01 خرداد 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 05 خرداد 1398 ساعت 10:30

همه در انتظار صندوق حوادث طبیعی

نوشته شده توسط 

havadese tabieeسیل اخیر در کشور که خسارات فراوانی را برجا گذاشت، این سوال را به وجود آورده است که اگر منازل مسکونی و واحدهای تولیدی و صنعتی گرفتار در سیل، بیمه بودند، آیا بازگشت به روال عادی زندگی ساده‌‌ تر نبود؟

به گزارش بورس و بانک و به نقل از اخبار پولی مالی، جای خالی «صندوق بیمه حوادث طبیعی» در سیلاب های اخیر کشور آشکار بود؛ این نوع صندوق ها مدتها است که در کشورهای حادثه خیز برای جبران خسارت ها بکار گرفته می شوند اما تاسیس آن در ایران به تاخیر افتاده است.
لایحه‌ای که در خرداد سال 90به مجلس فرستاده شده بود با تأخیر زیاد سرانجام در 14مهرماه 1395به تصویب نهایی رسید و برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شد. اما مصوبه مجلس با لایحه پیشنهادی دولت وقت تغییرات بنیادین داشت. در عین حال قائم‌مقام شورای نگهبان اعلام کرد: به‌رغم ابهام و اشکال متعددی که بر مصوبه مجلس وارد است، از آنجا که این مصوبه با لایحه دولت ماهیتا دارای اختلاف آشکاری است؛ با اصل 75قانون اساسی مغایرت دارد و بار سنگینی را بر دوش دولت می‌گذارد درنتیجه این مصوبه با اصول 74و 75قانون اساسی مغایرت دارد. از آن زمان تا‌کنون نه دولت لایحه جدیدی به مجلس فرستاده و نه نمایندگان فعلی مجلس و نه اعضای شورای نگهبان برای تعیین تکلیف این لایحه مهم تصمیم‌گیری کرده‌اند.
در اینجا برخی اظهار نظرات اهالی صنعت بیمه درباره این صندوق را مرور می کنیم :

 

16 سال، به دنبال تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی
عبدالناصرهمتی رئیس کل بانک مرکزی که خود روزگاری مرد اول صنعت بیمه بوده است، می گوید: از 16 سال پیش تاکنون، به دنبال تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بودم. در دور نخست مسئولیتم در بیمه مرکزی در سال 82 موضوع تشکیل صندوق را بصورت لایحه به دولت وقت ارائه کردیم لایحه از آن سال در رفت و برگشت بین بیمه، دولت و مجلس بود .تلاش مسؤلان وقت پس از من در بیمه مرکزی هم به نتیجه نهایی نرسید.
در نهایت در دور دوم مسئولیتم در بیمه مرکزی در سال 96، موضوع تشکیل این صندوق به تصویب مجلس رسید، اما به خاطر ابهاماتی که شورای نگهبان در مورد بار مالی آن مطرح کرد، به دولت اعاده شد.

 

صندوق حوادث طبیعی باید از نظام بیمه‌ای پیروی کند
سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی درباره صندوق حوادث طبیعی معتقد است: اعتقاد من این است که صندوق حوادث طبیعی باید از نظام بیمه ای پیروی کند، که البته در بررسی های نهایی، بندهایی از آن نیز که بار مالی داشت، اصلاح شده است. راه اندازی این صندوق به رشد صنعت بیمه منتهی خواهد شد چراکه نمایندگان صنعت بیمه می توانند در بخش های مختلف آن سهم داشته باشند و نقش آفرینی کنند. سیل اخیر هزینه های مادی و معنوی بسیاری را به مردم و مسئولان کشور تحمیل کرده که در این میان حضور دلگرم کننده، موثر و فعال شرکت های بیمه جای تحسین و قدردانی دارد. رئیس شورای عالی بیمه می گوید: نیاز به بیمه در هنگام وقوع حوادث ملموس تر می شود و حوادث این چنینی(سیل) در کنار مشکلات عدیده ای که بر جای می گذارد، بستر فرهنگ سازی برای همگانی شدن خدمات صنعت بیمه را هم فراهم می کند.

 

اراده نمایندگان مجلس برای تاسیس صندوق حوادث طبیعی محکم است
معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حادثه سیل اخیر ضرورت تاسیس صندوق حوادث طبیعی کشور را بیش از پیش یادآور می شود و اراده نمایندگان خانه ملت برای تحقق این امر، محکم است.

 

صنعت بیمه می‌تواند مکمل صندوق حوادث طبیعی باشد
مسعود بادین مدیرعامل بیمه آسیا درباره تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی و احتمال کاهش سهم بیمه های آتش سوزی در شرکت های بیمه معتقد است: با تشکیل این صندوق کاهش در صدور بیمه نامه های آتش سوزی بعید است. چون حتی اگر صندوق بیمه حوادث طبیعی ایجاد شود با محدودیت سقف روبه‌رو است و به تبع کفاف کل پوشش را نخواهد داد و اینکه این صندوق، بیمه نامه های غیر مسکونی را شامل نمی شود در حالی که بخش عمده تعهدات ما درباره بیمه های غیر مسکونی، درباره واحدهای تجاری و صنعتی است.

 

نقش صندوق حوادث طبیعی مانند یک صندوق اتکایی
کامبیز پیکارجو مدیرعامل بیمه آرمان معتقد است: شرکت های بیمه می توانند بسته به سهم خود در بازار بیمه در این صندوق سهم داشته باشند و پوشش ریسک حوادث طبیعی خود را به این صندوق منتقل کنند و در عین حال مدل پایه صندوق جهت بیمه 30میلیون واحد مسکونی با تعهد 30میلیون تومان هم توسط این صندوق اجرا شود.
وی ادامه داد البته با توجه به شرایط تحریمی بهترین مدل برای این صندوق این است، ریسک را در قالب اوراق بیمه ای در بازار سرمایه عرضه کند تا چرخه اتکایی این صندوق تکمیل شود.

 

در صورت حمایت و ایفای تعهدات دولت، صندوق موثری خواهد بود
صلاحی نژاد مدیرعامل بیمه ملت درباره صندوق بیمه حوادث طبیعی می گوید: این صندوق پیشنهاد صنعت بیمه به دولت بود. متاسفانه در سال های گذشته تلاش ها منجر به تاسیس آن نشد اما تجربه سیل اخیر موجب شد فوریت تشکیل چنین صندوقی مطرح شود. پیش‌بینی من این است اگر از این صندوق حمایت شود و دولت تعهدات خود را در قبال صندوق ایفا کند، صندوق موثری خواهد شد.وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور ما کشوری حادثه خیز است بویژه در بحث زلزله و سیل، این صندوق می تواند کمک خوبی باشد. اکثر کشورهای دنیا این بیمه حوادث طبیعی را دارند.

 

پوشش30 میلیون تومانی برای منازل مسکونی کشور در قبال حوادث طبیعی
مقرب مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه البرز در تشریح طرح تشکیل صندوق حوادث طبیعی می گوید: در طرح صندوق بیمه جامع خسارت های طبیعی پیش بینی شده کلیه منازل مسکونی کشور که 27 تا 28 میلیون برآورد شده تا سقف 30 میلیون تومان تحت پوشش آتش سوزی، صاعقه، انفجار و کلیه خسارت های طبیعی مثل سیل، زلزله، ریزش و رانش زمین و امثال آن قرار بگیرند و حق بیمه آن از طریق یکی از قبض های خدماتی بصورت ماهیانه 50 درصد توسط مردم یعنی 5 هزار تومان و 50 درصد مابقی توسط دولت به مدت 10 سال کسر و ادامه پیدا کند و بعد از 10 سال کل آن را مردم پرداخت خواهند کرد و بعد از آن مردم برای پوشش های بیشتر تکمیلی مثل لوازم خانه اقدام کنند.