11 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 09 بهمن 1402 ساعت 18:56

پذیره‌نویسی «فارما کیان» در 15 دقیقه به اتمام رسید /سقف صندوق «فارما کیان» از ۲۰۰ به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت

نوشته شده توسط 

پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی دارویی بازار سرمایه با نماد «فارما کیان» صبح امروز نهم بهمن ماه در فرابورس ایران آغاز شد و در همان دقایق ابتدایی و کمتر از 15 دقیقه به اتمام رسید.
به گزارش بورس و بانک؛ مونا حاجی‌علی‌اصغر مدیرعامل گروه مالی کیان در نشست خبری پذیره‌نویسی اولین صندوق بخشی دارویی کشور از برنامه این گروه مالی برای افزایش سقف صندوق خبر داد و گفت: پذیره‌نویسی صندوق بخشی دارویی فارماکیان اولین صندوق سهام دارویی کشور در کمتر از ۱۵ دقیقه به اتمام رسید و  سقف ۲۰۰ میلیارد تومانی صندوق تکمیل شد.
وی با تاکید بر اینکه در حال اخذ افزایش سقف صندوق از ۲۰۰ به ۴۰۰ میلیارد تومان هستیم که به محض دریافت فورا اطلاع‌رسانی می‌شود، در ادامه گفت: صندوق بخشی دارویی فارماکیان یک صندوق قابل معامله است؛ بنابراین سقف و کفی برای هر سرمایه‌گذار وجود ندارد. در واقع کف از یک واحد در نظر گرفته می‌شود و سقف به ۲۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
وی همچنین با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم سریع‌تر صندوق‌های دیگر را طراحی و به مرحله پذیره‌نویسی برسانیم، تاکید کرد: بعد از پذیره‌نویسی این صندوق؛ پذیره‌نویسی صندوق اهرمی کیان را در دستور کار خود خواهیم داشت.
مدیرعامل گروه مالی کیان با تاکید بر اینکه با متنوع‌سازی ابزارها قصد جذب سرمایه‌گذاران جدید را داریم، افزود: در همین راستا انتظار می‌رود مجموعه کیان و شرکت فرابورس ایران در ادامه مسیر ابزارهای مطلوبی را در بازار سرمایه فراهم کنند.  
محمدرضا دم‌ثنا معاون دارایی‌های گروه مالی کیان نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه صنایعی که انتخاب می‌شوند به نوعی دستچین و منتخب هستند، گفت: به همین دلیل استراتژی صندوق بخشی دارویی فارما کیان نیمه‌فعال بوده و از ۷۰ درصد صندوق متشکل از ۴۴ سهم دارویی به طور هم‌وزن بوده و ۳۰ درصد نیز به طور فعال خواهد بود.
معاون دارایی‌های گروه مالی کیان با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه تمام صنایع شرایط یکسانی ندارند و در راهبرد مدیریت چشم‌انداز آتی حائزاهمیت خواهد بود، گفت: به عبارتی دیگر صندوق بخشی دارویی کشور در نهایت می‌تواند موثر واقع شود و سرمایه‌گذاران را به بازدهی مطلوب برساند؛ این در حالی است که برای اولین‌بار در مدیریت دارایی از خبرگان صنعت داروی کشور استفاده می‌شود.
به گفته وی در صندوق فارما کیان شاهد حل مساله نقدشوندگی با بازارگردانی و استراتژی هم‌وزن خواهیم بود؛ این در حالی است که سرمایه‌گذاران بزرگ در این بخش با چنین مشکلی مواجه نخواهند شد.
محمد طاهری مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بخشی فارماکیان نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: برای انتخاب صنعت دارویی کشور بازدهی و سود صنایع طی  ۱۳ سال اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت. در این مدت برخی از صنایع حتی ۲ برابر شاخص‌کل و برخی کمتر بازدهی داشتند.
وی ادامه داد: این صنعت ظاهر ریالی دارد، اما در جهش‌های ارزی پا به پای صنایع دلاری و حتی بیشتر رشد کرده است. از ابتدای دهه ۹۰ شاخص بورس ۹۵ برابر شده، اما شاخص دارو بیش از ۱۵۰ برابر شده است. در واقع این صنعت ۵۰ برابر بیشتر از شاخص‌کل بورس تهران در مدت مذکور سود داشته است.
طاهری گفت: بازار داروی جهان ۱۰ سال قبل ارزشی بالغ بر یک‌هزار میلیارد دلار داشت و الان به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده که علت اصلی آن رشد و پیری جمعیت بوده است. در ایران هم روند مشابهی حتی با سرعت بیشتر در حال رخ دادن است؛ بنابراین دارو را می‌توان به عنوان صنعتی با تقاضای مطلوب محسوب کرد. سرانه مصرف دارو در ایران فقط ۵۰ دلار است، اما متوسط دنیا ۱۹۵ دلار و حتی در کشورهای توسعه‌ یافته بالای یک هزار دلار هم می‌رسد. اکنون کمتر از ۱۷ درصد جمعیت ایران بالای ۵۵ سال هستند، اما ۱۰ سال بعد این جمعیت اصلی مصرف‌کننده دارو به ۲۳ درصد می‌رسد.
مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بخشی فارماکیان در پایان گفت: صنعت دارو با ارزش ۵۵۰ میلیون دلاری ۱۳ سال گذشته اکنون به ارزش ۸۵۰ میلیون دلار رسیده است. به گفته وی با ۴۴ نماد معاملاتی حدود ۴۰ درصد بازار را پوشش خواهیم داد.