14 ارديبهشت 1403
RSSFacebookTwitterLinkedinDiggYahooDelicious
شنبه, 07 اسفند 1400 ساعت 22:59

رشد حجم و ارزش معاملات با برتری معدنی‌ها

نوشته شده توسط 

فرابورس ایران در ماهی که گذشت با معاملاتی به ارزش بالغ‌بر 709 هزار میلیارد تومان، رشد 250 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رساند.بهمن‌ماه در فرابورس ایران طی 20 روز کاری بیش از 77.5 میلیارد انواع اوراق مالی جا‌به‌جا شد که ارزش این مبادلات 709 هزار میلیارد تومان بود و در 5 میلیون و 909 هزار نوبت معاملاتی به ثبت رسید.
به گزارش بورس و بانک و به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران ؛ در یازدهمین ماه از سال 1400 بازارهای فرابورس با معاملات خود رشدی 250 درصدی در ارزش را نسبت به بهمن‌ماه 1399 رقم زدند. حجم معاملات نیز در این دوره 58 درصد بیشتر شد. گفتنی است از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه در بازارهای فرابورس بیش از 571 میلیارد برگه انواع دارایی مالی به ارزش 3.8 میلیون میلیارد تومان دادوستد شده که رشد 172 درصدی در ارزش معاملات نسبت به 11 ماهه سال 1399 را شاهد هستیم.
آیفکس طی ماهی که گذشت نوسان چندانی را تجربه نکرد و با یک درصد افت، در ارتفاع 17 هزار و 513 واحدی قرار گرفت. این در حالی بود که ارزش بازار فرابورس با رشدی 6 درصدی به عدد 1.6 میلیون میلیارد تومان رسید.
آمار معاملات به تفکیک بازارها؛ ابزارهای نوین مالی اول شد

بررسی بازارهای فرابورس به تفکیک نشان می‌دهد طی این مدت بیشترین ارزش معاملات متعلق به بازار ابزارهای نوین مالی بوده است. ارزش معاملات این بازار حدود 687 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ‌بر 395 درصد رشد کرد.

بازار پایه نیز باارزش معاملات حدود 7600 میلیارد تومان، دومین بازار با بیشترین ارزش معاملات بود. ارزش معاملات بازار پایه نسبت به بهمن سال گذشته 57 درصد کاهش یافت.

در بازار اول نیز در این مدت 7400 میلیارد تومان معامله انجام شد و بازار دوم معاملاتی 7200 میلیارد تومانی داشت که در بازار اول نسبت به بهمن‌ماه سال قبل 70 درصد و بازار دوم 66 درصد کاهش را ثبت کردند.
بررسی بازار ابزارهای نوین مالی به‌عنوان بازاری که بیشترین ارزش معاملات را در ماه گذشته از آن خودکرده بود نشان می‌دهد که اوراق بدهی با معاملات بیش از 675 هزار میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات را داشته که البته بخش عمده این معاملات مربوط به عملیات بازار باز بانک مرکزی بوده است.

اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز طی این مدت باارزش معاملاتی نزدیک به 500 میلیارد تومان، رشد 295 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت.

در بازار پایه نیز آمار معاملات به تفکیک نشان می‌دهد که بخش عمده دادوستدها متعلق به تابلو زرد این بازار با ارزش معاملاتی 7 هزار و 590 میلیارد تومانی بوده که نسبت به بهمن سال گذشته 52 درصد کاهش داشته است.
صنایع پیشرو معاملات؛ معدنی‌ها در صدر
نگاهی به ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار معامله به تفکیک صنایع مختلف نشان می‌دهد گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با ارزش معاملات 3 هزار میلیارد تومانی، سهم 18 درصدی از معاملات خرد بازار سهام را به خود اختصاص داده است.

پس‌ازآن با فاصله‌ای قابل‌توجه گروه محصولات شیمیایی ارزش معاملات 1700 میلیارد تومانی داشته و سهم این گروه از معاملات خرد بازار سهام نیز 10 درصد بوده و مقام دوم متعلق به این گروه است.

رتبه سوم به گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تأمین اجتماعی رسیده، این گروه باارزش معاملات 1400 میلیارد تومانی 8 درصد از ارزش معاملات خرد را طی بهمن‌ماه در اختیار داشته است.
معرفی بزرگ‌ترین بازار در فرابورس
جدول ارزش بازارهای فرابورس به تفکیک نوع بازار نشان می‌دهد که 48 درصد از ارزش کل بازار فرابورس متعلق به بازار دوم است. این بازار با ارزش بازاری نزدیک به 812 هزار میلیارد تومان بزرگ‌ترین بازار فرابورس است.

بازار اوراق مالی اسلامی نیز با ارزش نزدیک به 347 هزار میلیارد تومان، 21 درصد از ارزش کل بازار فرابورس را در اختیار دارد و پس‌ازآن بازار پایه قرار دارد که با ارزش بازاری 316 هزار میلیارد تومانی، 19 درصد از کل بازار را به خود اختصاص داده است.
شیمیایی‌ها؛ عظیم‌ترین صنعت فرابورس
بررسی ارزش کل بازار به تفکیک صنایع مختلف نشان می‌دهد محصولات شیمیایی با سهم 22 درصدی، بزرگ‌ترین صنعت فرابورس است. گروه ابزار تأمین مالی نیز 21 درصد از کل ارزش بازار فرابورس را از آن خود کرده و رتبه سوم به گروه بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تأمین اجتماعی می‌رسد که 10 درصد از ارزش کل بازار فرابورس را به خود اختصاص داده است.