09 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
جمعه, 19 خرداد 1402 ساعت 17:32

همزمان با سومین روز از پانزدهمین دوره نمایشگاه صنعت مالی صورت گرفت؛ «گارانتی» رونمایی شد

نوشته شده توسط 

همزمان با سومین روز از پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) با حضور مدیرعامل شرکت فرابورس ایران و عضو هیات‌مدیره بورس تهران از صندوق سرمایه‌گذاری تضمین اصل سرمایه گیتی دماوند با نماد «گارانتی» رونمایی شد.
به گزارش بورس و بانک؛ این صندوق‌ شنبه آینده در بازار سرمایه عرضه اولیه می‌شود و حداقل سرمایه آن ۱۵۰ میلیارد و حداکثر ۷۵۰ میلیارد تومان است.
در همین راستا مراسم رونمایی از صندوق تضمین اصل بازار با نماد «گارانتی» همزمان با سومین روز از پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی با حضور دکتر محمدعلی شیرازی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران و دکتر میثم فدایی‌واحد مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند برگزار شد.
دکتر محمدعلی شیرازی مدیرعامل شرکت فرابورس در این مراسم گفت: با وجود صندوق‌های مختلف و متناسب با سلایق سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه میزان ریسک سرمایه‌گذاری افراد و شرکت‌ها کاهش می‌یابد.
دکتر میثم فدایی‌واحد مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند نیز در این مراسم با معرفی صندوق تضمین اصل بازار با نماد گارانتی گفت: موافقت اصولی این صندوق که در دسته صندوق‌های مختلط قرار دارد؛ در نیمه شهریور ماه سال گذشته صادر شده بود.
وی در ادامه افزود: صندوق تضمین اصل بازار با نماد گارانتی خرداد ماه امسال ثبت و مجوز فعالیت آن از سوی شرکت فرابورس ایران صادر شد. این در حالی است که صندوق گارانتی؛ یکی از صندوق‌ها با تضمین اصل است که پذیره‌نویسی آن از روز شنبه ۲۰ خرداد ماه در بازار فرابورس آغاز می‌شود.
سرمایه ثبت شده صندوق گارانتی 150 میلیارد تومان
مهدی صالحی مدیر مهندسی مالی‌وریسک تامین سرمایه دماوند نیز در نشست خبری رونمایی از صندوق تضمین اصل سرمایه گیتی دماوند ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص جزئیات این صندوق گفت: بخش مدیریت ریسک دماوند مدیریت صندوق تضمین اصل را برعهده دارد.
وی سرمایه ثبت شده این صندوق را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در صورت استقبال فعالان بازار از پذیره‌نویسی این صندوق؛ سرمایه این صندوق تا مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان قابلیت افزایش دارد.
وی همچنین گفت: صندوق سرمایه‌گذاری تضمین اصل سرمایه گیتی دماوند از نوع مختلط با تضمین اصل سرمایه بوده که شرکت تامین سرمایه دماوند اعتضاد غدیر در ۱۶ شهریورموافقت اصولی آن صادر شد.
وی در ادامه در خصوص جزئیات این صندوق چنین گفت: صندوق سرمایه‌گذاری تضمین اصل سرمایه گیتی دماوند با نماد گارانتی شامل سه واحد ممتاز نوع اول، ممتاز نوع دوم و عادی(ضمانت اصل) است که سرمایه آن حداقل ۱۵۰۰ میلیارد ریال و حداکثر ۷۵۰۰ میلیارد ریال است.
صالحی با بیان اینکه اصل سرمایه در این صندوق تضمین خواهد شد و رکن ضامن آن واحدهای ممتاز نوع دوم است، گفت: دارندگان واحدهای ممتاز؛ ثروت سرمایه‌گذاران در واحدهای عادی را به میزان اصل آورده آنها تضمین می‌کنند.
وی در مورد فرآیند فعالیت صندوق با اشاره به اینکه تضمین سرمایه در این صندوق توسط سرمایه‌گذاران صندوق دارندگان واحدهای ممتاز و به صورت etf صورت می‌گیرد، گفت: پس از پذیره‌نویسی واحدهای etf  و آغاز فعالیت آن مجوز صدور و ابطال واحدهای عادی صادر می‌شود.
صالحی همچنین خاطرنشان کرد: اصول حاکم بر صندوق به این صورت است که دارندگان واحدهای ممتاز ثروت سرمایه‌گذاران در واحدهای عادی را به میزان اصل آورده آنها تضمین می‌کند. همچنین اهرم به هنگام صدور در محدوده کمتر از ۴ بوده و مقدار اهرم به دلیل نوسانات ارزش نباید از محدوده ۱۰ فراتر رود. به گفته وی در صورت نقص؛ سهامداران ممتاز باید به اندازه‌ای سرمایه جدید به صندوق تزریق کنند که اهرم به محدوده ۴ باز گردد.
مدیر مهندسی مالی‌وریسک تامین سرمایه دماوند همچنین گفت: شرط ضمانت اصل سرمایه مالکان واحدهای عادی گذشت حداقل ۱۸۰ روز از صدور توسط سرمایه‌گذار باشد. همچنین نسبت تخصیص سرمایه به سهام و درآمد ثابت ۳۰ تا ۷۰ درصد متغیر و در اختیار مدیر صندوق است.
به گفته وی حضور فعال در بازار مشتقات، استفاده از استراتژی‌های مبتنی بر اختیار معاملات و قراردادهای آتی با ریسک و بازدهی مختلف، تخصیص حداقل ۳۰ درصد صندوق به اوراق درآمد ثابت و سپرده بانکی و رعایت حداکثر درجه اهرم ۴ از استراتژی‌های صندوق است.
دماوند مسیر رشد و توسعه خوبی را ادامه می‌دهد
میلاد فروغی مدیرعامل گروه مالی غدیر هم به عنوان آخرین سخنران این مراسم با اشاره به سابقه تامین سرمایه دماوند در بازار سرمایه گفت: دماوند؛ جزو جدیدترین شرکت‌های تامین سرمایه است که در سال ۱۳۹۸ تاسیس شد و طی همین چند سال توانست مسیر رشد و توسعه خوبی را در رقابت با رقبای بزرگ ادامه دهد.
گفتنی است در سومین روز از نمایشگاه صنعت مالی بیش از ۱۴۰۰۰ نفر بازدیدکننده متخصص در حضور داشتند. همچنین تعداد زیادی بازدیدکننده خارجی از کشورهای روسیه، ترکیه، عراق، عمان و برخی کشورهای دیگر نیز از فاینکس پانزدهم بازدید کردند.
به گزارش خبرنگار ما؛ نمایشگاه صنعت مالی پانزدهم نسبت به سال‌های قبل با استقبال چشمگیر مدیران و دست‌اندرکاران و فعالان سه حوزه مالی بورس، بانک و بیمه مواجه و از شور و هیجان خاصی برخوردار بود