16 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 29 مهر 1397 ساعت 11:54

تالار شیشه‌ای موفقیت‌های گذشته – دشواری‌های آینده

نوشته شده توسط 

shahbaziنعمت ا... شهبازی- صاحب امتیاز و مدیرمسئول

در پی انتخابات هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران، حسن قالیباف اصل نیز پس از یک دهه حضور به عنوان مدیرعامل این شرکت ترجیح داد حضور در دانشگاه را اولویت اول خود قرار دهد و لذا بحث انتخاب جایگزین برای وی مطرح شد و در نهایت این مسئولیت خطیر به علی صحرایی واگذار شد. مسئولیتی که تا پیش از این، افرادی چون رجایی سلماسی، میرمطهری، عبده تبریزی، علی صالح ابادی و علی رحمانی عهده‌دار آن بودند و هر یک به سهم خود در رشد و بلوغ بازار سهام کشور طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی، نقش ایفا نمودند.
قالیباف در طول یک دهه مدیریت بورس تهران، توانست همواره رضایت هیات مدیره این شرکت و اهالی بازار سرمایه به ویژه مدیران و صاحبنظران را جلب نماید. اگرچه در یک دهه گذشته به دلایل گوناگون داخلی و خارجی، اقتصاد ایران همواره در تلاطم و ناآرامی‌های شدید بود، اما بازار سرمایه کشور توانست در مجموع از این گردنه‌ها و بحران‌ها به سلامت و سربلند عبور نماید.

در طول یک دهه گذشته تحولات و اقدامات بسیار مهمی برای رشد و توسعه کمی و کیفی بازار سهام صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به ترویج و گسترش بیش از پیش فرهنگ سهامداری در کشور، راه اندازی ابزارهای جدید مالی، ارتقاء سطح شفافیت فعالیت شرکت‌های بورسی، تقویت نظارت بر عملکرد بازار سهام، پذیرش ده‌ها شرکت بزرگ در این بازار، افزایش چشمگیر سهم بازار سرمایه از تولید ناخالص ملی و نقش آفرینی روز افزون آن در جذب سرمایه‌های مردمی و کمک به افزایش سرمایه و تامین مالی ارزان قیمت برای شرکت‌های بورسی اشاره کرد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر حدود 9.5 میلیون نفر سهامدار در 700 شرکت پذیرفته شده در بازار سرمایه سهامدار هستند و روزانه 2 هزار تا 2 هزار و 300 میلیارد تومان معامله در بورس تهران انجام می‌شود.
علی صحرایی مدیرعامل جدید بورس تهران نیز که از مدارج تحصیلی خوبی در رشته حسابداری برخوردار است با سابقه حدود دودهه حضور مداوم در بازار سرمایه، از سطوح کارشناسی و مدیریتی تا معاون عملیات شرکت بورس تهران و عضور هیات مدیره فرابورس، عملا در بخش‌های مختلف این بازار فعالیت نموده و ارتباط و آشنایی خوبی با نهادها و فعالان بازار دارد.
در شرایط فعلی با توجه به افزایش بسیار زیاد ارزش و حجم معاملات در بورس تهران و پذیرش اکثر قریب به اتفاق شرکت‌ها و بنگاه‌ها در این بازار، ضروری است که تدابیر لازم برای صیانت از این بازار و حفظ گسترش اعتماد عمومی نسبت به آن اندیشیده و اقدامات مناسب صورت گیرد و نحوه نظارت و راهبری این بازار متحول شود.
امروز بورس تهران، تنها تالار شیشه‌ای خیابان حافظ با تعداد معدودی شرکت پذیرش شده و یا سهامدار نیست. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، آسیب‌های افزایش لجام گسیخته حجم نقدینگی در کشور (به حدود 1650 هزار میلیارد تومان) را تنها با استفاده از بازار سرمایه می‌توان مهار و مدیریت کرد. امروز بازار سرمایه به عنوان یکی از مهمترین رکن‌های اقتصادی کشور مطرح است و شرایط اقتصادی، فضای تحریم و الزامات رشد و توسعه کشور و حتی مشکلات بازار پول اهمیت این بازار را دو چندان کرده است. بدون تردید مدیریت بازار سرمایه (از شورای عالی بورس تا هیات مدیره و مدیرعامل بورس تهران و کلیه نهادهای فعال مانند شرکت‌های کارگزاری و تامین سرمایه و...) بیش و پیش از هر چیز باید به طور مداوم با خود تکرار کنند که در جایگاه بسیار خطیری نشسته‌اند و بخش عمده‌ای از اقتصاد ملی و سرمایه‌های مردم تحت نظارت و مدیریت آنها به کار گرفته می‌شود و فعالیت می‌نماید.