14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
دوشنبه, 29 آبان 1402 ساعت 23:21

«نخریس» به ایستگاه فرابورس رسید

نوشته شده توسط 

صنعت نساجی از جمله صنایع استراتژیک کشور محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که آمار کل سرمایه‌گذاری صنعت نساجی ۵ درصد از کل صنعت کشور به شمار می‌رود و ۱۲ درصد اشتغالزایی ایجاد کرده است.

به گزارش بورس و بانک ؛ شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان با نماد «نخریس» در آستانه ورود به بازار فرابورس صبح امروز با حضور مدیران شرکت و خبرنگاران بازار سرمایه در شرکت فرابورس ایران معرفی شد و مدیرعامل شرکت نخریس با ارائه گزارش عملکردی از اقدامات انجام شده در این شرکت؛ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

علی فدیشه‌ای مدیرعامل شرکت نخریسی و نساجی خسروی خراسان در خصوص صنعت نساجی در ایران گفت: در سال ۱۴۰۱ کل واردات الیاف ایران ۲۵۴ هزار تن معادل ۱۷۶ هزار میلیارد تومان بوده و صادرات الیاف هم بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی در ادامه به طرح توسعه بافندگی با خرید ۱۲ ماشین بافنده در سالجاری اشاره و طرح توسعه‌ای بعدی برای سال ۱۴۰۶ را احداث سالن رنگرزی اعلام کرد و گفت: شرکت‌ها وقتی به بلوغ می‌رسند؛ باید برای تداوم مسیر توسعه وارد بازار سرمایه شوند. در همین راستا و با توجه به روند رو به توسعه شرکت نخریس وارد بازار فرابورس شد.

فدیشه‌ای در مقایسه محصولات این شرکت با گروه منسوجات بازار سرمایه تاکید کرد: با میانگین سه سال گروه صنعت نساجی؛ حاشیه سود ناخالص نخریس ۲۶ درصد و حاشیه سود ناخالص گروه ۲۰ درصد است. همچنین حاشیه سود خالص نخریس نیز ۱۹ درصد و میانگین صنعت ۱۲ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه درآمد عملیاتی نخریس طی سه سال اخیر صعودی بوده است، گفت: درآمد عملیاتی نخریس در سال 1401 رقم 800 میلیارد تومان، در سال 1400 حدود 610 میلیارد تومان و در سال 1399 نیز 351 میلیارد تومان بوده است. همچنین درآمد عملیاتی این شرکت طی شش‌ ماهه حسابرسی نشده امسال؛ ۴۹۱ میلیارد تومان و سود خالص نیز در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۵۵ میلیارد تومان و طی ۶ ماهه حسابرسی نشده امسال ۹۷ میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل نخریس میانگین تقسیم سود این شرکت را 75 درصد اعلام کرد و گفت: شاخص‌های تقسیم سود شرکت نخریس نیز روندی صعودی داشته و سال گذشته ۱۰۵ میلیارد تومان بوده که به ۳۰۰ میلیون سهم تخصیص داده شده است. همچنین میانگین تقسیم سود پنج ساله ۲۷۵ میلیارد تومان و سود خالص هم ۳۸۶ میلیارد تومان است. 

به گفته وی سودی که این شرکت تقسیم کرده از میانگین بورس و فرابورس هم بیشتر بوده است و تا پایان سال 2 میلیون تن به تولید شرکت اضافه خواهد شد.

وی در خصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: 5 هزار تن پنبه از داخل کشور تامین می‌شود و 3 هزار تن پنبه نیز از کشور تاجیکستان تهیه می‌شود. به گفته وی این کارخانه در مساحتی نزدیک به 6 هکتار در حال فعالیت است که بیش از 4 هکتار آن متعلق به شرکت و بیش از یک هکتار متعلق به آستان قدس رضوی است که با توجه به قرارگرفتن شرکت در بهترین نقطه شهر مشهد؛ بسیار با ارزش است.

ارزش هر سهم نخریس ۶۰۸۹ تومان ارزشگذاری شد

مژده بادی‌الهی مدیر ارزشگذاری شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس نیز به عنوان ارزشگذار این شرکت، تاریخ ارزشگذاری شرکت نخریس را پایان مرداد ماه امسال عنوان کرد و گفت: صورت‌های مالی سال‌های 1398 تا 1401 بررسی شده است.

وی همچنین میانگین ارزش حقوق صاحبان سهام پس از کسر تعهدات احتمالی شرکت را ۱۸۲۶ میلیارد تومان و ارزشگذاری هر سهم نخریس را ۶۰۸۹ تومان اعلام کرد. 

وی در ادامه با بیان اینکه ظرفیت تولید نخ این شرکت در حال حاضر ۷۸۰۰ تن و پارچه نیز ۱۲ میلیون متر مربع است، به طرح‌های توسعه‌ای شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت طی سال‌های گذشته طرح‌های توسعه‌ای متعددی داشته که منجر به رشد واقعی و سرعت تولید و فروش شده و از سال ۹۹ به بعد فروش شرکت ۷۰ درصد رشد داشته است.

بادی‌الهی در خصوص اولین طرح توسعه‌ای نخریس افزود: ورود ۱۲ دستگاه بافندگی به خط تولید اولین طرح توسعه شرکت است که در دی ‌ماه امسال بارگیری و حمل خواهد شد و اثرات آن از این پس در صورت‌های مالی شرکت نمود پیدا می‌کند.

مدیر ارزشگذاری شرکت تامین سرمایه خلیج‌فارس در ادامه با بیان اینکه سایر طرح‌های توسعه‌ای نیز مربوط به ریسندگی است، اظهار کرد: طرح توسعه پر اهمیت دیگر هم سالن رنگرزی است که زنجیره تولید شرکت را تکمیل می‌کند و ارزش‌افزوده خوبی برای شرکت ایجاد خواهد کرد. این در حالی است که طرح‌های توسعه سال‌های گذشته و طرح‌های توسعه‌ای آتی از مزیت‌های مهم این شرکت نخریسی محسوب می‌شود.

وی روش‌های ارزشگذاری و پیش‌بینی صورت‌های مالی را تشریح کرد و گفت: فروش شرکت در دوره پیش‌بینی از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۶ نرخ رشد مرکب سالیانه ۳۲ درصد است.

بادی‌الهی با اشاره به اینکه قیمت فروش در محصولات برای سال ۱۴۰۲ بر اساس نرخ مصوب دلار با نرخ رشد سالیانه ۳۵ درصد محاسبه شده است، افزود: حاشیه سود خالص در دوره پیش‌بینی نشان می‌دهد که این روند طی سه سال پیش‌بینی شده ۱۹ درصد است.

وی با بیان اینکه فروش این شرکت نقد است و حساب‌های دریافتی زیادی ندارد، گفت: خرید شرکت هم عمدتا به صورت نقدی صورت می‌گیرد.