29 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 31 فروردين 1402 ساعت 20:19

شیرزادی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن تاکید کرد: بازار سرمایه؛ شاه‌کلید توسعه پایدار اقتصادی در برنامه هفتم توسعه

نوشته شده توسط 

یکی از تارگت‌‌های بازار سرمایه جذب نقدینگی و کنترل آن است. هر چه شاخص و حجم معاملات بالا می‌رود؛ هیچ فشاری به حوزه مصرفی مردم وارد نمی‌کند. چه بسا مردم خوشحال‌تر می‌شوند و برای ورود به بورس انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.
به گزارش بورس و بانک ؛ سعید شیرزادی مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن در مراسم سی‌امین سالگرد تأسیس کارگزاری بانک مسکن ضمن بیان مطلب فوق در خصوص برنامه‌های مدنظر برای رونق بازار سرمایه گفت: دومین نکته که روی مهار تورم اثرگذار است؛ نامگذاری امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید توسط مقام‌معظم‌رهبری است. یکی دیگر از تارگت‌های بازار سرمایه رشد تولید، جذب نقدینگی به حوزه تولید و حوزه واقعی مصرف است. بنابراین یکی از چارچوب‌ها و پایه‌های اصلی رسیدن به این شعار؛ بازار سرمایه و بورس است.
وی در ادامه تاکید کرد: در ادبیات سرمایه‌گذاری؛ تولید و افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد و تامین مالی از طریق بازار سرمایه به عنوان شاه‌کلید توسعه پایدار اقتصادی در برنامه هفتم  توسعه باید درج شود.
شیرزادی در خصوص برنامه هفتم توسعه در بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه موتور مولد و محرک اقتصادی است. به این معنی که در کشورهای توسعه یافته هرچه ضریب نفوذ بازار سرمایه بالاتر باشد؛ توسعه‌‌یافتگی اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.
وی در افزود: همانطور که می‌دانید در ادبیات سرمایه‌گذاری؛ تولید و افزایش سرمایه بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد و تامین مالی از طریق بازار سرمایه به عنوان شاه‌کلید توسعه پایدار اقتصادی در برنامه هفتم  توسعه باید درج شود.
مدیرعامل گروه مالی بانک مسکن ادامه داد: به این معنا که نگاه به بازار اولیه و ورود شرکت‌های بازار اولیه به بازار ثانویه باید در محوری قرار بگیرد که شرکت‌ها بتوانند منابع سرمایه، منابع تجهیزات سرمایه و سرمایه در گردش خود را از طریق بازار سرمایه تامین کنند. در حال حاضر تمام ابزارهای مالی که در دنیا وجود دارد و از آن استفاده می‌شود مانند صکوک، اوراق عرضه، صندوق زمین و ساختمان نیز در بازار سرمایه ما وجود دارد. این امر صرفا نیازمند همت و توان مضاعف سیاستگذاران اقتصادی کشور است که این ابزارها را به نحو احسن در جریان قرار دهند.
شیرزادی همچنین بیان کرد: به اعتقاد من یکی از کارهایی که در برنامه هفتم توسعه باید به آن توجه شود؛ تخفیف‌های مالیاتی و نظارتی بر شرکت‌هایی است که به بورس می‌آیند تشویق شوند تا وارد بورس شوند و عملکرد شفافی داشته باشند و زمینه را برای تبدیل سرمایه خرد مردم به تولید را فراهم کنند.  
به گفته وی با توجه به چشم‌انداز و ابزارهای موجود در بازار سرمایه برنامه هفتم توسعه تمرکز بیشتری در حوزه اقتصادی خواهد داشت.
مدیرعامل گروه مالی مسکن در خصوص مهار تورم از طریق بورس تاکید کرد: یکی از پایه‌های ایجاد تورم افزایش نقدینگی در کشور است. این نقدینگی مانند سیلی است که سدها را باز می‌کند و باعث افزایش نرخ در جامعه می‌شود.  
وی عنوان کرد: یکی از تارگت‌‌های بازار سرمایه جذب نقدینگی و کنترل آن است. هر چه شاخص و حجم معاملات بالا می‌رود؛ هیچ فشاری به حوزه مصرفی مردم وارد نمی‌کند. چه بسا مردم خوشحال‌تر می‌شوند و برای ورود به بورس انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. دومین نکته که روی مهار تورم اثرگذار است؛ نامگذاری امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید توسط مقام‌معظم‌رهبری است.  
شیرزادی همچنین خاطرنشان کرد: یکی از تارگت‌های بازار سرمایه رشد تولید، جذب نقدینگی به حوزه تولید و حوزه واقعی مصرف است. به نظر من یکی از چارچوب‌ها و پایه‌های اصلی رسیدن به این شعار؛ بازار سرمایه و بورس است. امیدواریم با حجم معاملاتی که رخ می‌دهد؛ تورم از این مسیر کنترل شود.
مدیرعامل  گروه مالی مسکن در پایان در خصوص اقدامات کارگزاری بانک مسکن برای ساخت مسکن گفت: شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان بزرگترین بخش تولید مسکن؛ امسال وظیفه سنگینی را در حوزه تولید، شناسایی زمین و معرفی زمین‌‌های نهضت ملی مسکن  بر عهده دارد. معتقدم ابزار مالی مثل صندوق زمین‌وساختمان اوراق‌رهنی هزار میلیارد تومانی که در آینده رونمایی خواهد شد؛ این زمینه را برای تامین مالی در بخش نهضت ملی مسکن فراهم می‌کند. اوراق رهنی هزار میلیارد تومانی در بازار ثانویه انجام می‌شود و تا یک ماه آینده این اوراق عرضه خواهد شد.