20 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 28 بهمن 1402 ساعت 18:53

در نشست تخصصی «بررسی بودجه ۱۴۰۳» تاکید شد: اقتصاد ایران دچار انواعی از ناترازی‌هاست

نوشته شده توسط 

لایحه بودجه 1403 انقباضی بسته شده است
نشست تخصصی «بررسی بودجه ۱۴۰۳» با مشارکت کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و کانون کارگزاران بورس و اوراق‌بهادار در سالن همایش‌های شرکت بورس تهران برگزار شد.
به گزارش بورس و بانک؛ در این نشست که از سلسله نشست‌های مشترک کانون‌های کارگزاران بورس و نهادهای سرمایه‌گذاری ایران است؛ مدیران سازمان بورس و اوراق‌بهادار و ارکان بازار سرمایه، روسای اتاق بازرگانی ایران و تهران، مدیران‌عامل، اعضاء هیات‌مدیره نهادهای مالی و فعالان بازار سرمایه حضور داشتند و دکتر تیمور رحمانی و محمد قاسمی اساتید دانشگاه در خصوص بودجه ۱۴۰۳ مواردی را مطرح کردند.
دکتر تیمور رحمانی استاد دانشگاه در ابتدای این نشست وضعیت کلان اقتصاد کشور را مورد بررسی قرار داد و گفت: پیش‌بینی رشد ۸ درصدی برای اقتصاد در ایران هیچوقت قابل دسترس نخواهد بود و اصلا نباید به آن فکر کرد، اما در خوشبینانه‌ترین حالت رشد ۵ درصدی قابل‌قبول‌تر خواهد بود.
دکتر رحمانی با طرح این سوال که چرا سیاست انقباضی به کاهش محسوس تورم منجر نشده است؟ گفت: اگرچه سیاست‌های اتخاذ شده طی یکسال گذشته انقباضی بوده است، اما این سیاست‌های انقباضی در راستای کاهش تورم اتخاذ شده است؛ نه حذف تورم.
وی با تاکید بر اینکه نرخ تورم ایران صعودی است، گفت: با نادیده گرفتن نوسانات موقتی تورم، اقتصاد به تدریج در مسیر متوسط تورم‌های بالاتر قرار گرفت؛ بنابراین اقتصاد در دهه ۹۰ گرایشی به برگشت به متوسط نرخ تورم ثابتی نداشت؛ گرچه در سالجاری اندکی گرایش به سمت پایین را به نمایش گذاشته است.
از نظر وی اقتصاد ایران دچار انواعی از ناترازی‌هاست و تداوم ناترازی‌ها فقط در صورتی امکانپذیر است که متکی به خلق و رشد نقدینگی شود؛ بنابراین به صورت بنیادی نیروی ترند صعودی تورم فراهم شده است. از سوی دیگر شوک‌های متعدد سیاسی و خارجی وارده به اقتصاد در شکل دادن جهش‌های تورمی و ترند صعودی تورم تا حدود زیادی موثر بوده است.
دکتر تیموری با تاکید بر اینکه به دلیل وجود انتظارات تورمی بالا رشدهای نقدینگی بدون وقفه اثر خود را بر قیمت‌ها نمایان می‌کند، افزود: بخشی از تورم دو سال گذشته انعکاس آشکار شدن تورم پنهانی بوده که در اقتصاد کشور وجود داشته است.
دکتر محمد قاسمی استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نیز در ادامه نشست تخصصی بررسی بودجه ۱۴۰۳ با  بیان اینکه سهم مالیات‌ها در تامین منابع دولت افزایش یافته است، نکات مهم و کلیدی لایجه بودجه 1403 را چنین تشریح کرد و گفت: در لایحه بودجه 1403 سهم درآمدهای مالیاتی از منابع‌عمومی دولت ۴۵.۵ درصد در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر رشد مالیات اشخاص حقوقی ۵۳.۵ درصد، رشد مالیات بر درآمدها ۳۳.۳ درصد، رشد مالیات بر ثروت ۳۲.۸ درصد و رشد مالیات بر کالاها و خدمات ۵۴.۵ درصد تعیین شده است.
وی با تاکید بر اینکه سهم مالیات از منابع درآمدی دولت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: همچنین در مجلس نیز درآمدهای مالیاتی ۱۰۰ همت افزایش یافته است و مجلس نیز بر روی ترازکردن صورت‌های مالی بودجه تمرکز کرده است.
دکتر قاسمی در ادامه به نکات مهم دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت:  در ارزیابی کلی هدف اصلی دولت تراز کردن منابع و مصارف در سال ۱۴۰۳ بوده و لایحه بودجه انقباضی بسته شده است. همچنین اتکاء بودجه دولت به منابع حاصل از صادرات نفت‌وگاز کاهش یافته است و دولت قصد استفاده گسترده از محل اوراق برای تامین مالی همچون سنوات گذشته را ندارد. وابستگی منابع‌عمومی به فروش انواع اوراق مالی‌واسلامی نیز ۱۰.۳ درصد در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه سال آینده سال سختی برای اقتصادی کشور خواهد بود، گفت: دولت بودجه را با مالیات بسته است؛ در حالی که به نظر می‌رسد درآمدهای مالیاتی چندان طبق برنامه محقق نخواهد شد. به گفته وی کاهش کسری تراز عملیاتی در مرحله تهیه‌وتنظیم بودجه حاکی از این است که دولت سعی دارد هزینه‌ها را مدیریت کند، اما این مدیریت به قیمت فشار مضاعف بر خانواده‌ها و شرکت‌ها خواهد بود.