12 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 06 خرداد 1402 ساعت 18:32

بررسی سهام سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان در آستانه ورود به فرابورس

نوشته شده توسط 

اولین نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان با نماد «والماس» صبح امروز با حضور مدیران این مجموعه در شرکت فرابورس ایران برگزار شد و مدیرعامل این شرکت با ارائه گزارش عملکرد؛ آخرین وضعیت «والماس» را تشریح کرد.
به گزارش بورس و بانک ؛ مهدی بیگلری مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان در این نشست با اعلام اینکه 15 درصد سهام ‌«والماس» در فرابورس عرضه می‌شود، گفت: در این مرحله 15 درصد شرکت عرضه اولیه خواهد شد و کشف قیمت نیز به شیوه حراج و دو مرحله‌ای خواهد بود که در مرحله اول صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشف قیمت را انجام می‌دهند.
وی سرمایه شرکت الماس حکمت ایرانیان را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و در خصوص موضوع فعالیت این شرکت گفت: فعالیت اصلی «والماس» طبق اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری؛ سرمایه‌گذاری در اوراق‌‌بهادار است.
بیگلری هدف از ایجاد شرکت سرمایه گذاری را «مشارکت در بازار سرمایه به منظور ایجاد درآمد پایدار و مستمر» و «ایجاد یک بازوی اقتصادی قوی برای بنیاد تعاون جهت تخصیص سود شرکت به امور رفاهی و مسکن» اعلام و  در ادامه به سود واقعی شرکت اشاره کرد و گفت: سود واقعی هر سهم شرکت برای سال گذشته ۴۶۵ ریال است و بدهی‌های «والماس» به ‌طور کامل تسویه شده و این مجموعه بدهی خاصی در صورت‌های مالی ندارد.
وی آخرین وضعیت سود و زیان این مجموعه را چنین ارزیابی کرد و گفت: درآمد خالص شرکت در سال گذشته ۱۹۲ میلیارد تومان بوده است. از سوی دیگر سود خالص سال گذشته نیز ۱۸۵ میلیارد تومان بوده و جمع دارایی‌های شرکت نیز به ‌صورت دفتری سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.
به گفته بیگلری تقسیم سود نقدی یکی از نقاط قوت «والماس» است. البته مجمع شرکت سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان هنوز برگزار نشده و تا قبل از پایان تیر ماه انجام خواهد شد، اما با توجه به سیاست تقسیم سود مناسب سهامدار عمده این موضوع یک نقطه قوت برای سهامداران جدید است.
وی در ادامه بهاء تمام ‌شده پرتفوی «والماس» در سال گذشته را ۵۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بخش عمده پرتفوی شرکت بورسی و فرابورسی است.
همچنین خاطرنشان کرد: این شرکت با  نماد «والماس» آذر ماه سال ۱۴۰۰ پذیرش و 12 مهر ماه سال 1401 در بازار دوم فرابورس درج شده است.
قانون تجارت، قانون بازار سرمایه، قانون کار، استانداردهای حسابداری و قانون مالیات‌های مستقیم، قانون مبارزه با پولشویی، اساسنامه و مصوبات هیات‌مدیره از مهمترین قوانین حاکم بر فعالیت این شرکت محسوب می‌شود که به گفته مدیرعامل «والماس» به عنوان نظام راهبری شرکت است و این مجموعه ملزم به رعایت همه اصول حاکمیت شرکتی می‌باشد.
بیگلری با اشاره به اینکه کمیته سرمایه‌گذاری و ریسک‌ از کمیته‌های مهم شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که در «والماس» فعال است، افزود: فرآیند تصمیم‌گیری در حوزه سرمایه‌گذاری نیز در بیانیه سیاست سرمایه‌گذاری مصوبه هیات‌مدیره کاملاً مشخص شده است.
وی در خصوص عمده سهام پرتفوی «والماس» نیز گفت: ۲۴ درصد پرتفوی این شرکت متعلق به صنعت بیمه، ۱۲ درصد چند رشته‌ای، ۱۱ درصد فلزات اساسی و حدود ۱۰ درصد شیمیایی است.
بیگلری با تأکید بر اینکه سهام داخل پرتفوی «والماس» شامل سهام بنیادی با p/e پایین هستند، گفت: سرمایه‌گذاری در املاک نیز داخل پرتفوی غیربورسی است که حدود ۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد.
غلامی مدیر خدمات مشاوره مالی تأمین سرمایه کاردان نیز در این نشست به‌ عنوان ارزشگذار «والماس» با اشاره به اینکه در پایان فروردین ‌ماه ۵۳۳ میلیارد تومان بهای تمام‌ شده پرتفوی شرکت والماس بوده است، روش ارزشگذاری این شرکت را چنین تشریح کرد و گفت: روش ارزشگذاری خالص ارزش دارایی‌ها بوده و بر اساس ارزش روز سهام و مبنای قیمت سهم در تاریخ ۲۰ اردیبهشت سالجاری است. ارزش ساختمان هم بر اساس گزارش کارشناس رسمی دادگستری است.
به گفته وی محاسبه NAV نیز بر مبنای صورت مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ شرکت است. پس از بررسی‌ها مجموعاً به عدد ۱۰۰۲ میلیارد تومان برای پرتفوی بورسی رسیدیم. در بحث سرمایه‌گذاری در املاک نیز به‌ عنوان مهمترین آیتم پرتفوی غیربورسی به عدد ۱۲۳ میلیارد تومان رسیده‌ایم. در نهایت نیز پس از جمع‌بندی‌ها ارزش قیمت هر سهم والماس ۲۵۴۲ ریال برآورد شده است.معصومه صالحی