08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 17 خرداد 1402 ساعت 16:29

۳ موافقت اصولی صندوق بازنشستگی تکمیلی‌ به زودی صادر می‌شود

نوشته شده توسط 

طی روزهای آینده سه موافقت اصولی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی صادر خواهد شد که هم در جهت تامین آینده شاغلان و بازنشستگان است و هم منابع جدید، مستمر و پایداری برای بازار سرمایه فراهم خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ما (معصومه صالحی)؛ دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس‌واوراق‌بهادار صبح امروز در مراسم آغاز به کار پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) ضمن بیان مطلب فوق و با تاکید بر اینکه فعالیت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی همزمان با نمایشگاه صنعت مالی آغاز خواهد شد، گفت: امیدواریم در سالجاری سه موافقت اصولی برای صندوق‌های بازنشستگی داشته باشیم.

دکتر عشقی با بیان اینکه این صندوق‌ عواید مفید فراوانی برای بازار سرمایه و بازنشستگان خواهد داشت، خاطرنشان کرد: فعال‌سازی صندوق‌های بازنشستگی طی یک‌سال‌ونیم گذشته گسترش و موردتوجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان بورس‌واوراق بهادار با اعلام اینکه طی هفته‌‌های گذشته هر هفته یک عرضه اولیه صورت گرفت که امیدواریم ادامه‌دار باشد، تاکید کرد: اولویت بورس و فرابورس پذیرش شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه است.

دکتر عشقی با اعلام این خبر که برای اولین‌بار و با هدف سنجش وضعیت سواد مالی در کشور سازمان بورس‌واوراق بهادار اقدام به تاسیس مرکز افکارسنجی بازار سرمایه کرده است، گفت: ما در سازمان بورس مرکز افکارسنجی راه‌اندازی کرده‌ایم تا سواد مالی مردم را بسنجیم تا بتوانیم سواد مالی در سطوح مختلف (دانش‌آموزی، دانشجویی، مدیران و عموم مردم) را توسعه دهیم. همچنین طی دو سال و اندی که از شرایط سابق بازار سرمایه می‌گذرد؛ اتفاقات مثبت زیادی رخ داده است.

وی برگزاری نمایشگاه صنعت مالی را فرصت مغتنمی برای اهالی بازار سرمایه دانست که پیشرفت‌ها را رونمایی و خلاقیت‌ها را ارائه می‌کند، گفت: امیدوارم نتیجه مطلوبی از این نمایشگاه بگیریم؛ این در حالی است که نمایشگاه صنعت مالی فرصت طلایی برای افزایش دانش مالی برای عموم مردم و فعالان اقتصادی خواهد بود؛ چراکه سواد مالی یکی‌ از مولفه‌های مهم عصر جدید است.

رئیس سازمان بورس‌واوراق بهادار همچنین گفت: همزمان با آغاز فعالیت نمایشگاه صنعت مالی؛ قراردادهای آتی سهام رونمایی خواهد شد. این قراردادها منجر به ثبات بازار می‌شود؛ هر چند که این ابزار، ابزاری بسیار پیچیده بوده و نیاز به دانش مالی فراوانی دارد، اما فواید زیادی‌ به ‌خصوص در ثبات بازار به همراه خواهد داشت.

به گفته وی تا چند سال گذشته ۱۰ کارگزاری برتر بازار سرمایه وابسته به بانک‌ها بودند، اما در حال حاضر بهترین کارگزاری‌ها؛ کارگزاری‌های بخش خصوصی هستند که نوآوری‌ را به بازار سرمایه تزریق کرده‌اند.

دکتر عشقی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بورس را افزایش حجم انتشار اوراق برای تامین مالی تولید اعلام کرد و گفت: در حدود سه ماه گذشته حجم موافقت اصولی بالایی را تصویب کردیم.

وی سفر به استان‌های اقتصادی کشور به منظور ارتباط بیشتر با فعالان اقتصادی استان‌ها را امری بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: تعریف مسیر سبز تامین مالی هم در دستور کار سازمان بورس قرار داد؛ این در حالی است که افزایش سرمایه‌ها نیز برای ما حائزاهمیت است.

دکتر عشقی در پایان با اعلام این خبر که صکوک پلاس در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی رونمایی می‌شود، گفت: الکترونیکی کردن مجوزهای تامین مالی و انتشار اوراق بهادار هم نیز نکته حائزاهمیتی است؛ در همین راستا آموزش نحوه انتشار اوراق بدهی (صکوک پلاس) در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ما؛ صکوک پلاس به عنوان پنجره تامین مالی ایران است که در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه رونمایی خواهد شد. در حدود سه ماه گذشته حجم بالایی از موافقت اصولی‌های تامین مالی از طریق انتشار صکوک توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شده‌است.

صکوک پلاس به عنوان پنجره تامین مالی ایران با ارائه نمونه‌ اسناد، مدارک، فرم‌ها، قراردادها و مکاتبات انواع شیوه‌های تامین مالی در بازار سرمایه ایران و همچنین محتوای آموزشی، بانیان و دست‌اندرکاران انتشار این اوراق را جهت انتخاب صحیح ابزار تامین مالی با توجه به شرایط آنها راهنمایی می‌کند.