10 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
پنج شنبه, 08 ارديبهشت 1401 ساعت 19:27

ورود دانش‌بنیان ها به بورس، با تسریع فرآیند مجوزدهی

نوشته شده توسط 

تسریع در فرآیند صدور مجوزها سبب می‌شود تا نهادهای مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ارائه ابزارهای جدید یا بهره‌گیری نوآورانه‌تر از ابزارهای قدیمی کمک بگیرند.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بازار سرمایه ؛ مهرداد عربلو، مدیر سبدگردان کارا گفت: یکی از عمده‌ترین مشکلات بازارسرمایه تاکنون به بحث اعطای مجوز بازمی‌گشت، زیرا در روند بررسی درخواست‌ها و ثبت نهادهای مالی مدت زمان زیادی صرف ثبت شرکت‌ها می‌شد.
مهرداد عربلو افزود: اقدام سازمان در راستای اتصال سامانه‌های مجوزدهی به درگاه‌ ملی مجوز بسیار به موقع بود زیرا باتوجه به شرایط حال حاضر بازارسهام و افزایش نهادهای مالی ادامه رویه صدور مجوز به روش قبل امکان پذیر نیست.
مدیر سبدگردان کارا ادامه داد: اکنون باید دید روند اجرا و پشتیبانی از این سامانه به چه نحوی خواهد بود به سبب آنکه بحث اعطای مجوز از اهمیت بالایی برخوردار است و سازمان باید سازوکاری را در نظر گیرد تا اشخاصی اقدام به دریافت مجوز کنند که دارای صلاحیت لازم باشند.
عربلو با بیا اینکه اتصال سامانه‌های مجوزدهی سازمان بورس به درگاه ملی مجوز علاوه بر تسهیل فرآیند مجوزدهی، شفافیت‌های این بخش را نیز بیش از پیش خواهد کرد تاکید کرد: باید در کنار بحث اعطای مجوزعمق و ظرفیت بازار نیز در نظر گرفته شود، تا علاوه بر بهبود روند معاملات منابع مالی به صورت عادلانه بین نهادهای مالی تقسیم شود.
مدیر سبدگردان کارا در پاسخ به این سوال که کدام یک از نهادهای مالی ظرفیت بالاتری برای افزایش مجوز‌ دارند؟ تصریح کرد: شرکت‌های تامین سرمایه و سبدگردان‌های بزرگ به سبب ظرفیت قابل توجه مالی و سبقه کاری از پتانسیل بالاتری برای اخذ مجوز برخوردارند، البته سازمان در این مورد نیز باید نظارت‌ کافی را داشته باشد.
عربلو در پاسخ به این سوال که افزایش صدور مجوزها تا چه میزان می‌تواند به افزایش دایره انتخاب سرمایه‌گذاران کمک کند، هم گفت: تسریع در فرآیند صدور مجوزها علاوه بر افزایش پتانسیل نهادهای مالی و رقابت میان آن‌ها سبب می‌شود تا نهادهای مذکور از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور ارائه ابزارهای جدید یا بهره‌گیری نوآورانه‌تر از ابزارهای قدیمی کمک گیرند.
وی افزود: در صورت اجرای این مسئله ابزارهای خدماتی بیش‌تری در اختیار معامله‌گران قرارخواهد گرفت که می‌تواند روند معاملات را نیز بهبود بخشد.
مدیر سبدگردان کارا در پایان ضمن امیدواری به بازار سرمایه درپی اقدامات اخیر سازمان بورس، یادآرو شد: تسریع در روند اعطای مجوز‌ها علاوه بر سود، زیان‌هایی نیز دارد، به همین خاطر سازمان برای استفاده از فرصت‌ها، باید ابزارهای نظارتی خود را در این بخش بیش‌ از گذشته کند.