28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 01 اسفند 1401 ساعت 23:47

اگر می‌خواهیم دیجیتالی شویم باید ارزش‌آفرینی شود

نوشته شده توسط 


رئیس هیات مدیره بانک تجارت گفت: اگر می خواهیم دیجیتالی شویم و ارزش آفرینی صورت گیرد باید از تجارب مشتریان بهره گیری شود ضمن آنکه CBDC نباید هزینه بانک ها را افزایش دهد.
به گزارش بورس و بانک ، مرتضی ترک تبریزی عصر دوشنبه با اشاره به اینکه موضوع CBDC نیازمند کار بیشتر است، افزود» اینکه CBDC در حوزه های مختلف نقش دارد، شکی نیست ولی هنوز ابهامات زیادی در سند وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه CBDC اگر تیم ها را تجهیز کنیم می توانیم یک کار خوبی را به انجام برسانیم لذا باید بخش نظارتی بانک مرکزی را نیز در این کار درگیر کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع اصلی در این کار بیزینس پلن ها هستند و نباید کاری کنیم که از سوی بانک ها پس زده شوند. اگر قرار باشد معادل پولی که CBDC نیاز دارد در بانک مرکزی بماند، بانک ها دوباره دچار کمبود نقدینگی خواهند شد، اگر در CBDC توسعه نداشته باشیم.

رئیس هیات مدیره بانک تجارت تصریح کرد: باید به نحوی شبکه CBDC را راه اندازی کنیم که مشتریان به کار با این شبکه علاقمند باشند. نمی توان با اجبار کاری را انجام داد چون از سوی مشتریان پس زده می شود. سال هاست در ایران تکنولوژی کیف پول داریم ولی هنوز کارت کشیده می شود و از اپلیکیشن ها استفاده نمی شود و ما شبکه را به خوبی نچیده ایم.

به گفته ترک تبریزی، اگر می خواهیم دیجیتالی بشویم و ارزش آفرینی صورت گیرد باید تجربه مشتری را به کار بگیریم. یک مسئله که اتفاق نظر است اینکه در جاهایی که بین بانک ها ارتباط وجود دارد و تحت نظارت بانک مرکزی است، می توان برخی اپلیکیشن ها را حذف کرد.
مهدی نوری مدرس دانشگاه تهران نیز در نشست تخصصی «ریال دیجیتال، توسعه و بکارگیری آن در اکوسیستم مالی ایران» اظهار داشت: من طرفدار ریال دیجیتال بانک مرکزی هستم. با نوسانات و مشکلات زیادی مثل ناترازی بانک‌ها مواجه هستیم ولی اینکه بانک مرکزی با چه هدفی این ریال دیجیتال را راه‌اندازی کرده، بسیار مهم است.

وی افزود: ما یکسری چالش‌های اقتصادی داریم، ریال دیجیتال می تواند راهکاری برای بسیاری از مشکلات ما باشد. البته مهم است که درباره چه ریال دیجیتالی صحبت کنیم. نمی توانیم بگوییم که یک نوع خاصی از پول دیجیتال بانک مرکزی داریم. یک نوع در بخش خرده فروشی و نوعی دیگر در تبادلات بین کشوری استفاده می شود. آثار و پیامدهای اقتصادی مختلفی دارد هر یک از این پول های دیجیتالی باید تبلیغ متفاوتی بکنیم.

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به موضوع قراردادهای هوشمند، بیمه و غیره ریال دیجیتال می تواند موثر باشد، تصریح کرد: بانک مرکزی در همه این حوزه ها هم دغدغه های مختلفی از جمله در حوزه نظارت دارد. ما می توانیم ارزش آفرینی از دیتا داشته باشیم.

نوری ادامه داد: می توانیم برای بازی های الکترونیک و غیره از پول های هوشمند استفاده کنیم. یکی از راهکارهای مرسوم در دنیا هم استفاده از قراردادهای هوشمند است. بحث توکن سازی کردن دارایی ها یک بحث بسیار گسترده در دنیای امروز است.

وی گفت: ریال دیجیتال در حقیقت یک پلتفرم است و ریال دیجیتال هنوز یکسری از ابهامات دارد که به عنوان نمونه بعد فنی کار انجام شده بسیار بیشتر از بحث های اقتصادی و کسب و کاری آن است.

این کارشناس بانکداری الکترونیک تصریح کرد: همچنین در بحث اسناد پشتیبان ریال دیجیتال نیز کار کمتری شده است. بحث زیست بوم بسیار مهم است. ما نیازمند آن هستیم که بخش خصوصی بتواند در این زمینه اثرگذار باشد و آن را توسعه دهد.

نوری گفت: راه اندازی کردن ریال دیجیتال شاید می توانست با سرعت کمتری باشد و نکته دیگر اینکه نوعی هماهنگی با دیگر بخش ها داشته باشد.

یعقوبی نیز در ادامه این نشست گفت: در دو سال گذشته که درگیر بحث فنی بودیم، چه در لایه کسب و کار، چه در لایه اقتصادی و چه در بعد فنی با یک موضوع نوآورانه و جدید روبه رو بودیم. ما بیش از ۷۵ پلتفرم متفاوت در دنیا را بررسی کردیم و لازم بود تا بررسی های تطبیقی را به سرعت انجام می دادیم.

وی افزود: همه تیم ها در سه بانک ملی، ملت و تجارت که به عنوان پایلوت در طرح ریال دیجیتال انتخاب شده بودند جزو نخبگان و اعضای حرفه ای این صنعت هستند و یکی از چالش های ما جذب این نیروها توسط کشورهای دیگر هستند لذا نیاز است تا افراد بیشتری آموزش داده شوند.

عباس آشتیانی مدیرعامل انجمن بلاک چین ایران هم در این نشست تخصصی گفت: این حق بانک های مرکزی در دنیاست که بتوانند از این فناوری در راستای استفاده از روش های نوین استفاده کند.

وی با اشاره به اطلاعات منتشر شده در خصوص ریال دیجیتال توسط بانک مرکزی اظهار داشت: بلاک چین در حال حاضر امکانات و قابلیت های بیشتری نسبت به آنچه که در سند سفیدنامه بانک مرکزی آمده است، دارد. در صفحه ۱۲ این سند آمده است که اعضای اصلی این ریال دیجیتال، سه بانک هستند و افراد فرعی باید به واسطه این بانک ها وارد شوند.

آشتیانی افزود: شفافیت جریان مالی را می توانستیم در این حوزه داشته باشیم و امکان تحقق انقلابی در حوزه دیتا ماینینگ داشته باشیم ولی این موضوع در سفیدنامه ریال دیجیتال غایب است. امکان بهتری می توانستیم در حوزه سیاست گذاری پولی در این سند داشته باشیم.

این کارشناس بانکداری الکترونیک ادامه داد: همه کشورها در حال استفاده از سیاست گذاری پولی هستند ولی این موضوع داوطلبانه توسط بانک مرکزی ایران کنار گذاشته شده است. با این حال قابلیت برنامه ریزی بلاک چین به خوبی در ریال دیجیتال مورد استفاده قرار گرفته است.

وی درباره صفحه ۱۸ سفیدنامه ریال دیجیتال گفت: در این صفحه تاکید شده که بانک مرکزی می تواند فقط برای خرید کالایی ریال دیجیتالی منتشر کند. در صفحه ۴۵ این سند هم آمده است که ریال دیجیتال می تواند پول برنامه پذیر را تسهیل کند. بعد برنامه پذیری ریال دیجیتال بر بعد برابر بودن آن با اسکناس می چربد.

مدیرعامل انجمن بلاک چین ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با بحران نقدینگی مواجه هستیم و با ریال دیجیتال می توانستیم این موضوع را تا حدی کنترل کنیم. شرایط اقتصاد کشور بسیار خاص است اما شاید این موضوع دست ما را در اجرای اقدامات با ریسک بیشتر باز کند.