28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 01 اسفند 1401 ساعت 23:50

مقاله انگیزه ها و رویکردها در توسعه ‍پول دیجیتال بانک مرکزی ارایه شد

نوشته شده توسط 
پژوهشگر پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در نشست تخصصی پول دیجیتال. توسعه و بکارگیری آن در اکوسیستم مالی ایران، نقش عملیاتی بانک مرکزی و واسطه های بخش خصوصی در پرداخت ها در بستر سی بی دی سی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش بورس و بانک، محمد ارباب افضلی افزود: بانک مرکزی چهار ساختار مستقیم ترکیبی، واسطه ای و غیر مستقیم را برای مدیریت اکوسیستم پول دیجیتال به کار می بندد.

وی اضافه کرد: در روش معماری مستقیم، مشتریان به صورت مستقیم با بانک مرکزی ارتباط دارند و واسطه های سنتی اعم از بانک های تجاری و ارایه دهندگان خدمات پرداخت در اکوسیستم پول دیجیتال بانک مرکزی جایی ندارند.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی در مدل معماری مستقیم در یک ساختار تک لایه ای صرفا تراکنش های خرد را مدیریت می کند،گفت: بانک مرکزی در این روش تمام پرداخت های مربوطه را به صورت بلادرنگ انجام داده و رکوردی از تمام دارایی های خرده فروشی را نگه می دارد.
ارباب افضلی افزود: بانک مرکزی در معماری ترکیبی دفتر کل را نگه می دارد و از مشارکت برخی واسطه ها بهره می برد در حالیکه در معماری واسطه ای تنها دفتر کل را در سطح عمده فروشی نگه می دارد و ضمن واگذاری کامل نقش تسویه پرداخت های خرد به واسطه ها. اکوسیستم دولت دیجیتال خود را متنوع تر می کند.
وی معماری غیر مستقیم را مدلی پیشنهادی از طرف نهاد پولی هنگ کنگ و مرکز نوآوری بانک تسویه بین الملی معرفی کرد و گفت: این معماری برآمده از تحقیقات این نهادها در طرحی مشترک تحت عنوان پروژه اروم است.
ارباب افضلی به دو نقش عملیاتی و نظارتی بانک مرکزی در توسعه پروژه های سی بی دی سی  اشاره کرد و گفت: بانک های مرکزی بسته به اهدافی که از توسعه این پروژه ها در سطح خرد دنبال می کنند با گسترش یا محدود کردن نقش سایر اعضای اکوسیستم سنتی نظام پرداخت در ایجاد موازنه نقش آفرینی خود در دو بعد عملیاتی و نظارتی دارند.
پژوهشگر پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی توسعه اکوسیستم سی بی دی سی یا میدان دادن به بخش خصوصی را یکی از آموزه ها برای ریال دیجیتال خواند و گفت: غالب بانک های مرکزی با انتخاب مدل های ترکیبی و واسطه ای مایلند تا نقش اصلی بخش خصوصی را به عنوان بازیگران سنتی در پرداخت های خرد و واسطه گری مالی کماکان حفظ کنند.
به گزارش ستاد خبری نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت مشروح این مقاله برای استفاده علاقه مندان در سایت پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.