07 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
سه شنبه, 26 مهر 1401 ساعت 18:11

سهم تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه به ۱۵درصد می رسد

نوشته شده توسط 

“رضا عیوض‌لو”، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس در در نشست نقشه راه تنظیم‌گری بورس‌ها و ناشران‌ اوراق‌ بهادار نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۲ گفت: در سال هاى اخیر سهم تامین مالى از بازار سرمایه افزایش قابل توجهی داشته است و این عدد از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به بالغ بر ٢۵٠ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠٠رسیده و در ۶ ماه نخست امسال نیز روند مطلوبی داشته است. 

 به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بازار سرمایه ؛ وى به افزایش تامین مالى بخش خصوصى اشاره کرد و اظهار داشت: سرعت روند افزایشى تامین مالی از بازار سرمایه در بخش خصوصی نیز مشاهده می شود اما کندتر از سایر بخش ها بوده است به طوریکه تامین مالى بخش خصوصى از ١١ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠٠ به ١٧ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠١ رسیده که مربوط به اوراق گام است.

عیوض‌لو خاطرنشان کرد: اگر کل تامین مالى از طریق بازار سرمایه را مورد ارزیابى قرار دهیم از کل اوراق منتشر شده، ۵ درصد مربوط به بخش خصوصى، ٨٠ درصد سهم دولت و ١۵ درصد سهم غیردولتى بوده است. 

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: این آمار نشان دهنده روند رو به رشد تامین مالی از بازار سرمایه است اما بخش خصوصى هنوز نتوانسته وزن خوبى را در این حوزه به خود اختصاص دهد. 

وى به کمک صندوق های سرمایه گذارى در تامین مالى اشاره کرد و گفت: این اقدام از ١٩٠ هزار میلیارد تومان در سال ٩٨ به عدد بالغ بر ۶۴٠ هزار میلیارد تومان در سال ١۴٠١ رسید که این اتفاق توانست پتانسیل خوبى را براى بازار سرمایه ایجاد کند.

وى روند تامین مالى در بازار سرمایه را با بانک ها مقایسه کرد و ادامه داد: تسهیلات اعطایى در بازار سرمایه نسبت به تسهیلات اعطایى بانک ها از سه درصد در سال ٩۵ به ١٢ درصد در سال ١۴٠١ رسیده است که روند صعودی و پتانسیل بالای بازار سرمایه در تامین مالى را نشان می دهد.

وى گفت: بررسی ها نشان می دهد، نقش تسهیلات بانکى در تامین مالى تقاضاى کل، کاهش یافته و از ۶٠ درصد به ۴٧ درصد رسیده که این امر گواه تامین مالى معقول از بازار سرمایه است.

وى افزود: در حوزه بازار اولیه سعی خواهیم کرد در افق پنج ساله سهم بخش خصوصی از تامین مالی را به ۱۵ درصد برسانیم و وزن آن را افزایش دهیم.

**سیاست های تنظیم گری ناشران

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس ادامه داد: اطمینان بخشی ناشران به سرمایه گذاران به منظور دستیابی به بازار شفاف و منصفانه تولیدات در راستای تخصیص بهینه منابع، حمایت نظام حکمرانی خوب از حاکمیت قانون و مشارکت بر اجرای موثر آن، حفظ حقوق تمامی سهامداران، افزایش مسئولیت پذیری هیات مدیره ناشران از جمله سیاست گذاری های تنظیم گری ناشران اوراق بهادار است. 

وى خاطرنشان کرد: در حوزه بورس ها نیز در سیستم های معاملاتی با هدف عمق بخشی به معاملات، اصلاح فرآیند بازارگردانی در راستای اثربخشی بیشتر، نظام مند کردن معاملات مبتنی بر ماشین ( معاملات الگوریتمی) که ابزار خوب و انکار ناپذیری دارد، تمرکز خواهیم کرد. 

عیوض‌لو در پایان اظهار داشت: با توسعه سیاست افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم، این امکان را فراهم خواهیم کرد که شرکت‌ها به قیمت روز از بازار برای توسعه پروژه‌های خود تامین مالی کنند.