08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 18 خرداد 1402 ساعت 23:06

گروه مالی مهرگان آماده پذیرش و عرضه اولیه سهام تکمیل زنجیره ارزش در گروه مالی مهرگان

نوشته شده توسط 

گروه مالی مهرگان آماده پذیرش و عرضه اولیه سهام در سالجاری شد.
به گزارش بورس و بانک ؛ کامران پورمحمدی معاون اقتصادی ساتا همزمان با دومین روز از نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) با حضور در غرفه گروه مالی مهرگان در این خصوص گفت: ساتا به عنوان نهاد حاکمیتی؛ دبیر کمیته سرمایه‌گذاری و مالی خود را گروه مالی مهرگان معرفی کرده است تا بتواند دارایی‌های غیرمولد ساتا را به دارایی‌های مولد تبدیل کند.
پورمحمدی نقش و جایگاه گروه مالی مهرگان در ساتا را چنین ارزیابی کرد و با بیان اینکه یکی از بزرگترین رسالت‌های ساتا (سازمان تامین‌اجتماعی نیروهای‌مسلح) پرداخت حقوق بازنشستگان است، گفت: دو صندوق بزرگ تامین‌اجتماعی نیروهای‌مسلح و کشوری بالغ بر ۱۰ میلیون مشترک دارند که پرداخت به موقع حقوق اعضاء از اولویت بسیار بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه ساتا از ابزارهای مختلفی برای این مهم استفاده می‌کند تا بتواند تامین مالی را مدیریت کند، گفت: گروه مالی مهرگان با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد؛ به عنوان یکی از بازوها در این زمینه نقش بسزایی ایفا می کند.
وی در ادامه به ابزارهای تحت اختیار گروه مالی مهرگان اشاره کرد و گفت: ساتا به عنوان نهاد حاکمیتی دبیر کمیته سرمایه‌گذاری و مالی خود را گروه مالی مهرگان معرفی کرده است تا بتواند دارایی‌های غیرمولد ساتا را به دارایی‌های مولد تبدیل کند.
پورمحمدی ادامه داد: مجموعه‌های غدیر، شستان، بیمه کوثر و سایر زیرمجموعه‌های اقتصادی ساتا عملا دارایی‌های خود را در اختیار گروه مالی مهرگان قرار می‌دهند تا به دارایی‌های مولد تبدیل شود. پایین بودن نرخ بهره‌وری دلایل متعددی دارد و مولدسازی دارایی‌ها بدون ابزار بهره‌وری امکانپذیر نخواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه دلایل مختلفی برای کاهش بهره‌وری وجود دارد، گفت: با تاکید مقام‌معظم‌رهبری و سایر مسئولان بحث ارتقاء بهره‌وری است. مولدسازی دارایی‌ها که به عنوان یک هدف در سازمان تامین‌اجتماعی مطرح است؛ بدون ابزار بهره‌وری امکانپذیر نیست و اگر بخواهیم دارایی‌ها را مولد کنیم؛ باید نگاه بهره‌وری نسبت به تولید داشته باشیم.
تکمیل زنجیره ارزش در گروه مالی مهرگان
حسین کرمی مدیرعامل گروه مالی مهرگان نیز در این نشست با بیان اینکه ساتا دومین صندوق بازنشستگی و بازیگر اصلی صنایع پتروشیمی و پالایشی سال ۹۵ اقدام به تاسیس این شرکت کرد، گفت: این گروه تحت‌عنوان نهاد مالی در بازار سرمایه آغاز به فعالیت کرد و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری امین توان آفرین‌ساز، کارگزاری آرمون بورس و صندوق بازارگردانی مهرگان و یک شرکت سبدگردان  خدماتی قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه گروه مالی مهرگان به عنوان خط مقدم و بازوی اصلی سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح در بازار سرمایه فعالیت خود را آغاز کرده است، در ادامه افزود: جلسات پذیرش گروه مالی مهرگان در بورس برای عرضه اولیه سهام در هیات‌پذیرش در حال برگزاری بوده که امید است سالجاری این فرآیند عملیاتی شود.
به گفته کرمی گروه مالی مهرگان به منظور تکمیل زنجیره ارزش موافقت اصولی تاسیس شرکت لیزینگ را اخذ کرده و در آینده نزدیک هم برنامه تاسیس صرافی، مشاور سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه، شرکت رتبه‌بندی اعتباری و در حوزه بانکداری نوین کسب صندلی مدیریتی در یکی از بانک‌ها را در دستور کار دارد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: مدیریت بهینه پرتفوی سرمایه‌گذاری، تامین مالی پروژه‌های عظیم ساتا که بالغ بر ۴۱ میلیارد دلار در حوزه پالایشی تعریف شده هم در برنامه است که امید می‌رود بتوان از ابزارهای تامین مالی در بازار پول و به ویژه اوراق صکوک  استفاده کرد. تعریف ابزارهای پوشش ریسک در سیستم و بحث تاسیس صندوق‌های اهرمی و بازنشستگی و رفاهی تک‌یونیت منجر به کسب موافقت اصولی از سازمان بورس شد.
معاون اقتصادی سازمان تامین‌اجتماعی در خصوص تامین مالی پروژه‌های این سازمان نیز گفت: گروه مالی مهرگان به عنوان دبیر کمیته سرمایه‌گذاری و تامین مالی مجموعه ساتا برای تامین مالی این پروژه‌ها معرفی شده است. ما در جلسات موضوع را مورد بازنگری قرار دادیم و بر اساس درصد پیشرفت پروژه‌ها اولویت پروژه‌ها را بر اساس صنایع و مزیت‌ها و تامین مالی داخلی‌وخارجی مورد بحث‌وبررسی قرار گرفتند تا بتوانیم پروژه‌هایی که درصد پیشرفت فیزیکی بیشتری دارند و پروژه‌های اولویت‌داری هستند؛ در دستور کار قرار گیرند تا از طریق محل عایدات آنها سایر پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم