14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
یکشنبه, 20 اسفند 1402 ساعت 15:15

انتخاب صحیح سهام در تورم، ارزش خود را از دست می‌دهد/ سرمایه گذاری در شرایط تورمی بسیار دشوار است

نوشته شده توسط 
مدیرعامل گروه مالی فیروزه گفت: تورم بسیار وحشتناک، مخرب، آزاردهنده و پرهزینه برای همه مردم در یک کشور است. یک نوع مالیات بدون قانونگذاری است. یک نوع مالیات که قانونگداری درباره آن رعایت نشده است.

 

به گزارش بورس و بانک ؛ رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه در کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکار‌های تورم در اقتصاد ایران اظهار کرد: زندگی با تورم باعث شده که مردم ایران، کسب و کار‌ها و خانواده‌ها یاد بگیرند چطور با تورم زندگی کنند. ما آثار آن را روی شیوه سرمایه گذاری مردم ایران و شیوه پس انداز‌ها و... مشاهده می‌کنیم. همچنین، جهش‌های ارزی و تورم‌های بالای ۴۰، ۵۰ درصدی باعث شده که سطح برنامه ریزی در کسب و کار‌ها و برنامه ریزی خانواده‌ها دچار مشکل شوند.

وی ادامه داد: در ۴۰، ۳۰ سال اخیر کشور‌های نوظهور که مشکل تورمی دورقمی داشتئند، توانستند تورم را یک رقمی کنند. در کشور ما دوره‌هایی داشتیم که تورم کنترل شده، اما در سال‌های گذشته ما از میانگین ۲۰ درصدی تورم به میانگین‌های بالای ۳۵، ۴۰ درصد رسیدیم که تاثیر جدید روند این تورم بر زندگی مردم و کسب و کار‌ها بسیار بالا بوده است.

ربیعی افزود: تورم بسیار وحشتناک، مخرب، آزاردهنده و پرهزینه برای همه مردم در یک کشور است. یک نوع مالیات بدون قانونگذاری است. یک نوع مالیات که قانونگداری درباره آن رعایت نشده است. حتی از مالیات نیز بدتر است. زیرا مالیات از کسب و کار‌ها و ثروتمندان با هدف اینکه خرج آموزش، بهداشت و. شود دریافت می‌شود تا اختلاف طبقاتی کم شود. اما تورم؛ مالیاتی است که اختلاف طبقاتی را بیشتر می‌کند. 

مدیرعامل گروه مالی فیروزه ادامه داد: در توجیه صحبت هایم که گفتم مردم ایران به تورم عادت کردند، این را بگویم در کشور ما درصد خانواده‌هایی که ملک مالکیتی دارند، نسبت به بسیاری از کشور‌های مشابه بالاتر است. این را مردم یاد گرفتند تا با اولین پولی که دارند ملکی بخرند، حتی خودرو یا ادوات کشاورزی. چون در سال‌های آینده دیگر نمی‌توانند آن را بخرند. همه مردم در تورم ارزش دارایی هایشان حفظ می‌شود. اما تورم برای قشری که هیچ دارایی ندارند، بسیار مخرب و کشنده است. مالیاتی است که اثر آن روی قشر ضعیف که هیچ دارایی ندارند بیشتر از قشر مرفه است. در چند سال اخیر وقتی ارزش ملک و خودروی افراد بالا می‌رفت، خوشحال بودند، اما باز هم نگران تورم بودند. این عملا سراب است. این اتفاق در کشور برای کسانی که دارایی دارند، رخ می‌دهد.

وی توضیح داد: یکی از آثار مخرب تورم این است که اعتماد به پول ملی و قرارداد‌های اقتصادی از بین می‌رود. در حال حاضر قرارداد بلندمدت ریالی در کشور منعقد نمی‌شود. این باعث می‌شود که برخی از قرارداد‌ها فسخ و افراد متضرر شوند.

ربیعی همچنین، بیان کرد: دیگر، اینکه مردم به سمت سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت سوداگرانه می‌روند. همه دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند و به دنبال معاملات کوتاه مدت زودبازده خواهند بود تا از نرخ تورم و افت ارزش پولی یکی، دو درصد سود برای خود فراهم کنند. این باعث می‌شود که سرمایه گذاری بلندمددت و تشکیل سرمایه بی معنی باشد. 

مدیرعامل گروه مالی فیروزه در ادامه این نشست علمی خاطرنشان کرد: این‌ها خصوصیات کلی تورم بود. به صورت خاص تورم بالای ۳۰، ۴۰ درصدی مخرب است. سرمایه گذاری در شرایط تورمی بسیار دشوار است. موضوع دیگر، اتفاقی است که در چندسال اخیر رخ می‌دهد و آن، این است که ارزش پول ملی به شدت افت می‌کند و ما جهش‌های ارزی داریم. فاصله زمانی جهش‌های ارزی کمتر است و هر بار که رقم می‌خورد پیک بالاتری را ثبت می‌کند.

وی افزود: همچنین از سوی دیگر به دلیل اینکه مردم ریسک خود را پوشش دهند، به سمت دارایی‌های ثابت می‌روند. ارزش این دارایی‌ها با تورم کم نمی‌شود و این باعث می‌شود که نسبت ارزش دارایی‌ها با قدرت خرید مردم رشد کند. از دهه ۹۰ شیب نزولی شروع شده و این فقط مختص ایران نیست. در کشور‌های با تورم بالا نیز این اتفاق می‌افتد.

ربیعی عنوان کرد: دیگر اینکه سیاستگذار نیز به جای حل ریشه تورم و ناترازی بودجه به دنبال مسکّن‌های سریع و کوتاه مدت است. مثل نرخ گواهی‌های ویژه سپرده بانکی در هفته‌های گذشته. آثار این نرخ تورم و بهره بالا را روی کسب و کار‌های ایرانی خواهیم دید. وقتی تورم یک دفعه رشد می‌کند، سرمایه گذاری تقریبا غیرممکن می‌شود. مثلا شرکت‌هایی از حوزه‌های مختلف می‌آیند و براساس یکسری مفروضات می‌خواهند جذب سرمایه کنند. اولا در کشوری که تورم ۵۰، ۶۰ درصدی دارد هیچ اعتمادی به مفروضات که به شما ارائه می‌شود، نیست. اصلا معلوم نیست که تورم در این میزان می‌ماند یا خارج می‌شود و آیا قدرت خرید مردم ایران اجازه می‌دهد که این شرکت‌ها درآمدهایشان رشد کند یا خیر؟ در این مواقع سرمایه گذاری بسیار پرریسک می‌شود. یکی از دلایلی که تشکیل سرمایه در سال‌های اخیر افت کرده و منفی شده این است که سرمایه گذاری حرفه‌ای در طرح‌های جدید بسیار سخت اتفاق می‌افتد. 

اتفاق دیگر که در تورم بالا می‌افتد، این است که انتخاب صحیح سهام ارزش خود را از دست می‌دهد. این برای خود من جالب بود. ما یک سرمایه گذار استرالیایی در گروه مالی فیروزه داریم. یک روز به او گفتم که در کشور ما بورس به این صورت شده که یا همه سهام با هم افزایش می‌یابد یا همه با هم پایین می‌آید. به من گفت در کشور‌هایی که تورم دو رقمی بالا دارند، این اتفاق می‌افتد. یعنی انتخاب طبقه دارایی درست از انتخاب سهام درست مهمتر می‌شود. اینکه در ایران چند درصد از دارایی شما در طلا، اوراق، ملک یا سهام است، می‌تواند بازدهی بهتری برای شما تامین کند. در سال‌های اخیر نیز دیدید که در دوران افت بورس تمامی صنایع و شرکت‌ها با هم افت و یا با هم رشد می‌کنند. به این ترتیب منطق سرمایه گذاری از بین می‌رود. ارزشگذاری در صنعت ما که وجه تمایز بین یک سرمایه گذار خوب و بد است، بی معنی می‌شود.