31 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 18 ارديبهشت 1403 ساعت 18:39

رویداد کم سابقه در بازار سرمایه ایران: بورس تهران کارگاه آموزشی “استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری” را برگزار کرد

نوشته شده توسط 

کارگاه آموزشی “استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری” توسط بورس تهران با همکاری ابتکار بورس‌های پایدار ملل متحد و با حضور دویست نفر از نمایندگان ناشران و فعالان بازار برگزار شد.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران؛ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 مدیرعامل بورس تهران، دکتر محمود گودرزی در ابتدای این کارگاه به ایراد سخنانی پرداخت و ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد کم سابقه در بازار سرمایه ایران، با نگرش به دستورالعمل اجرای حاکمیت شرکتی و جایگاه افشای پایداری در آن، رویکرد موثر ناشران بورسی را به اصول زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی خواستار شد تا همه جوانب فعالیت یک بنگاه و آثار آن بر ذینفعان فعلی و آتی روشن شود.

 اساتید این کارگاه آموزشی نمایندگانی از نهادهای «بورس‌های پایدار سازمان ملل، بنیاد IFRS و شرکت مالی بین‌المللی (IFC )» بودند.

هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی بیشتر شرکت‌ها با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری است تا سطح آگاهی ناشران از استانداردهای بین‌المللی افشای نحوه اجرای اصول حاکمیت شرکتی افزایش یافته و با وسعت دید بیشتر به مقوله پایداری بپردازند. همچنین امکان درک فرصت‌ها و ریسک‌های پایداری برای مدیران شرکت‌ها فراهم شود.

بخش اول این کارگاه به این موضوع که استانداردهای پایداری بر چه چارچوب مفهومی استوار است و چه اطلاعات و چه ویژگی‌هایی دارد و در کجا و چگونه باید افشا شود، پرداخت.

در بخش دوم تلاش شد تا شرکت‌ها بتوانند راهبردهای افشای خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری قرار دهند و نیز الزامات جغرافیایی یا مرتبط با صنعت خود را مد نظر داشته باشند.

در بخش بعدی راهنمایی‌هایی در مورد شناسایی فرصت‌ها و ریسک‌های پایداری، ارزیابی اهمیت اطلاعات مربوطه، ارزیابی راهبرد و میزان توانایی شرکت در مواجهه با ریسک‌های اقلیمی مطرح شد.

مبحث پایانی، انتقال موثر و کارای موضوعات مرتبط با پایداری و همچنین توانایی شرکت در مواجهه با موضوعات آب و هوایی به مخاطبان گزارش‌های پایداری بود.

پایداری(Sustainability)  یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه اقتصاد و مدیریت کسب و کار است و نخستین بار دانشمندان محیط ­زیست بودند که به مفهوم پایداری توجه کرده و پس از آن به تدریج در سایر حوزه‌های مدیریتی نیز فراگیر شده و جایگاه خود را پیدا کرد. مفهوم پایداری در نوشته‌های مدرن، به این معنا است که هم­زمان با کسب سود امروز، به اثرات بلندمدت فعالیت خود و دوام منابع برای بهره ­برداری در آینده نیز فکر کنیم.

لازم به ذکر است، گزارش پایداری، اطلاعاتی درباره عملکرد زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی را در اختیار سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان قرار می‌‌دهد. افشای اطلاعات پایداری شرکت‌ها منجر به افزایش شفافیت، ارتقای برند، حسن شهرت و افزایش توان رقابتی شرکت‌ها می‌شود.

دلیل طراحی استانداردهای افشای پایداری برآوردن نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان است و همه کشورها باید با در نظر گرفتن اهمیت روز افزون مقوله توسعه پایدار، اقداماتی را در این مسیر به عمل آورند. با توجه به این که شرکت‌ها نقش بسیار مهمی در زمینه توسعه پایدار دارند، لذا بایستی در خصوص تهیه گزارشات پایداری تجهیز شوند.