده بهره‌برداری در کشور حدود ۱۲ هزار مورد است و از این تعداد تقریبا ۷ هزار مورد فعال هستند که مساحت آنها کمتر از ۵ درصد کل مساحت کشور است. بر این اساس، از سرمایه های کشور در حوزه معدن به درستی استفاده نشده است.

 

وی افزود: نباید در واگذاری معادن به شرکت‌های بزرگ فولادی تعللی صورت بگیرد و برای تحقق این امر ضروری است که دولت شرکت ها و سازمان ها با رفع موانع و محدودیت های موجود زیر ساخت های لازم برای تولید بیشتر را فراهم سازند.

رخصتی با بیان اینکه در حال حاضر کمتر از ۵ درصد مساحت کشور تحت اکتشاف قرار گرفته باید با به روز کردن دانش و اطلاعات موجود و توسعه اکتشافات به مرور زمان از اقتصاد نفتی فاصله گرفت.

و با بستر سازی های لازم بایستی به هوشمند سازی معادن به سمت تامین نیاز کارخانجات فولادی برویم چون هم اکنون کشور ما بیش از هر زمانی به تامین زغال سنگ نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان خاطر نشان کرد: طی سال های اخیر کشور ما  با تحریم و فشار حداکثری با قدرت در زمینه صنعت و معدن جلو رفته اما برای پیشرفت به برنامه ریزی و حمایت مسئولان امر به خصوص وزارت صمت به عنوان متولی معادن کشور نیاز است تا تحولی در صنعت  و معدن کشور ایجاد شود.

در ادامه مجتبی حمیدیان در اولین دوره همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری حوزه هوشمندسازی، جزء سرمایه‌گذاری‌های بزرگی محسوب می‌شود، بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه در دنیا ۴۰۰ میلیارد دلار ارزیابی اولیه شده است.

وی گفت: باید قبول کنیم که زیر ساخت های کنونی برای هوشمند سازی ضعیف است اما برگزاری اینگونه همایش ها و نمایشگاه های تخصصی می تواند منجر به رفع موانع و بستر سازی های لازم برای تبادل اطلاعات شود.

وی با بیان اینکه در هوشمندسازی مسیر اشتباهی را طی کرده‌ایم گفت: چون مرجع سرمایه‌گذاری شکل نگرفته است و در لایه‌های بخش خصوصی و هم دولتی جاری است و بخش بازرگانی از هوشمندسازی و بهینه‌سازی در کارخانه‌ها بدون توجه عبور کرده است.

وی در پایان گفت: قیمت های فعلی فولاد نشان می‌دهد اگر بهینه رفتار نکنیم قطعا این صنعت که آخرین لایه های دفاعی کشور است نیز نابود می شود.

 

امید اصغری رئیس موسسه یونیدرو و دبیر همایش با بیان اینکه معدن باید در آینده پاسخگوی نیاز بسیاری از صنایع باشد گفت: افزایش عمق معدنکاری، کاهش عیار و دور افتادگی معادن و افزایش فواصل حمل هزینه های معدنکاری را افزایش داده و درنتیجه روند کلی بهره وری در معادن را با چالش هایی همراه کرده است.

وی اضافه کرد: لازم است معادن و شرکت های معدنی دیدگاه خود را نسبت به تکنولوژی تغییر دهند زیرا در حوزه معادن، دیجیتالی شدن در اولویت است.

اصغری ادامه داد: با رصد تحولات معدنکاری در دنیا هوشمندسازی موضوع اصلی در سال های آتی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در موسسه یونیدرو اقدامات صورت گرفته به طی سه مسیر در داخل کشور انجامید. یکی طرح هوشمندسازی معادن است که طرحی جامع بوده و در آن موانع هوشمندسازی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و تکنولوژی ها معرفی می شود که این طرح در فاز میدانی قرار دارد.

رییس موسسه یونیدرو در ادامه عنوان کرد: هم اکنون در بیشتر معادن کشور سه مشکل عمده و جدی در بحث هوشمندسازی وجود دارد اول اینترنت و زیرساخت ها و دوم دیتابیس ها که نیاز به تجمیع دارند. سوم هم آموزش تکنولوژی در معادن است و باید نگاه تولیدی در معادن تغییر یابد.

به گفته اصغری اطلاع رسانی و ترویج علم موضوع دیگری است که در یونیدرو دنبال شده و در همین راستا از سال گذشته در حال تدوین کتابی با این رویکرد بودیم و امروز این کتاب رونمایی می شود.

در ادامه ابراهیم جمیلی رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در این همایش ضمن بیان اینکه ورود به هوشمندسازی و دیجیتالی شدن نیاز جوامع برای توسعه است اظهار داشت: ۵ مشخصه کلیدی هوشمندسازی صنعتی حرکت به سمت اتصال، بهینه سازی، شفافیت، پیشگیری و چابکی است.

وی با بیان اینکه فناوری های پیشرفته انقلاب صنعتی چهارم شامل رباتیک، اتوماسیون، واقعیت افزوده یا مجازی، پرینت سه‌بعدی، امنیت سایبری، محاسبات ابری، اینترنت اشیا صنعتی، بلاکچین و هوش مصنوعی است گفت: هر یک از این موارد نباشد دیجیتال سازی مقدور نخواهد بود و در ایران هیچ یک از این امکانات را به صورت استاندارد و کامل نداریم و هنوز در تمام قسمت ها نیازمند آموزش هستیم.

جمیلی خاطرنشان کرد: در حوزه دیجیتال با توجه به مهاجرت هایی که اتفاق می افتد در سال های آتی مشکل خواهیم داشت و ذخیره سازی هوشمند دچار نقصان نیز خواهد شد.

وی با تاکید بر این موضوع که هوشمند سازی زمانی اتفاق می افتد که زنجیره ارزش را با خود به همراه داشته باشد تصریح کرد: محیط زیست پایدار و ردیابی و توزیع هوشمند در هوشمندسازی صنعت و معدن نیاز است در حالی که به آن توجهی نمی شود.

جمیلی با توجه به اینکه بایستی در کشور از انجام کارها به صورت موازی جلوگیری شود بیان کرد: اگر به این مرحله برسیم در دنیا نیز می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت به دنبال پروژه هوشمندسازی هزار معدن هستیم و با فرابورس برای تامین مالی گسترده اکتشاف صحبت هایی انجام شده است.