07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 12 مهر 1401 ساعت 09:26

منابع قرض‌الحسنه در بانک‌های قرض‌الحسنه متمرکز شود

نوشته شده توسط 

معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران گفت: چنانچه منابع قرض‌‏الحسنه سایر بانک‌‏ها و منابع صندوق‏‌های قرض‌‏الحسنه فقط در بانک‌‏های قرض‏‌الحسنه متمرکز شود، این بانک‌‏ها می‌توانند اقدامات بسیار ارزنده‌‏تری را به انجام برسانند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران، «فرشید رزلانسری» معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک در برنامه «گفت‌‏و‏گوی اقتصادی» رادیو گفت‌‏و‏گو اظهار کرد: با عنایت به محدودیت استفاده بانک‌‏های قرض‏‌الحسنه صرفاً از عقد قرض‌‏الحسنه و علی‌‏رغم اینکه قدمت بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه در کشور بیش از ۱۵ سال نیست، اما کارهای بسیار خوبی در حوزه قرض‌‏الحسنه در این بانک‌‏ها به انجام رسیده است.

وی افزود: بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران تا کنون حدود ۱۳ میلیون مشتری جذب کرده و به بیش از ۱۲ میلیون نفر از این مشتریان وام پرداخت کرده است. با توجه به اینکه ماهیت قرض‌‏الحسنه و اهداف آن با سایر عقود در بانک‏‌های دیگر متفاوت است و همچنین بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه به‌دنبال کسب سود نیستند و با عنایت به ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که عقد قرض‏‌الحسنه دارد، این شیوه از تأمین مالی می‌‏تواند تأثیرگذاری بسیاری بر جامعه داشته باشد.

رزلانسری در خصوص حمایت‏‌های دولت از بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه تصریح کرد: حمایت‌‏های دولت در زمینه ترویج فرهنگ قرض‏‌الحسنه و کمک به رشد قرض‌الحسنه می‌‏تواند صورت پذیرد. عملکرد بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه در حوزه مسئولیت‌‏های اجتماعی و خارج از آن در خصوص بانکداری خرد، وام‌‏های پرداختی در حوزه اشتغال، ازدواج، مسکن و کمک ودیعه مسکن، نشان‏‌دهنده این مطلب است که بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه می‌‏توانند به‌خوبی کمک‌‏کننده دولت باشند.

پرداخت وام قرض‌الحسنه بر کاهش مشکلات جامعه مؤثر است
وی خاطرنشان ساخت: علی‌‏رغم اینکه این بانک‌‏ها کاملاً خصوصی بوده و حمایت مالی نمی‏‌شوند و بودجه دولتی ندارند، تمام منابع مردمی که در این بانک‌‏ها جذب شده، به‌‌صورت کامل به‌عنوان وام‌‏های قرض‏‌الحسنه تخصیص داده شده که این امر می‏‌تواند در کاهش مشکلات و معضلات جامعه بسیار تأثیرگذار باشد.

معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران با اشاره به اینکه در سایر بانک‌‏ها نیز منابع قرض‌‏الحسنه وجود دارد، اما چون به‌‏دنبال سوددهی بیشتری هستند، ممکن است این منابع در حوزه قرض‏‌الحسنه تخصیص پیدا نکند، پیشنهاد داد: پس از گذشت چندین سال از تأسیس بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه و عملکرد آن‏‌ها، نگاه حمایتی دولت تغییر یافته و قوانین و ساختارها و فرآیندهای جدید برایشان تعریف شود تا بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه متفاوت از بانک‏‌های تجاری دیده شوند. به‏‌عنوان نمونه نرخ ذخیره قانونی که برای بانک‌‏ها در نظر گرفته شده، برای بانک‌‏های تجاری و قرض‏‌الحسنه، ۱۰ درصد است و نرخ اضافه برداشت از بانک مرکزی برای هر ۲ دسته از بانک‌ها یکسان است که پیشنهاد می‌‏شود تا حدی متفاوت باشد.

رزلانسری اظهار داشت: همچنین صدور مجوز انجام یک سری عملیات بانکی که بانک‏‌های قرض‏‌الحسنه در حال حاضر اجازه انجام آ‏ن‏‌ها را ندارند، می‌تواند رهگشا باشد.
وی در ادامه سخنان خود را این‌گونه پی گرفت: یک سری محدودیت‌‏ها برای بانک‌‏های قرض‏‌الحسنه مثل سقف پرداخت وام وجود دارد که در سال جاری، به همت مدیران عامل بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه و وزیر امور اقتصاد و دارایی، گامی مؤثر در این زمینه برداشته شد و در حال حاضر تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی، وام قرض‌‌الحسنه پرداخت می‌‏شود.

امکان پرداخت حقوق کارکنان سازمان‌ها از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه
رزلانسری اضافه کرد: اقدام بسیار خوب دیگر، مجوز پرداخت حقوق کارکنان بخش‌‏های دولتی توسط بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه بوده که اقدامی مهم است و این منابع جهت کمک به همین قشر در اختیارشان قرار می‏‌گیرد. چنانچه توسط بخش‏‌های دولتی، حساب پرداخت حقوق پرسنل به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منتقل شود، در قبال آن خواهند توانست از وام‏‌های قرض‌‏الحسنه با کارمزد ۴ درصد و کمتر از آن برای پرسنل خود بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: در حوزه کشورهای اسلامی، فعالیت‌‏های خاصی از بانکداری اسلامی نه‏ تنها در عقد قرض‌‏الحسنه، بلکه در همه عقود اسلامی انجام شده است، اما این گونه نیست که بانکی تخصصی به اسم قرض‌‏الحسنه داشته باشند.

معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران با اشاره به سیستم اعتبارسنجی مشتریان که بانکداری تخصصی قرض‌‏الحسنه در آن پیشرو بوده و برگرفته از بانکداری روز دنیاست، تصریح کرد: سیستم اعتبارسنجی از وثیقه‌‌محوری به سمت اعتبارسنجی مشتریان رفته و در پرداخت وام‌‏های قرض‌‏الحسنه به‌ جای اینکه وثیقه، چک، سفته و منابع مالی شخص مورد سنجش قرار گیرد، اعتبار فرد در سابقه پرداخت اقساط وام و اینکه چقدر در پرداخت اقساط منظم بوده، مورد بررسی قرار می‌‏گیرد.

رزلانسری گفت: در بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران، بیش از ۵۰ درصد از وام‏‌هایی که پرداخت شده، بر مبنای اعتبارسنجی افراد بوده است. اعتبارسنجی، قدرت پرداخت مشتری در بازپرداخت اقساط را مشخص می‌‏کند و بر اساس درآمد شخص، وضعیت دارایی و بر اساس سابقه اعتباری و تسهیلاتی که دریافت کرده و بازپرداخت آن را انجام داده، صورت می‌گیرد. هدف از اعتبارسنجی این است که مشتریان بتوانند به‌‏راحتی از وام‌‏های قرض‌‏الحسنه استفاده کنند.

وی در خصوص نحوه پرداخت وام‏‌های قرض‌‏الحسنه به اشخاص حقیقی گفت: افراد برای استفاده از وام قرض‌‏الحسنه، ابتدا باید در بانک قرض‌‏الحسنه افتتاح حساب کنند. در حال حاضر می‏‌توان به‌صورت آنلاین از طریق همراه‌بانک افتتاح حساب انجام داد و کارت مشتری هم به‌صورت پستی ارسال خواهد شد.

بانک‌های قرض‌الحسنه به اشخاص حقوقی هم وام پرداخت می‌کنند
رزلانسری افزود: با توجه به شناختی که از قرض‏‌الحسنه وجود دارد و به لحاظ فرهنگ‏سازی، نباید صرفاً جهت دریافت وام قرض‌‏الحسنه در این بانک‌‏ها افتتاح حساب شود. اکثر مردم در لحظه، نیاز اساسی به وام ندارند، بنابراین با افتتاح حساب و انتقال گردش حساب حقوق و دستمزد خود به بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه می‌‏توانند معدل حساب ایجاد کرده و به این صورت نیاز عده‏‌ای دیگر را رفع کنند.

رزلانسری خاطرنشان ساخت: ۹ درصد منابع قرض‌‏الحسنه در اختیار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران است، در حالی که این بانک بیش از ۲۰ درصد مصارف قرض‌‏الحسنه را متقبل شده است، یعنی منابع قرض‌‏الحسنه فقط در حوزه قرض‌‏الحسنه تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال جاری برای نخستین بار بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه امکان پرداخت وام به اشخاص حقوقی را پیدا کردند، در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که بانک‏ قرض‌الحسنه مهر ایران با صندوق نوآوری و شکوفایی دارد، امکان تأمین منابع از سوی بانک برای شرکت‌های دانش‌بنیان با ارائه معرفی‌‏نامه از سوی این صندوق فراهم است تا جهت تأمین سرمایه در گردش پروژه‏‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

‏معاون اداره کل توسعه سرمایه انسانی بانک قرض‏‌الحسنه مهر ایران در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه این بانک به معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد برکت وام پرداخت می‌کند، اظهار داشت: در جهت هم‌‏افزایی بانک‌های قرض‌الحسنه، چنانچه منابع قرض‌‏الحسنه سایر بانک‌‏ها و منابع صندوق‏‌های قرض‏‌الحسنه فقط در بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه متمرکز شود، این بانک‌‏ها ‏ می‌توانند اقدامات بسیار ارزنده‌‏تری را به انجام برسانند.