26 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 31 مرداد 1400 ساعت 16:38

رئیس جمهور : اصلاح نظام بانکی مهم است/ بانک مرکزی از حالت توصیه خارج شود

نوشته شده توسط 

به گفته رئیس جمهور، نظام بانکی با همکاری مجلس و صاحب نظران اقتصادی باید اصلاح شود. بانک مرکزی نیز باید از حالت توصیه دادن خارج شود و به وظیفه نظارتی خود به صورت جدی بپردازد. رئیس جمهور کشورمان ضمن تأکید بر اینکه  آسیب به اعتماد عمومی یکی از مسائل مهم کشور است، گفت: من به عنوان یک خدمتگزار و دولت هدفم آن است که به وعده‌ها عمل کنم و مجلس شورای اسلامی نیز مساعدت کند و در رسانه‌ها، صحن و کمیسیون‌ها نقطه نظرات ارزشمند خود را بیان کنند تا دولت موفق به عمل  به وعده‌های خود شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از خانه ملت؛ حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نشست علنی نوبت دوم امروز (شنبه، 30 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در بخش دوم بررسی برنامه‌های کلان دولت و وزرای پیشنهادی خود در پاسخ به سوالات و برخی انتقادات ابتدا ضمن تشکر از تمامی نمایندگان، رئیس مجلس شورای اسلامی و همه موافقان و مخالفان، چه آنانی که فرمایشات خود را مطرح و چه آنانی که در جلسات بعدی نقطه نظرات خود را مطرح خواهند کرد، گفت: یکی از مشکلات کشور غیر از بحث معیشت و کسب و کار که بسیار آسیب دیده، موضوع مهم اعتماد است.

رئیس جمهور کشورمان خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: این اعتماد باید بازگردد و بازسازی شود، برگشت این اعتماد در گرو عمل به وعده‌ها است. من به عنوان یک خدمتگزار و دولت هدفم آن است که به وعده‌ها عمل کنم و مجلس شورای اسلامی نیز مساعدت کند و در رسانه‌ها، صحن و کمیسیون‌ها نقطه نظرات ارزشمند خود را بیان کنند تا دولت موفق به عمل  به وعده‌های خود شود.

وی تأکید کرد: آن جلوه از صداقت را که مردم شاهد آن هستند و آنچه گفته می‌شود باید عملیاتی شود تا بار دیگر اعتماد بازسازی شود. بدانید چه در دوره انتخابات و چه در جلسات بعد از انتخابات بنای من عمل به وعده‌ها بوده است. این موضوع هم با یک ادعا نمی‌شود، اثبات کرد، جز اینکه مردم عزیز در هر کوی و برزنی عمل به وعده‌ها را توسط مسئولان و دولت ببینند. بر این اساس از خداوند متعال برای عمل به وعده‌ها مدد می‌جوییم.

وعده های من انتخاباتی نبوده است/باید این برنامه ها باور و عمل شود

رئیسی اظهار کرد: این موضوع که کسی تصور کند که این وعده تنها برای دوره انتخابات و به منظور ایجاد هیجاناتی بوده است، درست نیست، ما در محضر خداوند متعال و ارواح مطهر شهدا قرار داریم و سخنی که می‌گوییم باید با باور و بنا بر عمل باشد.

رئیس قوه مجریه در پاسخ به برخی انتقادات نسبت به برنامه دولت به ویژه از سوی حجت‌الاسلام بحرینی گفت: آنچه تقدیم مجلس کردم بر اساس اعلامی که به من مبنی بر ارائه برنامه دولت به صورت خلاصه و ارسال برنامه کلان به مجلس در آینده نزدیک بود، انجام شد بنابراین تنها برنامه دولت را در 5 الی 6 صفحه تقدیم مجلس کردم و تمامی برنامه دولت در این تعداد صفحات کم گنجانده نمی‌شد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: تمامی برنامه دولت سیزدهم در این چند صفحه خلاصه نمی‌شد و در این 6 صفحه تنها به صورت اجمالی رویکردهای دولت گنجانده شده بود و خلاصه آن را برای شما نمایندگان قرائت کردم. دولت دارای یک برنامه کوتاه مدت شامل حدود 60 تا 65 است که این برنامه آنی و کوتاه مدت و با محوریت برنامه پیش روی دولت مانند موضوع کرونا، بازار سرمایه، کسری بودجه و .... است که این برنامه را در محضر رهبر معظم انقلاب عرض کردم.

وی ادامه داد: برنامه دولت سیزدهم با 30 مسئله کشور که برخی از این موضوعات مربوط به دستگاه‌ها نیست و فراوزارتخانه‌ای و بخشی است. در این برنامه هم نسبت به مسئله خوب پرداخته شده و هم مشکل و راهکارهای برون رفت از آن به خوبی مد نظر قرار گرفته و احصاء شده است.

رئیسی گفت: مسئولیت هر وزارتخانه و هر وزیر مشخص است، لذا زمان بندی برای انجام همه برنامه ها نیز تبیین شده است؛ برنامه تحولی دولت سیزدهم تا چند روز آینده تقدیم نمایندگان و نخبگان خواهد شد تا پیش نویس آن پس از کسب نظرات منتخبان ملت و نخبگان نهایی شود.

وی ادامه داد: مسئله مسئولیت هر کدام از اعضای دولت به صورت عام و به صورت خاص مشخص شده، لذا همه باید پاسخگو باشند و نمی توانند رفع مسئولیت کنند. در حوزه اقتصاد، وزیر، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و... همگی در برابر خداوند، قانون، مردم و مجلس پاسخگو هستند. البته این جمع برای تحقق اهدافش نیاز به هماهنگی دارد که بنده و معاون اول در این راستا انجام وظیفه خواهیم کرد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: در واقع برای ایجاد هماهنگی در میان اعضای تیم اقتصادی و جلوگیری از چند آهنگی که در گذشته نیز به نسبت به دولت های قبل مورد ایراد قرار می گرفت، تیم مشخصی را ایجاد کرده تا همکاری و هم افزایی تحقق یابد.

وی اظهار داشت: اصلاح نظام بانکی همواره از برنامه های دولت های مختلف بوده، زیرا مهم و محوری است؛ این دغدغه باید حل شود، لذا برای این امر خصوصاً بانک های خصوصی راهکارهایی احصا شده که لازم است دیدگاه وزیر، بانک مرکزی و تیم اقتصادی با کمیسیون های تخصصی مجلس به اشتراک گذاشته شود تا نهایتاً اقدام و عمل صورت گیرد.  به عبارتی نظام بانکی با همکاری مجلس و صاحب نظران اقتصادی باید اصلاح شود. بانک مرکزی نیز باید از حالت توصیه دادن خارج شود و به وظیفه نظارتی خود به صورت جدی بپردازد.

رئیسی بیان کرد: در حوزه صندوق های بازنشستگی که نمایندگان مجلس نسبت به آن دغدغه هایی را مطرح کردند، همگی خوب می دانیم چه وضعیتی دارند و اگر بودجه ای که برای آنها اختصاص می یابد، کم باشد یا نباشد، چه اتفاقی رخ می دهد. بنابراین برای رفع این موضوع نیاز به همکاری دولت و مجلس و برنامه ریزی وجود دارد.

بالاترین مقام قوه مجریه کشور گفت: شاخص های اقتصادی بعضا مورد ابهام و تردید قرار دارد که باید مورد بازنگری قرار بگیرند. این شاخص ها باید اصلاح و مورد راستی آزمایی قرار بگیرند، تا نهایتاً دولت، مجلس و نخبگان و دانشگاهیان بتوانند از آن استفاده کنند.

دولت به استفاده از ظرفیت ارزشمند بانوان توجه خواهد کرد

وی ادامه داد: در رابطه با مسئله حضور بانوان و استفاده از این ظرفیت ارزشمند در کشور باید اذعان کرد که حتما دولت به آن توجه خواهد داشت. این ظرفیت بزرگ در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و تولید می تواند نقش آفرین باشد، لذا نسبت به بهره گیری از این مهم در دولت غفلت نخواهیم کرد؛ البته استفاده از بانوان صرفاً به کابینه و وزرا خلاصه نخواهد شد، بلکه در جای جای کشور به آن توجه می شود، زیرا ظرفیت اثرگذار و فرهیختگی است.

ظرفیت ارزشمندی در میان اهل سنت وجود دارد

رئیس جمهوری تصریح کرد: نسبت به استفاده اقوام، قومیت ها و گروه های مختلف همواره اعلام شده که باید از ظرفیت آنها در سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت ارزشمندی در میان اهل سنت وجود دارد و همه ما در برابر جوانان تحصیلکرده و نخبه خانواده های اهل سنت و... مسئولیت داریم. در واقع هیچ فرقی میان جوانان برومند کارآمد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری در کشور در یک قوم با یک گویش با قوم و گویش دیگر وجود ندارد.

رئیس دولت سیزدهم اظهار داشت: دولت مربوط به جمهور است و جمهور هم 80 میلیون نفر جمعیت با گویش های مختلف و اقوام شیعه و سنی، ترک، فارس، ترکمن و عرب و عجم است. همه آحاد این ملت هستند و ما نیز نسبت به آنها مسئولیت داریم، چه کسانی که به این دولت رأی داده اند و چه کسانی که رأی نداده اند.