11 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 14 بهمن 1402 ساعت 21:13

«آردینه» کام فرابورس را شیرین کرد

نوشته شده توسط 


در ادامه نشست‌های عرضه‌اولیه سهام شرکت‌های تولیدی‌وصنعتی برای ورود به بازار سرمایه؛ این‌بار نوبت به شرکت نشاسته و گلوکز آردینه با نماد بورسی «آردینه» رسید که برای ورود به فرابورس خود را آماده کند.

به گزارش بورس و بانک ؛ در همین راستا مدیران این شرکت فعال در حوزه صنایع‌غذایی با حضور در شرکت فرابورس ایران در جمع خبرنگاران از تاریخچه راه‌اندازی این شرکت مطالبی را ارائه کردند و در ادامه از اهم اقدامات انجام شده در آردینه سخن گفتند و در پایان هم پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند.

 مسعود امینی مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه «آردینه» 60 سال پیش راه‌اندازی شد و از سال 1370 به سمت صنعتی‌ و مکانیزه‌شدن حرکت کرد، گفت: این مجموعه در فضایی به مساحت 22 هزار متر مربع مشغول فعالیت است. در همین راستا در سال 1384 خط تولید گلوکز در این مجموعه راه‌اندازی شد و سپس شرکت از نشاسته آردینه به شرکت نشاسته و گلوکز آردینه تغییرنام یافت. در سال 1399 برای حضور در بازار سرمایه اقدام کردیم و سرانجام در سال 1401 شرکت با نماد «آردینه» در بازار دوم فرابورس پذیرش شد.



امینی با تاکید بر اینکه با تجهیز شرکت آرد باکیفیت برای مواداولیه تولید در نشاسته آردی نیز تأمین شد، خاطرنشان کرد: موضوع تأمین مواداولیه باکیفیت و پایدار برای این شرکت موضوع بسیار مهم و حیاتی محسوب می‌شود. در همین خصوص «آردینه» برای تولید مواداولیه باکیفیت به خرید شرکت آرد انوشیروان با قدمتی 50 ساله اقدام کرد و سپس در خصوص بروزرسانی و تجهیز ماشین‌آلات این کارخانه با یکی از بهترین برندهای حال حاضر دنیا اقدام کرد.

مدیرعامل آردینه با تأکید بر اینکه این شرکت در صنعت پالایش غلات به ویژه گندم توانسته نقش مهمی در تأمین مواداولیه بسیاری از کارخانجات موادغذایی داشته باشد، افزود: این کارخانه با 4 خط تولید مجزا و ظرفیت تولید 35 هزار تن گلوکز گندم؛ رتبه اول تولید را در کشور در میان 35 شرکت به خود اختصاص داده و با تولید 10 هزار تن نشاسته گندم از تولیدکنندگان برتر این محصول به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه محصول دیگر این مجموعه گلوتن است که در صنایع‌غذایی و همچنین در بخش آبزیان برای خوراک ماهی‌ها استفاده می‌شود، گفت: گلوکز هم در صنایع‌غذایی و هم در صنایع‌صنعتی مثل رنگ‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امینی در خصوص جایگاه این مجموعه در صنعت گفت: از لحاظ میزان تولید؛ در تولید نشاسته از گندم با تولید 11 درصد از کل تولیدات کشور؛ رتبه اول را داریم‌. همچنین در تولید گلوتن گندم نیز با تولید 11 درصد از کل ظرفیت؛ رتبه اول متعلق به این مجموعه است و در تولید گلوکز و شربت گلوکز نیز رتبه پنجم در اختیار آردینه است.

مدیرعامل این شرکت همچنین از راه‌اندازی واحد نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: یک واحد نیروگاه خورشیدی برای تولید 5 درصد از نیروی برق مصرفی به دستور دولت در حال طی مراحل راه‌اندازی است و حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که نهایتا یک‌ماهه آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوال «اقتصاد ملت» مبنی بر میزان عدم‌النفع تولید ناشی از قطع برق در تابستان گفت: در خصوص قطع برق سالیان گذشته و یا سالجاری خوشبختانه با تعاملاتی که ما با اداره برق منطقه نجف‌آباد داشتیم؛ قطع برق شرکت آردینه برای روزهای پنجشنبه انجام می‌شد. چراکه می‌دیدند جزو صنایع‌غذایی و صنایعی هستیم که 24 ساعته در حال فعالیت و تولید است و امکان اینکه درصدی از برق مصرفی خود را کاهش دهیم را نداشتیم؛ تعاملات خوبی با اداره برق منطقه برقرار شد و قطعی برق ما را به روزهای پنجشنبه موکول کردند. در همین خصوص به دلیل تعطیلی ادار‌ه‌ها و شرکت‌ها در این روز؛ خوشبختانه با قطع برق مواجه نشدیم و میزان کسری برق به حداقل خود می‌رسید و به همین دلیل تاثیر چندانی بر تولید کارخانه نداشته است.

امینی در ادامه گفت: مطابق قانون صنایع باید 5 درصد از نیاز برق خود را تولید کنند که این میزان برای مجموعه آردینه نزدیک به 600 کیلووات است و حدود 5 سال وقت داریم. ما برای اینکه تجربه در رابطه با نیروگاه خورشیدی به دست بیاوریم؛ نیروگاه 300 کیلوواتی را نصب کردیم که انشاالله به زودی راه‌اندازی خواهد شد. با توجه به اینکه راه‌اندازی نیروگاه سرمایه‌گذاری سنگینی نیاز داریم؛ خواستیم تجربه‌ای در این خصوص به دست بیاوریم و با برنامه حرکت کنیم.

مدیرعامل نیروگاه خورشیدی آماده بهره‌برداری است و طی هفته‌های آینده با انجام مقدمات لازم وارد مدار تولید خواهد شد. در حال حاضر منتظر کنتور برق هستیم که توسط اداره برق باید نصب شود و کابل‌کشی لازم در این خصوص انجام شود.

کیومرث کیارودی عضو هیات‌مدیره و مدیر مالی شرکت آردینه نیز در ادامه این نشست به تشریح نمودارهای مالی و مقایسه‌ای این مجموعه پرداخت و با اعلام تغییرات سرمایه‌ای گفت: آردینه در سال 1376 با سرمایه یک‌میلیون ریال تاسیس شد و سرمایه این شرکت در حال حاضر طی چندین مرحله افزایش سرمایه به 40 میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی سود ناخالص آردینه طی دو سال اخیر و دوره 6 ماهه 1402 نشان می‌دهد که این عدد در سال 1400 معادل 176 میلیارد تومان، 1401 رقم 290 میلیارد تومان و شش ‌ماهه امسال نیز 196 میلیارد تومان است.

مدیر مالی شرکت آردینه به سود خالص این مجموعه اشاره کرد و افزود: سود خالص نیز در سال 1401 رقم 252 میلیارد تومان بوده و در شش‌ ماهه امسال نیز 187 میلیارد تومان سود خالص محقق شده است.

وی با بیان اینکه عمده کارخانجات آرد کشور پایین‌تر از ظرفیت خود و با 40 تا 50 درصد از ظرفیت کار می‌کنند، اما شرکت آرد انوشیروان با تمام ظرفیت خود مشغول به کار است و هیچگونه کمبودی از لحاظ مواداولیه ندارد.

کیارودی در ادامه تشریح شاخص‌های مالی آردینه تصریح کرد: خالص دارایی‌های این مجموعه در سال 1401 رقم 424 میلیارد تومان بوده و در شش‌ ماهه امسال 584 میلیارد تومان است. البته دارایی‌های مجموعه نشاسته‌ و آردینه گلوکز، تجدید ارزیابی نشده و این مبلغ مربوط به بهاء تاریخی دارایی‌هاست.

مدیر مالی شرکت نشاسته و گلوکز آردینه با تأکید بر اینکه این شرکت هیچ بدهی بانکی ندارد و تا به حال از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است، عنوان کرد: بررسی مقایسه‌ای فروش محصولات این مجموعه نشان می‌دهد که در سال 1401 گلوکز ممتاز با سهم 57 درصدی؛ پرفروش‌ترین محصول آردینه بوده است.

به گفته کیارودی شرکت آرد انوشیروان با هدف تولید محصول مرغوب و تأمین پایدار مواداولیه در سال 1391 خریداری شد که در سال 1395 تولید این شرکت متوقف و تمام تجهیزات و ماشین‌آلات این شرکت بروزرسانی شد.

به گفته وی خط تولید آرد گندم از شرکت بولر سوئیس برای تجهیز شرکت آرد انوشیروان خریداری و راه‌اندازی شد و تولید این شرکت از سال 1397 مجددا آغاز شد.

کیارودی همچنین به صادرات محصولات آردینه به کشورهای ترکیه و عراق اشاره کرد و گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه نمی‌توانیم صادرات چندانی داشته باشیم، اما خبر داریم که محصولات آردینه با عناوین و برندهای دیگر به کشورهای دیگر صادر می‌شود که امیدواریم علیرغم تحریم‌های موجود بتوانیم بازارهای صادراتی خود را توسعه دهیم.

مدیر مالی شرکت آردینه میزان صادرات شرکت آردینه در سال 1401 را 2 تا 3 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان صادرات در مقایسه با صادرات صنایع دیگر عدد قابل‌توجهی نیست؛ این در حالی است که 100 درصد ارز حاصل از صادرات به سیستم بانکی برگشت داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان مصرف آب را در کارخانه به میزان 50 درصد کاهش دادیم، گفت: همچنین میزان فاضلاب را به صفر رساندیم که همین موضوع باعث حفظ محیط زیست نیز شد و در حال حاضر از بازچرخانی آب برای رفع نیاز مجموعه استفاده می‌کنیم.

کیارودی همچنین شرکت به تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ورود کرده است و تا یک ماه آینده نیروگاه این مجموعه وارد مدار تولید می‌شود. از سوی دیگر سعی کردیم با حضور در نمایشگاه‌ها و بازارهای بین‌المللی خود را به بازارهای مختلف معرفی کنیم.

وی در ادامه خطاب به فعالان بازار سرمایه گفت: ما از فعالان بازار سرمایه می‌خواهیم که ما را با رقبای خودمان که بیشتر در حوزه آرد ذرتی فعال هستند و همچنین رقبای فعال در حوزه گندم مقایسه کنند. ما اولین صنعت نشاسته و گلوکز ایران هستیم که از محل گندم وارد بازار سرمایه می‌شویم.‌

مدیر مالی شرکت آردینه همچنین تاکید کرد: در اینجا لازم است به سهامداران آردینه بگوییم که آردینه یا کاری را شروع نمی‌کند و یا اگر شروع کرد؛ به بهترین نحو مکمن برای انجام آن برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند.

کیارودی در ادامه گفت: با توجه به مدیریتی که طی 20 تا 30 سال گذشته بر شرکت آردینه حاکم بوده است؛ نشاندهنده آن است که این شرکت در آینده هم با عرضه سهام از تمامی امکانات برای سودآوری و پیشرفت بیشتر استفاده خواهد کرد  

آزاده شکری مدیر ارزشگذاری تأمین سرمایه دماوند نیز در این نشست با اشاره به اینکه ارزشگذاری شرکت آردینه با روش‌های تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان‌های نقد آزاد، روش نسبی (ضریب قیمت به سود) و روش خالص ارزش روز دارایی‌ها انجام شده است، افزود: جهت پیش‌بینی مقدار تولید شرکت برای سال 1402 تا 1406 از میانگین تولید طی سال‌های 1400 و 1401 استفاده شده است.

وی در خصوص سایر مفروضات مورد بررسی در گزارش ارزشگذاری گفت: مقدار فروش نیز برابر با مقدار تولید و نرخ فروش هم برابر با نرخ فروش شش‌ ماهه ارزیابی شده و برای سال‌های بعد بر اساس نرخ تورم رشد افزایش یافته است.

به گفته وی در پایان ارزیابی این 4 روش ارزش سهام شرکت نشاسته و گلوکز آردینه بر اساس مفروضات عنوان‌ شده 2 هزار و 358 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 5895 تومان و 9 ریال برآورد شد.