18 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 15 شهریور 1400 ساعت 15:48

دستیابی به خدمات عادلانه زیر چتر پزشک خانواده

نوشته شده توسط 

به گفته فعالان حوزه سلامت پزشک خانواده مهم ترین مولفه در تحقق عدالت و ارایه خدمات با کیفیت بهداشتی و درمانی به آحاد جامعه است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ؛ پزشک خانواده نامی آشنا برای تصمیم گیران جامعه است که متولیان نظام سلامت را طی ادوار گذشته در اجرای آن به اجماع نظر رسانده است.
پزشک خانواده پزشکی است که مسئولیت دارد خدمات سلامت را بدون تبعیض در اختیار افراد تحت پوشش خود قرار دهد، او می‌تواند در صورت نیاز بیمار را به پزشک متخصص ارجاع دهد.
بهداشت و درمان در هر جامعه ای از آن دست بخش هایی است که هزینه های بسیاری را به خود اختصاص می دهد، ارایه خدمات با کیفیت به بیماران از اولویت های هر نظامی است و در این راستا اقدامات و فعالیت های بسیار مهمی نیز در کشور ما انجام شده و تمام ارکان حوزه سلامت به این باور دست پیدا کردند که برای کاهش هزینه های سرسام آور این بخش راهی جزء ارایه خدمات از سوی پزشکان خانواده و اجرای دقیق نظام ارجاع وجود ندارد.
بررسی ها در ایران نشان می دهد که با اجرای برنامه پزشک خانواده بسیاری از شاخص های بهداشتی ارتقا یافته، دسترسی مردم به خدمات سلامت بیشتر شده، هزینه های غیر ضروری کاهش یافته و رضایت گیرندگان خدمات بالاتر رفته است؛ اما با وجود موفقیت های مورد نظر، نارسایی هایی در نظام ارجاع، و برنامه پزشک خانواده وجود دارد که باید رفع شود.
درکشورهای پیشرفته توجه به پزشک خانواده به عنوان یکی از زوایای اصلی حوزه سلامت سبب افزایش رضایتمندی مردم و خدمات گیرندگان از حوزه سلامت شده است.


تلاش بیمه سلامت در اجرای پزشک خانواده پنهان نیست


توجه به پزشک خانواده از سال 81 در کشورما به بالاترین حد ممکن رسید و باید بر اساس قوانین مصوب مجلس در برنامه های توسعه در تمام کشور اجرایی شود، اما اجرای این طرح در حال حاضر با سرعت کمی پیش می رود. بدون تردید اجرای با تاخیر برنامه پزشک خانواده دلایل متعددی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دارد؛ اما ذکر این نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است که میان تمام نهادها و سازمان های دخیل در اجرای پزشک خانواده سازمان بیمه سلامت به عنوان یکی از سازمان های بیمه گر پایه تلاش های بسیاری را انجام داده است که از چشم متولیان نظام سلامت پنهان نیست.


نظام ارجاع حلقه مفقوده برنامه پزشک خانواده


در همین رابطه رییس انجمن پزشکان عمومی می گوید؛ سازمان‌های بیمه گر از جمله سازمان بیمه سلامت مشتاق اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده هستند و در واقع اجرای پزشکی خانواده به همراه نظام ارجاع می‌تواند زنجیره را کامل کند
عباس کامیابی تاکید می کند، در مقاطعی در زمینه پزشکی خانواده روستایی موفق عمل شده، اما حلقه مفقوده این مسیر، نظام ارجاع است. در زمینه پزشکی خانواده شهری نیز دو استان فارس و مازندران پیش رو بودند.


اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده نقش مهمی در ارایه خدمات درمانی هدفمند دارد


عدالت در نظام سلامت از آن دست واژگانی است که به دفعات از آن صحبت شده است، اینکه به تمام آحاد مردم خدمات عادلانه ارایه شود، الزامی است که به دقت مورد توجه قرار گرفته است؛ البته که یکی از مهم ترین مولفه ها در اجرای عدالت توجه به پزشک خانواده و نظام ارجاع است، خوشبختانه سازمان بیمه سلامت با توجه به این مساله و هدفمند کردن، نقش مهمی را تاکنون در افزایش رضایتمندی ها از خدمات بهداشت و درمان کشور ایفا کرده است.
گفتنی است دراین باره معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اظهار می کند که اجرای نظام ارجاع وپزشك خانواده نقش مهمی در ارایه خدمات درمانی هدفمند دارد.
گوهری می گوید، هدف از اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده ارایه خدمات درمانی اولیه به بیمار به وسیله پزشك خانواده و ارجاع به پزشك متخصص در صورت تشخیص پزشك خانواده است.


بیمه سلامت از یکی از پایه های اصلی کمک کننده به استمرار طرح پزشک خانواده است


طی سالیان گذشته سازمان بیمه سلامت درجهت هزینه کرد صحیح منابع خود و جلوگیری از هدررفت آن گام های مهمی را در بحث پزشک خانواده برداشته است که همچنان اقدامات این سازمان بیمه گر دراین باره با جدیت تمام به جلو پیش می رود، اهم فعالیت های بیمه سلامت در دو استان فارس و مازندران و تشویق پزشکان خانواده توسط بیمه سلامت درسطوح رسانه های جمعی به اطلاع و آگاهی مردم رسیده است.
در این خصوص میرمحمدی میبدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید، بدون شک بیمه سلامت از یکی از پایه های اصلی کمک کننده به استمرار طرح پزشک خانواده است، البته اجرای طرح نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و پزشک خانواده نیز با کمک سازمان های بیمه گر از جمله بیمه سلامت تحقق پیدا می کند.


پزشک خانواده از ضروریات نظام سلامت است


در میان تمام سازو کارهای مهم در برنامه پزشک خانواده باید به این نکته هم تاکید کرد که توجه به اجرای نسخه نویسی الکترونیکی نیز در مسیر اجرایی شدن پزشک خانواده نقش مهمی دارد، در این باره سازمان بیمه سلامت با قدرت بیشتری از سازمان تامین اجتماعی و با رویکرد منطقی و علمی با هدف کاهش مشکلات بیمه شدگان به اجرای نسخه نویسی الکترونیکی می پردازد. حتی سازمان بیمه سلامت پرداختی پزشکان خانواده را نسبت به سایر بخش ها درحوزه سلامت در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داده و در این مسیر تنها ارایه خدمات با کیفیت را هدف عملکرد خود قرار داده است.
مدیر کل برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع سازمان بیمه سلامت معتقد است که پزشک خانواده از ضروریات نظام سلامت در کشور بوده و باید تمام اقدامات لازم را در اجرای اصولی آن صورت داد، سازمان بیمه سلامت طی ادوار گذشته به نقش حیاتی پزشک خانواده پی برده و اهمیت آن را به وضوح درک کرده است؛ لذا درحیطه وظایف خود تمام بسترهای لازم را جهت همکاری این قشر از جامعه پزشکی فراهم کرده و پرداختی پزشکان خانواده را در اولویت قرار داده است.


توجه ویژه بیمه سلامت به نسخه نویسی الکترونیکی در مسیر اجرای پزشک خانواده


ضمن اینکه مدیر عامل سازمان بیمه سلامت، نسبت به توجه ویژه سازمان متبوع خود به نسخه نویسی الکترونیکی در مسیر اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع تاکید می کند که اجرای این طرح مهم در سازمان بیمه سلامت از اولویت های اصلی بوده و در این میان تمام تلاش ها جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه مشکل برای بیمه شدگان به کار گرفته خواهد شد.
ناصحی می گوید مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت در ستاد و استان ها از هیچ تلاشی در اجرای دقیق و درست نسخه نویسی الکترونیکی دریغ نکرده و می کوشیم تا پایان سال جاری این پروژه به طور کامل اجرایی شود.
اجرای هرگونه پروژه و طرحی در کشور ما از جمله در حوزه سلامت ممکن است با موانع و مشکلاتی همراه شود، اما نباید توجه به این موانع اصل طرح را محل سوال قرار دهد و یا اینکه اجرای آن را به شکل ناقص رها کند؛ برنامه پزشک خانواده نمونه ای از هزاران طرحی است که اهمیت اجرای آن به مراتب از مشکلات آن بیشتر بوده و تمام تصمیم گیرندگان را ترغیب به اجرای آن کرده است؛ سازمان بیمه سلامت در کنار سازمان تامین اجتماعی پایبند به تمام مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی بوده و به وظایف خود در تمام زمینه ها از جمله اجرای برنامه پزشک خانواده عمل می کند.