16 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 17 دی 1398 ساعت 09:42

رشد اقتصادی مثبت و نرخ بیکاری کاهشی است

نوشته شده توسط 

7076وزیر اقتصاد مطرح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال مثبت بود، گفت: نرخ بیکاری در تابستان امسال نیز نسبت به تابستان ۹۷ کاهشی بود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از تسنیم، فرهاد دژپسند با اعلام این خبر افزود: نرخ تورم ماهانه به ۷.۱ درصد رسیده بود که بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران این عدد هم‌اکنون روی خط ۳.۲ درصد قرار دارد.
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران رشد اقتصادی غیرنفتی کشور در 6 ماهه نخست سالجاری مثبت و همین‌طور نرخ بیکاری تابستان ۹۸ نسبت به ۹۷ کاهشی بوده است.
وی افزود: این موارد و مسائل نشان می‌دهد به رغم تمامی فشارها و محدودیت‌ها، می‌توان مسیر مدنظر را با قدرت هرچه تمام‌تر دنبال کرد؛ به شرط اینکه نرخ بهره‌برداری از ظرفیت تولید افزایش یابد.
دژپسند اظهارداشت: هم‌اکنون ۵۰ درصد ظرفیت صنایع کشور در حال استفاده و بقیه خالی است، حال اگر این ظرفیت ارتقاء پیدا کند همگان شاهد رونق تولید و اشتغال‌افزایی بیشتر در جامعه خواهند بود.
وی گفت: عامل دوم اینکه بازارهای صادراتی در کشورهای همسایه توسعه پیدا کند و این بازارها هم به کالاها و محصولات ایرانی به شدت نیازمند هستند.
وزیر اقتصاد و دارایی افزود: میزان صادرات غیرنفتی ایران به رغم تمامی فشارها و محدودیت‌ها در ۹ ماهه سالجاری ۳۲ میلیارد دلار بوده که عدد قابل توجهی است.
وی بیان داشت: نکته سوم اینکه باید بتوان در بخش حکمرانی بر هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی با رویکرد انضباط مالی کاهش داد تا نیاز به استفاده از منابع نفتی به حداقل ممکن برسد.
دژپسند در ادامه یادآورشد: مودیان مالیاتی نیز در این شرایط سخت تحریمی و اقتصادی مالیات‌های خود را به موقع پرداخت کنند تا دولت در اداره کشور کمتر به منابع نفتی نیاز پیدا کند.