13 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 30 آبان 1402 ساعت 23:37

نگاهی به مزیت‌های سرمایه گذاری در فصباح

نوشته شده توسط 

شرکت صبافولاد خلیج‌فارس با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد و اهداف استراتژیک در منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع شده است. این شرکت در سال 83 تاسیس و در سال 95 به صورت اولیه راه‌اندازی شد و در سال 97 اولین افزایش سرمایه این مجموعه رقم خورد. سهام شرکت صبافولاد خلیج‌فارس تیر ماه 1402 در فرابورس عرضه اولیه و با نماد «فصبا» در بازار دوم فرابورس معامله شد.
به گزارش بورس و بانک؛ 75 درصد سهام صبافولاد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و 25 درصد هم متعلق به سرمایه‌گذاری آتیه صباست. این شرکت به گفته مدیرعامل جوانش طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در دست اقدام دارد. صبافولاد خلیج‌فارس به عنوان نخستین تولیدکننده بریکت آهن‌اسفنجی در خاورمیانه با تولید ۹۰۷ هزار تن در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال 1400 رشد ۶ درصدی را ثبت کرد.
این مجموعه همچنین با ثبت صادرات ۳۴۰ هزار تن بریکت و قرارگیری در پهنه خلیج‌فارس یکی از بزرگترین صادرکنندگان آهن‌اسفنجی کشور محسوب می‌شود. بازار هدف صادراتی صبافولاد خلیج‌فارس را شرکت‌های آسیایی و اروپایی تشکیل می‌دهند؛ این در حالی است که مزیت صادراتی همیشه برای این شرکت وجود دارد، اما تامین نیاز داخل در اولویت برنامه‌های شرکت قرار دارد.
برخورداری از مزیت‌های مهمی همچون قرارگیری در منطقه ویژه صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس و بهره‌مندی از مزیت‌های زیرساختی این منطقه، نزدیکی به راه‌آهن و آب‌های آزاد و نزدیکی به معادن؛ این شرکت را به تولیدکننده‌ای استراتژیک تبدیل کرده است.
این در حالی است که شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در مجمع فوق‌العاده این شرکت که اوایل مهر ماه سالجاری برگزار شد؛ از افزایش سرمایه خود با هدف تامین بخشی از مخارج سرمایه‌ای موردنیاز برای اجرای طرح احداث واحد احیاء مستقیم با ظرفیت سالانه 1.76 میلیون تن بریکت گرم با روش سلب حق‌تقدم خرید سهام از سهامداران فعلی و صدور سهام جدید از مبلغ 5500 ریال به 50 هزار میلیارد ریال خبر داد.
در همین راستا پذیره‌نویسی 9 میلیارد و 196 میلیون سهم شرکت صبافولاد خلیج‌فارس با نماد «فصباح» به قیمت هر سهم 4839 ریال از روز گذشته آغاز شد و به مدت 15 روز تا 13 آذر ماه ادامه خواهد داشت.
به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ دکتر احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس صبح امروز در یک نشست خبری با خبرنگاران بازار سرمایه از مزایای پذیره‌نویسی سهام این شرکت با نماد «فصباح» توضیحاتی را ارائه کرد و از طرح‌های توسعه در دست اقدام این مجموعه گفت و در پایان پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.
دکتر دشتیانه در ابتدا به مزایای پذیره‌نویسی فصبا اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای فصبا این است که محصول ویژه و انحصاری دارد که در بورس کالا با قیمت بالاتری فروش می‌رود؛ ضمن‌آنکه بازار صادراتی بسیار خوبی هم در اختیار این مجموعه است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 30 درصد تولید صادر می‌شود و با توجه به الزام تامین نیاز داخل و با وارد مدار تولید شدن واحدهای اسفنجی جدید و رفع نیاز داخل؛ قطعا با افزایش تولید، افزایش صادرات را هم در برنامه خواهیم داشت.
مدیرعامل صبافولاد در ادامه مزیت‌های حضور در پذیره‌نویسی فصباح را اینگونه تشریح کرد و گفت: فرصت سرمایه‌گذاری در تنها طرح بریکت‌سازی موجود در کشور، مشارکت در طرح توسعه 1.76 میلیون تنی جدید شرکت و مشارکت در افزایش سرمایه جدید شرکت صبافولاد با خرید حق‌تقدم منتشر شده از جمله مزایای حضور در پذیره‌نویسی فصباح است. به عبارتی دیگر افرادی که در این پذیره‌نویسی مشارکت کنند؛ علاوه بر مشارکت در سود فعلی، از  سود طرح‌های توسعه‌ای شرکت طی دو سال آینده نیز منتفع خواهند شد.
دکتر دشتیانه در ادامه با تاکید بر اینکه برای حضور در پذیره‌نویسی نیاز به پرداخت ۱۰۰ تومان حق‌تقدم نیست، گفت: برای پذیره‌نویسی به ‌جز قیمت ۴۸۳۹ ریال قیمت حق‌تقدم نیاز به پرداخت هیچگونه مبلغ دیگری نیست.
به عقیده مدیرعامل صبافولاد روش پذیره‌نویسی سلب حق‌تقدم در مقایسه با سایر روش‌های عرضه‌اولیه از مزایای بیشتری برخوردار است که سرمایه‌گذاری بهتر و بیشتر در پروژه یکی از این موارد است.


دکتر دشتیانه با تاکید بر اینکه در پذیره‌نویسی صبافولاد سرمایه‌گذاران در یک شرکت در حال فعالیت سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: در این روش سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران هم در سود فعلی شرکت مشارکت می‌کنند و هم در سرمایه‌گذاری‌های آتی‌ سهیم خواهند بود.
مدیرعامل صبافولاد سود عملیاتی پیش‌بینی ‌شده شرکت طی ۹ ماهه سالجاری را محقق شده عنوان کرد و با تاکید بر اینکه تولید شرکت در حال رشد و افزایش است، گفت: برای سال آینده نیز ۲۰ درصد افزایش تولید را در برنامه خواهیم داشت که برای رسیدن به این رقم طرح‌‌های توسعه‌ای را در دستور کار داریم.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در پذیره‌نویسی فصباح مقرون به صرفه و سودآور است، در خصوص زمان بازگشایی نماد گفت: حدود یک ماه بعد از اتمام پذیره‌نویسی تا نهایتا دو ماه آینده نماد مجموعه بازگشایی خواهد شد. به‌ این‌ ترتیب که پس از پذیره‌نویسی حدود 10 روز پروسه ثبت شرکت‌ها زمان‌بر خواهد بود و پس از ثبت؛ بازگشایی نماد صورت خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اینکه این شرکت هیچگونه بدهی ندارد، گفت: صبافولاد نسبت به سایر واحدهای تولیدی مزیت‌های فراوانی دارد. در همین حال  سه طرح توسعه‌ای در دستور کار داریم و در چشم‌انداز شرکت تولید 3 میلیون تن محصول تا سال 1410 در نظر گرفته شده است.
دکتر دشتیانه همچنین به قرارداد سه جانبه‌ا‌ی با حضور ایمیدرو، وزارت نیرو و با مسئولیت صبافولاد خبر داد و گفت: قصد داریم با ارتقاء و تغییر کلاس نیروگاه؛ بهره‌وری آن را افزایش دهیم.


گفتنی است از ارکان این پذیره‌نویسی می‌توان از کارگزاری صبا جهاد به عنوان عامل و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان متعهد پذیره‌نویسی نام برد. این صندوق تعهد داده است که در 5 روز پایانی مدت پذیره‌نویسی نسبت به خرید کل سهام باقیمانده اقدام کند.
همچنین میزان سهام قابل خریداری از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی نیز حداقل 1 سهم و حداکثر 9 میلیارد و 196 میلیون و 114 هزار و 900 سهم در نظر گرفته شده است.
با توجه به اینکه پذیره‌نویسی سهام شرکت صبافولاد خلیج‌فارس از طریق سامانه معاملاتی فرابورس ایران انجام می‌شود؛ متقاضیان خرید سهام باید از طریق کارگزاری‌های عضو فرابورس در بازه زمانی تعیین شده اقدام به ثبت سفارش کنند.