14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 27 آبان 1402 ساعت 21:04

بررسی بازارهای فرابورس در 5 روز معاملاتی هفته گذشته؛ 12 درصد ارزش معاملات خرد به یک صنعت رسید

نوشته شده توسط 

بازارهای فرابورس در هفته‌ای که گذشت روندی نسبتا آرام و متعادل را تجربه کرد که رشد مختصر حجم و ارزش معاملات را به همراه داشت، در بازارهای سهامی فرابورس هم سرمایه‌گذاران بیشترین دادوستدها را در گروه انبوه‌سازی ثبت کردند تا این صنعت به‌تنهایی 12 درصد از ارزش معاملات خرد را به نام خود کند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی معاملات هفته منتهی به 26 آبان ماه بازارهای فرابورس در روندی متعادل و با حرکت‌هایی الاکلنگی، بدون نوسان خاصی در شاخص‌های منتخب به پایان رسید. تا جایی که شاخص کل فرابورس افت مختصر 0.11 درصدی داشت و در پایان هفته سطح 25 هزار و 4 واحد را ثبت کرد.

نگاهی به آمار معاملات بازارهای سهامی

هرچند شاخص‌های بورسی طی هفته گذشته نوسان خاصی را تجربه نکردند اما تحرکات در خریدوفروش انواع اوراق مالی طی این مدت باعث شد حجم و ارزش معاملات رشد کند.

همچنین در هفته گذشته شاهد افزایش نزدیک به دو برابری تعداد معاملات هم بودیم.

به‌این‌ترتیب طی 5 روز معاملاتی نزدیک به 29 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر 277 هزار میلیارد تومان طی 1.7 میلیون دفعه، دادوستد شد. این مبادلات رشد 15 درصدی در حجم، 6 درصدی در ارزش و 97 درصدی در تعداد معاملات را به همراه داشت.

رتبه‌بندی بازارهای فرابورس بر اساس ارزش معاملات طی هفته گذشته نشان می‌دهد در میان بازارهای سهامی، بازار دوم با معاملاتی به ارزش بیش از 3 هزار و 600 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشته که نسبت به هفته ماقبل رشدی 70 درصدی را هم ثبت کرده است.

پس از آن بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار اول با ارزشی حدود 3 هزار و 200 میلیارد تومان بود که افزایش 26 درصدی داشت.

بازار پایه هم طی این مدت 2 هزار و 880 میلیارد تومان ارزش معاملات را ثبت کرد و با رشدی 9 درصدی همراه شد.

درمجموع طی این مدت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام بیش از 6 هزار و 570 میلیارد تومان ثبت شد که 53 درصد آن متعلق به 7 صنعت برتر بود.

صنایع پیشرو

در این میان گروه انبوه‌سازی طی هفته گذشته به‌تنهایی 12 درصد از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. رتبه دوم هم متعلق به سرمایه‌گذاری‌ها بود که 9 درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار گرفتند. دو گروه خودرویی و فلزات اساسی هم هر کدام 7 درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. در نهایت نیز گروه‌های بیمه‌ای، محصولات غذایی و حمل‌ونقلی‌ها هر کدام به صورت جداگانه 6 درصد از ارزش معاملات خرد را در اختیار داشتند.

مروری به روند معاملات ابزارهای نوین مالی

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز شاهد دادوستدهایی به ارزش 267 هزار میلیارد تومان بودیم که نسبت به هفته ماقبل تغییر خاصی نداشت و فقط 5 درصد بیشتر شد.

در بازار ابزارهای نوین مالی طی این مدت شاهد دادوستد بیش از 11 هزار و 800 میلیارد تومان واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بودیم که نسبت به هفته پیش از آن، 3 درصد بیشتر شد.

همچنین متقاضیان اوراق گواهی تسهیلات مسکن 177 میلیارد تومان از این ورقه‌ها را دست‌به‌دست کردند که 4 درصد کمتر از هفته ماقبل بود.

255 هزار میلیارد تومان هم اوراق مالی اسلامی این هفته دادوستد شد.

مهم‌ترین خبرهای فرابورسی

در ادامه این گزارش نگاهی به خبرها و اتفاق‌های مهم هفته گذشته فرابورس داریم.

گفتنی است هفته گذشته با پانزدهمین سالگرد آغاز به کار فرابورس ایران مصادف شد که بهانه‌ای بود برای مرور عملکرد این 15 سال و دستاوردهای مهم سومین بورس کشور.

همچنین در هفته چهارم آبان ماه، از نوزدهمین سکوی تأمین مالی جمعی در فرابورس رونمایی شد. در پایان هفته نیز شاهد هفدهمین عرضه اولیه فرابورس در سال جدید بودیم.

همچنین طی هفته‌ای که گذشت مدیرعامل فرابورس ایران در سی و هشتمین نشست فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی موسوم به FEAS، گزارشی از آخرین دستاوردها، عملکرد و برنامه‌های توسعه‌ای خود ارائه کرد و به‌عنوان یکی از اعضای هیئت‌مدیره فیاس با سایر اعضای این فدراسیون به بحث و تبادل‌نظر پیرامون جدیدترین روندها و عملیات کاری پرداخت.