12 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 07 آذر 1400 ساعت 22:15

ایجاد کمیته مشترک برای پیگیری پروژه های تأمین مالی شده صندوق توسعه ملی در بخش گردشگری

نوشته شده توسط 

در دیدار مشترک دکتر غضنفری با معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، راه حل های موجود برای ایجاد تعامل مستمر بین وزارت گردشگری و صندوق توسعه ملی بررسی و بر ایجاد کمیته مشترکی برای پیگیری پروژه های تأمین مالی شده توسط صندوق تاکید شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل ازروابط عمومی صندوق توسعه ملی ؛ سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امروز 7مهر 1400 با حضور در صندوق توسعه ملی با دکتر مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی دیدار و گفت و گو کردند.

در این نشست مشترک؛ راه حل‌های اجرایی برای بهره مندی بیشتر از منابع ترکیبی صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل در حوزه گردشگری بررسی و بر تشکیل جلسه‌ی فنی و کارشناسی بین مسئولین مربوطه در دو مجموعه به منظور رسیدن به راه کارهای مشترک تأکید گردید. 

در ادامه با توجه به تقاضای‌ وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای استفاده از تسهیلات سرمایه در گردش در بخش گردشگری، مقرر شد در کمیته‌ای موضوع بررسی و نهایتا" بر لزوم همکاری بانک تخصصی برای بهره‌مند کردن پروژه های گردشگردی از منابع ترکیبی بانک ها و صندوق به عنوان راهکاری مؤثر جهت افزایش تسهیلات به این بخش استفاده شود.

همچنین در این نشست، در خصوص راههای توسعه‌ی گردشگری و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در این بخش با هدف افزایش ارزآوری به کشور در شرایط  شیوع ویروس کرونا، بحث و تبادل نظر شد. در ادامه دکتر غضنفری با اشاره به ضوابط و اساسنامه صندوق توسعه ملی تأکید کرد که تسهیلات ارزی باید بصورت ارزی تسویه شوند و تبدیل و تسعیر آن به ریال مجاز نیست.

گفتنی است: با توجه به ظرفیت بالای کشور ایران در جذب توریست ودارا بودن تمدن کهن و تنوع آب و هوایی، توسعه‌ی بخش گردشگری و استفاده از ظرفیت های بالای کشور می‌تواند نقش مؤثری در تأمین ارز مورد نیاز کشور ایفا نماید و این صندوق حاضر به توسعه‌ی هر چه بیشتر این صنعت به ویژه در استانها و حمایت از بخش خصوصی فعال در این بخش بوده و در صورت ارایه‌ی طرح های قابل قبول از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، منابع مالی مورد نیاز آنها را تأمین خواهد کرد.

 شایان ذکر است؛ بر اساس آمار موجود، میزان کل قراردادهای سپرده گذاری ریالی منعقده این صندوق در بخش گردشگری با بانک های عامل بالغ بر 46 هزار میلیارد ریال بوده که از این مبلغ حدود 22 هزار میلیارد ریال برای تأمین مالی 289 طرح توسط بانک های عامل به واجدین شرایط تخصیص داده شده است.