08 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
چهارشنبه, 18 آبان 1401 ساعت 08:18

ارزیابی حضور «ومهان» در مزایده بلوک 20 درصدی تأمین سرمایه سپهر

نوشته شده توسط 

پیرو اطلاعیه منتشر شده در روزنامه اطلاعات در تاریخ 20 مهرماه سالجاری مبنی بر مزایده واگذاری بلوک 20 درصدی شرکت تأمین سرمایه سپهر توسط بانک سرمایه و برنده‌ شدن گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)؛ به بررسی شرایط مزایده و ارزندگی سهام معامله شده خواهیم پرداخت. تمامی شواهد موجود حاکی از ارزندگی بلوک مذکور و چشم‌انداز مثبت این معامله است.

به گزارش بورس و بانک ؛ با توجه ‌به پیروزی گروه توسعه مالی مهر آیندگان و امکان تصاحب اکثریت کرسی‌های هیات‌مدیره؛ شرکت تأمین سرمایه سپهر تحت کنترل ومهان و شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بوده و این مجموعه به یکی از بزرگترین گروه‌های مالی در سطح کشور تبدیل شده است. به ‌این ‌ترتیب تمامی خدمات قابل ‌ارائه توسط شرکت‌های تأمین سرمایه که موردنیاز گروه است؛ توسط تأمین سرمایه سپهر انجام خواهد شد و علاوه بر تسهیل و بهبود شرایط تأمین مالی مجموعه و جلوگیری از خروج منابع مالی از گروه؛ افزایش سودآوری آتی این تأمین سرمایه موجب ایجاد ارزش‌افزوده و در نتیجه افزایش ارزش بلوک تحت مدیریت ومهان می‌شود.

با نگاهی به مطالب اخیر قیمت 23،500 میلیارد ریالی این بلوک برای ومهان بسیار ارزنده است که در ادامه به بررسی دقیق آن خواهیم پرداخت.

جدول زیر ارزش تأمین سرمایه سپهر را با استفاده از مدل نسبی قیمت به سود نشان می‌دهد. بدین منظور از سود پیش‌بینی‌ شده چهار فصل اخیر شرکت و میانگین نسبت قیمت به سود گذشته‌نگر (P/E TTM) شرکت‌های تأمین سرمایه فعال در بازار سرمایه استفاده شده است.

نسبت قیمت به سود صنعت (ttm) در تاریخ 09/08/1401

نماد

ارزش بازار (هزار میلیارد ریال)

نسبت قیمت به سود گذشته‌نگر (p/e ttm)

امین

151.36

18.72

لوتوس

109.44

7.27

تنوین

94.68

7.31

امید

77.67

15.07

تملت

59.83

9.79

تماوند

39.69

11.71

میانگین وزنی نسبت قیمت به سود

 (با احتساب ارزش بازار)

12.28

 بنا بر قیمت‌های پایانی شرکت‌های تأمین سرمایه فعال در بازار در تاریخ 09/08/1401 و نیز ارزش بازار این شرکت‌ها؛ نسبت قیمت به سود در حال حاضر در محدوده 12.28 واحدی قرار دارد.

ذکر این نکته ضروری است که روش‌های مختلفی برای ارزشگذاری وجود دارد و روش فوق منتج به حداقل ارزش نسبت به سایر روش‌ها خواهد شد. بر همین ‌اساس ارزش بلوک 20 درصدی در حدود 21.000 میلیارد است، اما با نگاهی کارشناسی در خصوص معاملات عمده فاکتورهای متعددی به‌ منظور ارزشگذاری بلوک موردمعامله مدنظر قرار می‌گیرد که در ارزشگذاری فوق لحاظ نشده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

گروه توسعه مالی مهر آیندگان پیش از شرکت در مزایده مالک 31 درصد از سهام تأمین سرمایه سپهر بوده و تنها یک کرسی هیات‌مدیره در اختیار داشت. با توجه ‌به پیروزی در مزایده و تحصیل بلوک 20 درصدی؛ میزان سهام آن به 51 درصد رسیده و عملاً کنترل شرکت را در اختیار می‌گیرد.

در موارد مشابه و با تکیه ‌بر رویه‌های گذشته مؤسسات حسابرسی و خدمات مالی معتبر جهان از جمله KPMG، به ارزش فوق‌الذکر حداقل 40 درصد تحت عنوان ضریب کنترل مدیریت اضافه می‌شود. نکته دیگر اینکه تحصیل این بلوک توسط ومهان؛ امکان عرضه سهام شرکت تأمین سرمایه سپهر به عموم و کسب منافع و سودآوری از طرق مختلف؛ همواره چشم‌انداز مثبتی در خصوص آینده این گروه مالی در اختیار قرار داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این گروه را برای سرمایه‌گذاران دوچندان می‌کند.

موضوع با اهمیت دیگر اینکه در صورت عدم شرکت در مزایده و تحصیل بلوک مذکور؛ با وجود مالکیت 31 درصدی تأمین سرمایه سپهر توسط ومهان نه ‌تنها امکان اعمال کنترل‌های مدیریتی وجود نداشت؛ بلکه با توجه ‌به این مالکیت 31 درصدی امکان اخذ مجوزهای لازم برای ثبت گروه مالی مجزا فراهم نبود. از طرف دیگر نظر به غیربورسی بودن تأمین سرمایه سپهر واگذاری سهم 31 درصدی ومهان بسیار دشوار به نظر می‌رسید. به‌ این ‌ترتیب افزایش سهم ومهان در تأمین سرمایه سپهر علاوه بر ارزندگی از جهت قیمت بلوک؛ مازاد ارزشی را برای سهم قبلی ومهان در این شرکت ایجاد کرده است.

همچنین یکی دیگر از مزایای این معامله برای گروه توسعه مالی مهر آیندگان شرایط تسویه آن است. در حدود نیمی از مبلغ معامله به ‌صورت غیرنقد و از طریق انتقال سهام (واجد شرایط از نظر بانک سرمایه) موجود در پرتفوی انجام می‌شود. به‌ این ‌ترتیب علاوه بر شناسایی سود ناشی از واگذاری نه ‌تنها از خروج نقدینگی جلوگیری شده است؛ بلکه بخشی از سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت که با توجه ‌به شرایط حاکم بر بازار سرمایه از نقدشوندگی بسیار پایینی برخوردار بود؛ به ‌عنوان مابه‌‌ازاء معامله واگذار می‌شود.

با جمع‌بندی موارد فوق و بررسی داده‌ها می‌توان نتیجه گرفت ارزش این بلوک برای گروه توسعه مالی مهر آیندگان بسیار بیشتر از قیمت معامله بوده و موفقیت در این مزایده؛ ارزش روز خالص دارایی‌های آن را افزایش داده و خبر خوشی برای سهامداران ومهان تلقی می‌شود.