28 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 06 ارديبهشت 1401 ساعت 15:45

جهش پنج پله ای کارگزاری بانک ملی ایران در سال کم رونقی بازار سرمایه

نوشته شده توسط 

صورت‌های مالی کارگزاری بانک ملی ایران برای دوره مالی منتهی به 29 اسفندماه 1400 نشان می‌دهد سود خالص این شرکت 168 میلیارد و 928 میلیون تومان بوده و این شرکت از این نظر در رتبه دوم در بین تمام کارگزاری‌ها قرار گرفته است.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک ملی ؛  صورت‌های مالی منتشر شده کارگزاری بانک ملی ایران که در سامانه کدال منتشر شده حکایت از آن دارند که این شرکت در دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، سودی برابر با ۱۶۸ میلیارد و ۹۲۸ میلیون تومان داشته است. هرچند این رقم در مقایسه با سود ۲۸۹ میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومانی سال قبل از آن، ۴۱.۷۲ درصد کاهش داشته اما باید توجه داشت که سال ۱۴۰۰، بورس شاهد کاهش شدید کارمزد های کارگزاران و خروج بسیاری از سهامداران حقیقی بود که به ویژه در نیمه نخست و با دعوت دولتمردان وارد این بازار شده بودند.
در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، شاخص کل حتی تا کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز سقوط کرد و روزهای متمادی هم ارزش معاملات و هم تعداد معاملات پایین بود و تمامی کارگزاری‌های کشور شاهد کاهش درآمدهای عملیاتی و سود خالص بودند.
جمع درآمدهای عملیاتی کارگزاری بانک ملی هم در سال گذشته ۲۳۴ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان بوده که در مقایسه با درآمد ۳۶۸ میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومانی دوره مالی سال قبل از آن کاهشی ۳۶.۳۷ درصدی داشته است.
از سوی دیگر درآمد کارمزد و حق الوکاله این شرکت ۱۶۸ میلیارد و ۳۳۹ میلیون تومان بوده که ۳۹.۲۵ درصد کمتر از دوره مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۹ است.
در صورتی که بخواهیم نگاهی منصفانه نسبت به این کاهش داشته باشیم، باید توجه کنیم که از اواخر سال ۱۳۹۹، براساس دستور دولت، میزان کارمزد شرکت‌های کارگزاری از محل خرید و فروش سهام به نصف کاهش پیدا کرد.
سود سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی ایران نیز از ۹۱ میلیارد و ۴۷ میلیون تومان در پایان سال ۱۳۹۹ به ۶۵ میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان کاهش یافته که افتی ۲۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد.
در سال ۱۴۰۰، بالاترین سود متعلق به کارگزاری مفید با رقمی بیش از یک هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان و پس از آن کارگزاری بانک ملی با ۱۶۸ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹، کارگزاری بانک ملی در رتبه هفتم از نظر سودآوری در بین شرکت‌های کارگزاری قرار داشت که در سال ۱۴۰۰ با وجود کم رونقی بازار سرمایه توانسته رتبه خود را به دومین کارگزاری پر سودآور بازار سرمایه ارتقا بخشد.
سود عملیاتی این شرکت برای دوره مالی مورد گزارش برابر با ۱۹۱ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان بوده که ۴۰.۵۹ درصد کمتر از ۳۲۲ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومانی ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ است.